Citat:
Ursprungligen postat av
Brunorange
Jag r inte med i facket.. kommer frmodligen ngra det om det blir strul.. eller?
Sitter man dr sjlv d och ska "frhandla" med chefen om man blir uppsagd? r det bara att sga jaha, tack och adj om man blir uppsagd utan att vara med i facket?
Problemet r att folk fortfarande lever i 80-talet och tror att facket har ngot att komma med.
Min erfarenhet av arbetslivet, och av det man har hrt frn andra som behvt fackets hjlp i olika situationer (omplaceringar, uppsgningar, omorganiseringar etc.) r att facket inte gr ngot. Det r den bittra sanningen. De kan inte gra ngot fr att arbetsgivaren alltid kan hitta knep och trix fr att f bort ngon p helt laglig vg.
Tnk dig sjlv alla gnger som en arbetsgivare infrt en omorganisation och sagt att allt har frhandlats fram med facket, tror du d att facket pressat arbetsgivaren mot vggen och tvingat dom att avbryta omorganiseringen? Man har bara gett ett litet kttben till facket att man kan erbjuda de anstllda ngra fler hundralappar vid utkp. Jag pratade med en facklig representant en gng nr mitt fretag gjorde en omorganisering. Hon sa rtt ut att facket tyckte att arbetsgivarens analys hll...
Om du verkligen r beredd och tycker det r vrt att betala 300-600 kronor i mnaden fr inkomstfrskring och lite rabatter p SJ-tg och hemfrskring, s go for it. Men se inte fackavgiften som en frskring fr att din anstllning ska skyddas.
Det enda facket gr och bryr sig om r att frhandla fram ett bra kollektivavtal centralt. Facket har inte tid till att hantera varenda gnllspiks rende p individniv. Det sger sig sjlvt hur mycket facket skulle frlora om man drev verkligen allt till domstol.
Sjlv gick man ut frn facket och det r det bsta jag gjort. Bara slappa jvlar dr p sina hittep-jobb. Att jag dessutom sparar flera tusenlappar per r gr ju inte saken mindre.
A-kassa rcker fullgott.