Citat:
Ursprungligen postat av
Whiskytangopapa
Personer med psykopatiska drag *kan* dock också vara väldigt beräknande och planerande, även om de är opportunister. De är dock sämre på att känna skuld och empati och kan vara väldigt manipulativa. Och de använder ofta detta för att nå sina mål.
Men som betraktare är det svårt att veta hur en person känner inombords och vilka motiv (om några) personen har - vissa människor döljer sina känslor av ren skam. Därför är det vanskligt att ställa såna här snabbdiagnoser.
Han är manipulerande men på kort sikt, han har svårt att manipulera för längre fram i tiden. Jag vill se in i hans huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Ts pratar om en unge som inte är hans/hennes. Vi vet inte om ts har barn själv. Tycker att han/hon har ett överdrivet intresse samt någon slags mani på ett ämne där denne går över gränsen.
Vem tror att man blir psykopat av för snälla föräldrar?!
Psykopati finns i generna. En psykopat kan leva normalt, men en triggar är kass uppväxt.
Det bara slog mig att han kanske har något i generna. Jag har slagit bort det för jag har tänkt att det är antingen generna eller uppväxten. Därför fick jag mani på det ett tag. Det är även personligt eftersom en äkta psykopat skadade mig allvarligt för nåra år sen. Jag var väldigt hämndlysten först men sen försökte förstå han och insåg vad psykopati var att han inte fattade eller ville fatta vad han gjorde. Ungefär som han var begåvningshandikappad med känslorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Låter som om han är bra på att manipulera fram sin vilja, och har mött nästan inget motstånd alls.
Då har han gått miste om flera mognadsfaser i utvecklingen, och nu som vuxen kan han inte ta ansvar för sig själv längre eftersom han aldrig behövt göra det, utan fått andra att göra det åt honom.
Den där överdrivna självkänslan , självförtroendet och charmen är inte förankrat i personligheten, den är bara verktyg för att manipulera och styra.
Din polare är bara omogen och har fastnat i utvecklingen . Ett stort barn fortfarande.
Har din polare ett fungerande arbetsliv och fungerande relationer och får vardagen att fungera, kan man tala om psykopatiska drag (Vilket de flesta har på ett eller annat vis)
Är han helt omedveten och brer på med stora lögner och bryr sig om ingenting annat än sina egna behov kan man nog påstå att personen är åt det mer gedigna psykopat/sociopat kategorin.
Finns inte mycket belägg att curlande orsakar psykopati , då en omogen curlad unge som ung vuxen inte får ett psykiatriskt tillstånd såpass allvarligt
Han är en släkting nästan 20 år yngre så inte en kompis. Han har aldrig behövt slåss för sig. Han är som en barnunge men är inte det också lite vad en psykopat är? Han har inget fungerande liv alls. Han trixsar till pengar från släkt och vänner och tjejer. Han ljuger ofta och jag skulle säga noll på medkänslan. Det känns olustigt när du säger att barndomen inte kan ha lett till psykopati. Det kryper i mig. Han är olik han som skadade mig men tänk om de är samma innerst inne?
Citat:
Ursprungligen postat av
DieselnDust
Jag vet. Skrev ungen i TS. Har aldrig påstått att det är TS unge.
Men ungen i TS var väl en nära släktings unge? Eller? Jag kommer inte ihåg och ids inte läsa TS igen.
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManicToo
50% av en människas egenskaper än ärvda via generna, 15% skapas av föräldrarna, 35% av vänner och omgivning.
Dvs om en unge har dåliga egenskaper så är det minst sannolikt att det är föräldrarnas uppfostran som gett detta.
Detta sagt så ska man inte curla barn. Krav och förtroende bygger upp karaktären och ger självförtroende, om man redan som barn får prova på saker som man klarar t.ex att cykla till skolan. Motsatsen är hemsk t.ex invandrarområden där alla i skolan förutsätter att de kan noll och naturligtvis uppfyller de detta genast.
Ungen har uppenbarligen en diagnos. Det hade inte hjälp att hitta den men kan kännas bra om man kan säga att han är narcissist, har ADHD, eller vad det kan vara.
Nästan alla kaos-ungar och värstingar sägs ha växt upp med en ensam mamma. Så pappan behövs. mamman ger kärlek, pappan sätter gränser.
Jag fascineras över TS som verkligen intresserat sig för ungen. Tyvärr låter det som ett svårt fall och TS kan inte ändra på någonting.
Jag är intresserad för kanske kan jag påverka hur släkten handterar han bättre. Sedan så är det ett intressant ämne. Ja för det skulle kännas bra att ha ett namn på det. Jag börjar förstå att det är mycket som påverkar. Tänkt på det med ensam mamma och inga gränser. Men många säger att det finns en medfödd störning, jag får nog köpa det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Det är svårt att exakt härleda vad som en person är född med och hur det påverkas av uppväxt.
Det finns en amerikansk forskare som forskat mycket på psykopati. I sin forskning gjorde han analys på även sig själv och hittade att han hade alla markörer för psykopati.
Det är ju egentligen tämligen ointressant varför personen är som den är. Det TS egentligen behöver fråga sig är om detta är en person som TS vill ha i sitt liv. Vad kan eller vill TS göra för att hjälpa personen om något. Vad är TS egna motiv. Kan det finnas en problematik hos TS som gör att viljan att hjälpa kanske egentligen bottnar i egna problem?
Jag har sett honom, tyckte han var ett creep så fort jag såg han.
Mitt egna motiv är väl om jag kanske också har nåt sånt, men hade jag inte blivit rädd av tanken så kanske jag är frisk? Jag har haft ganska ordinär uppväxt men har aldrig lyckats bra fast har ändå mått bra till och från. Jag har mest trott att jag bara har vanlig ADHD eller under genomsnittet på tråkiga saker. Vad jag hört så vet man inte om att man är en psykopat, men jag är nog inte det. Det är ett annat fel också hjärn skada på det. Vet inte om jag ska radera, känns personligt. Jag behöver inte ha honom i mitt liv mer än ibland på jul också. Men skulle vilja förstå vad det är så jag kanske kan prata med släkten, ha mer på fötterna att de hjälper honom på fel sätt.