• 1
  • 2
2024-10-04, 16:22
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Jag r inte med i facket.. kommer frmodligen ngra det om det blir strul.. eller?
Sitter man dr sjlv d och ska "frhandla" med chefen om man blir uppsagd? r det bara att sga jaha, tack och adj om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Problemet r att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har ngot att komma med.

Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hrt frn andra som behvt fackets hjlp i olika situationer (omplaceringar, uppsgningar, omorganiseringar etc.) r att facket inte gr ngot. Det r den bittra sanningen. De kan inte gra ngot fr att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix fr att f bort ngon p helt laglig vg.

Tnk dig sjlv alla gnger som en arbetsgivare infrt en omorganisation och sagt att allt har frhandlats fram med facket, tror du d att facket pressat arbetsgivaren mot vggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet kttben till facket att man kan erbjuda de anstllda ngra fler hundralappar vid utkp. Jag pratade med en facklig representant en gng nr mitt fretag gjorde en omorganisering. Hon sa rtt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys hll...

Om du verkligen r beredd och tycker det r vrt att betala 300-600 kronor i mnaden fr inkomstfrskring och lite rabatter p SJ-tg och hemfrskring, s go for it. Men se inte fackavgiften som en frskring fr att din anstllning ska skyddas.

Det enda facket gr och bryr sig om r att frhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnllspiks rende p individniv. Det sger sig sjlvt hur mycket facket skulle frlora om man drev verkligen allt till domstol.

Sjlv gick man ut frn facket och det r det bsta jag gjort. Bara slappa jvlar dr p sina hittep-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per r gr ju inte saken mindre.

A-kassa rcker fullgott.
Senast redigerad av Genelkurmay 2024-10-04 kl. 16:25.
Citera
2024-10-04, 16:28
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Facket har spelat ut sin roll. Hur ltt som helst att runda det idag. Har sjlv erfarenhet av det p mitt jobb. Vi hade en rejlt 53-rig gnllspik som ocks var fackligt aktiv. Vi trttnade p hans stndiga gnll om uteblivna lnehjningar, avtal och frhandlingar och allt snt. Gubbgrinig, gnllig och bitter mest hela tiden s han fick g p grund av "arbetsbrist" 31 maj.
Sedan lt vi sommaren och semestrarna g och sedan utlystes tjnsten igen ngot modifierad s det inte r exakt samma tjnst och skriven s att den som haft den inte kan ska den igen (lade till ett krav p utbildning som vi vet att han inte har). Den nye, en pigg och entusiastisk 24-ring brjar nu tisdag 1 oktober. Givetvis r han inte med i facket.
Hos oss hade vi en medellders kvinna p en annan avdelning (som faktiskt var duktig och hade kompetens) och som jobbat i fretaget i 10 r.

P grund av skitsnackande och pakter s fick hon foten vid en omorganisering.

Rtt sker p att hon var medlem i facket.

Som sagt, skit i facket och lt dom d ut.
Citera
2024-10-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Ni som har varit med i facket men sen gtt ur det, vad har varit fr och nackdelar? r det ngon skillnad frutom den ekonomiska biten med att inte betala fackavgiften?

Jag r med i facket och och jag har varit det sen jag brjade p mitt jobb fr 11 rsen, s jag har inte mycket att jmfra med. Faktum r att jag r bde fackombud och skyddsombud men p senare tid har jag tnkt mer och mer p att dra mig ur d jag knner och vet att facket gr ingenting.
Det finns extrema problem p min arbetsplats och facket str bara och tittar p, dom gr absolut INGET fr att f saker och ting bttre fr medarbetarna. Jag brjar bli riktigt less p deras kassa "arbete". Dom skyddar folk som borde f sparken och pissar folk i ansiktet som frtjnar det bsta. S ja, inombords vet jag att jag vill och kommer nog g ur facket men jag vill nd ha inputs om huruvida det r bra eller dligt att vara med vs inte vara med i facket.

Fackets vrde beror helt p var du jobbar. P mnga arbetsplatser r det verfldigt med fackmedlemskap men p andra r det vldigt anvndbart.

Reagerar en aning p att du sjlv r aktiv som frtroendeval i facket men klagar p att de inte gr ngot. Vad gr du sjlv t situationen? Det r ju liksom du som frtroendevald som R facket.
Citera
2024-10-04, 18:10
Medlem
Blir lite fundersam p vad kunskapsnivn angende fackets och arbetsgivarfreningars roll i den svenska modellen r... Om inte arbetare i facken och arbetsgivare i AF kommer verens om arbetsfrhllanden och lner p vra arbetsplatser s r det ju politikerna som fr bestmma istllet. Hur skulle det vara till ngons frdel?

Facket r ju ocks just en frening, du gr vl inte med i din lokala fotbollsfrening fr att inte bidra? Glad att vi har mjligheten att via frhandling skriva kollektivavtal och pverka vra egna liv...
Citera
2024-10-04, 18:38
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Problemet r att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har ngot att komma med.

Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hrt frn andra som behvt fackets hjlp i olika situationer (omplaceringar, uppsgningar, omorganiseringar etc.) r att facket inte gr ngot. Det r den bittra sanningen. De kan inte gra ngot fr att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix fr att f bort ngon p helt laglig vg.

Tnk dig sjlv alla gnger som en arbetsgivare infrt en omorganisation och sagt att allt har frhandlats fram med facket, tror du d att facket pressat arbetsgivaren mot vggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet kttben till facket att man kan erbjuda de anstllda ngra fler hundralappar vid utkp. Jag pratade med en facklig representant en gng nr mitt fretag gjorde en omorganisering. Hon sa rtt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys hll...

Om du verkligen r beredd och tycker det r vrt att betala 300-600 kronor i mnaden fr inkomstfrskring och lite rabatter p SJ-tg och hemfrskring, s go for it. Men se inte fackavgiften som en frskring fr att din anstllning ska skyddas.

Det enda facket gr och bryr sig om r att frhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnllspiks rende p individniv. Det sger sig sjlvt hur mycket facket skulle frlora om man drev verkligen allt till domstol.

Sjlv gick man ut frn facket och det r det bsta jag gjort. Bara slappa jvlar dr p sina hittep-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per r gr ju inte saken mindre.

A-kassa rcker fullgott.
Tycker det r fr dyrt, och detta frstrkte knslan jag redan hade om facket. Det knns lite som med hyresgstfreningen- om man behver hjlp en gng var 15:e r, s r det inte nd skert att de hjlper en....
Citera
2024-10-04, 20:08
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Tycker det r fr dyrt, och detta frstrkte knslan jag redan hade om facket. Det knns lite som med hyresgstfreningen- om man behver hjlp en gng var 15:e r, s r det inte nd skert att de hjlper en....
De som r med r oftast kvinnliga unga och ldre vnstersympatisrer eller gamla gubbar.

Att vara med i facket ska frmst ses som en vilja att strka fackets position i avtalsrrelserna eftersom antalet medlemmar avgr fackets frhandlingsstyrka.
Citera
2024-10-09, 16:12
Medlem
oiiihs avatar
va med i facket ja...vill du ha tillgng till polisen? som alltid svarar----ja/nej??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in