Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 16:49
  #1
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu är det klappat och klart – hårdrocksbandet Iron Maiden drar iväg på turné i Europa nästa år/sommar.

Detta klassiska heavy metal-band återvänder till Sverige för två konserter:
• torsdag 12 juni 2025
• fredag 13 juni 2025

Platsen för dessa konserter är 3Arena (nya namnet för Tele2 Arena) i Stockholm. Göteborg lämnas i sticket.

Turnén markerar 50 år sedan Steve Harris bildade bandet i slutet av 1975 och för att fira detta lovas Maiden-fansen en noga utvald och mycket speciell låtlista hämtad från deras banbrytande tidiga år. Med en låtlista som spänner över de nio studioalbumen, från “Iron Maiden” till “Fear Of The Dark”, blir turnén bandets mest storslagna och välproducerade hittills!

Sångare Bruce Dickinson säger:
“Next year is a very special one for IRON MAIDEN and we’re going to be giving our fans a once-in-a-lifetime live experience. This is a tour that’s gonna put a smile on your face and a cheer in your throat. If you’ve seen us before, then get ready to take that experience to a whole new level. If you’ve never seen us before, then what the hell have you been waiting for? Now’s your chance to find out what you’ve been missing! IRON MAIDEN’s definitely gonna get ya!”

'RUN FOR YOUR LIVES' WORLD TOUR startar i Budapest den 27 maj nästa år och följs sedan upp med 27 stadion-, festival- och arenakonserter runt om i Europa.

Hela schemat i spoiler:

Biljetter släpps den 26 september 2024 klockan 10:00.

Hur efterlängtat är detta? Är det självklart att försöka få tag på biljett eller har ni sett bandet live så många gånger redan?
__________________
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-09-19 kl. 17:02.
Citera
2024-09-19, 16:51
  #2
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tydligen är det tre band som agerar support:

Support acts
*Halestorm
^The Raven Age
** Avatar
Citera
2024-09-19, 17:30
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Iron Maiden är nog det band jag sett flest gånger, och då har det varit "på köpet". Det går ju knappt att gå på festival utan att Iron Maiden spelar. Ett tag gick det inte att gå på festival utan att Ghost spelade heller. Det är inget fel med Iron Maiden, men de känns ju inte så spännande längre. De är ju lite som AC/DC, alla plattor låter exakt likadant. Det är väl egentligen inte direkt någon som bryr sig när de släpper nya album nuförtiden. Man vet vad man får och det kommer låta som det alltid gjort. Man kommer inte bli överraskad direkt. De lever gott på nostalgi och publiken vill höra radiohittarna. Vilket de själva med all tydlighet har insett om turnén nu avhandlar deras första nio album.

Med det sagt är det väl för all del trevligt att stå med en bärs och höra några klassiker om de råkar spela på en festival. Men jag vet inte om jag är villig att betala specifikt för att gå se Iron Maiden lira Fear of the Dark och Number of the Beast för tusende gången.

Så efterlängtat och efterlängtat, de kommer väl fortsätta besöka Sverige en gång om året tills hjulen trillar av.
Citera
2024-09-19, 17:35
  #4
Medlem
Fyller förvisso 50 själv - likt bandet - nästa år.
(Tre veckor innan Sverige-konserterna.)

Ett band man har en nostalgisk relation till sedan barndom/ungdom, när de var the real shit i ansamlingen av grupper i NWOBHM.

Skulle kanske vara kul som ren kuriosa att ge veteranerna en chans, men jag ser därframme också en ganska dyr total-nota för upplevelsen.... Tidigt Gubb-snål som man blivit!!
Citera
2024-09-19, 17:39
  #5
Medlem
Statsminister2030s avatar
Såg dem 1986 så hade varit kul och se dem igen 39 år senare i och med att de spelar 5 låtar från Somewhere in time och har Blade runner introt

Edit ok Run for your lives tour såg jag nu med låtar från de första 9 albumen
__________________
Senast redigerad av Statsminister2030 2024-09-19 kl. 18:00.
Citera
2024-09-19, 17:41
  #6
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Iron Maiden är nog det band jag sett flest gånger, och då har det varit "på köpet". Det går ju knappt att gå på festival utan att Iron Maiden spelar. Ett tag gick det inte att gå på festival utan att Ghost spelade heller. Det är inget fel med Iron Maiden, men de känns ju inte så spännande längre. De är ju lite som AC/DC, alla plattor låter exakt likadant. Det är väl egentligen inte direkt någon som bryr sig när de släpper nya album nuförtiden. Man vet vad man får och det kommer låta som det alltid gjort. Man kommer inte bli överraskad direkt. De lever gott på nostalgi och publiken vill höra radiohittarna. Vilket de själva med all tydlighet har insett om turnén nu avhandlar deras första nio album.

Med det sagt är det väl för all del trevligt att stå med en bärs och höra några klassiker om de råkar spela på en festival. Men jag vet inte om jag är villig att betala specifikt för att gå se Iron Maiden lira Fear of the Dark och Number of the Beast för tusende gången.

Så efterlängtat och efterlängtat, de kommer väl fortsätta besöka Sverige en gång om året tills hjulen trillar av.

Snarare när inte Nicko klarar längre. Han är ju lite svajig efter stroken
Citera
2024-09-19, 18:06
  #7
Medlem
pojkpingiss avatar
Låtlistan blir sannolikt fenomenal, särskilt med tanke på att orkestern enbart levererat pannkaka efter just Fear Of The Dark. Dock är de ju inte vad de en gång varit live, speciellt inte Nickos unika trumspel, det har inte varit sig likt de sista (typ) 15 åren tyvärr. Han lär inte ha blivit bättre sedan stroken heller. Jag har inte sett dem på 20 år (senast var när de endast körde spår från de fyra första skivorna), och tänker definitivt inte se dem igen. Mest för att jag vill behålla minnet av dem som ett fantastiskt band intakt. De borde pensionera sig.
__________________
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-19 kl. 18:08.
Citera
2024-09-19, 18:09
  #8
Medlem
Stackars Göteborg !!

Bra de undviker att spela på Jordgubben Solna då jag anser ljudet där aldrig blir riktigt bra.
80 % chans jag lyckas övertyga några att hänga med så det bli 50års konsert.
Citera
2024-09-19, 20:19
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Snarare när inte Nicko klarar längre. Han är ju lite svajig efter stroken
Eller så plockar dom bara in ny trummis. Det har ju funkat för dom andra gubbsen. Status Quo, AC/DC, Guns n Roses , Mötley etc. Så länge Dickinson kan stå på benen kommer de nog köra in i kaklet.
Citera
2024-09-19, 22:15
  #10
Medlem
Imagoos avatar
Äh, de var mycket bättre i Eriksdalshallen 1980. Den där nya sångaren är värdelös. ;-)
Citera
Igår, 16:39
  #11
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Äh, de var mycket bättre i Eriksdalshallen 1980. Den där nya sångaren är värdelös. ;-)

Så du föredrar alkoholiserad snubbe i rullstol som låter förjävlig. (Fattar att du skojar)
Citera
Igår, 16:59
  #12
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Så du föredrar alkoholiserad snubbe i rullstol som låter förjävlig. (Fattar att du skojar)

He he, DiAnno <3
Allvarligt talat började jag gilla Maiden på allvar när The Number of the Beast släpptes.
Var dock på plats i Extashallen 1980, men hade inte så stor koll på förbandet.
Maidens spelning på Isstadion 1983 är ju legendarisk (för oss typ 5000 pers. som var där).
Nu skulle jag aldrig betala för att se dem live.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in