Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:43
  #1
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-med-mankraft


Jag får en obehaglig känsla. En vecka innan 30 års dagen så släpper man ut detta.


Känns som att en dold agenda har haft detta inplanerat. Vad känner ni? Känns lite konstigt med tajmingen inte sant?? Att Sverige inte valt att vara med i det aktiva deltagandet när det gäller dessa fynd bara det ger väl också en skum känsla och bereder väg för tolkning? Varför ville Sverige inte vara med i jakten efter fynd?

En sak är säker. Carl Bildt regeringen har fortfarande många frågetecken uppradade. Och så länge de håller tyst om det så kommer folk fortsatt misstro och undra. Trist för dem att de inte tar bladet från munnen efter alla år. Inte ens när liknande fynd görs.
Citera
Igår, 20:52
  #2
Medlem
Kan med fördel läggas in under medier och journalistik. Notera att tråden inte berör katastrofen i stort, utan frågeställning varför nyheten släpps just nu sådär knappt en vecka innan 30-års dagen. Det känns lite mer än en slump i sammanhanget kan tyckas.
Citera
Idag, 02:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsthilander
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-med-mankraft


Jag får en obehaglig känsla. En vecka innan 30 års dagen så släpper man ut detta.


Känns som att en dold agenda har haft detta inplanerat. Vad känner ni? Känns lite konstigt med tajmingen inte sant?? Att Sverige inte valt att vara med i det aktiva deltagandet när det gäller dessa fynd bara det ger väl också en skum känsla och bereder väg för tolkning? Varför ville Sverige inte vara med i jakten efter fynd?

En sak är säker. Carl Bildt regeringen har fortfarande många frågetecken uppradade. Och så länge de håller tyst om det så kommer folk fortsatt misstro och undra. Trist för dem att de inte tar bladet från munnen efter alla år. Inte ens när liknande fynd görs.
Skulle inte lägga någon vikt på tajmingen.

Syftet med undersökningen var att bättre förstå fartygets rörelser under olyckan och dokumentera havsbotten runt vraket i detalj. Det har inte något direkt med vad som föranledde olyckan att göra. Troligtvis tog man upp räcket för att få stopp på amatörer som spekulerar. I Sverige så har vi inte någon sådan tradition.
Citera
Idag, 02:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Skulle inte lägga någon vikt på tajmingen.

Syftet med undersökningen var att bättre förstå fartygets rörelser under olyckan och dokumentera havsbotten runt vraket i detalj. Det har inte något direkt med vad som föranledde olyckan att göra. Troligtvis tog man upp räcket för att få stopp på amatörer som spekulerar. I Sverige så har vi inte någon sådan tradition.


Finns det något du spekulerade i eller anade som du nu i efterhand tänker var dumt eller naivt att tro? Tillhör du dem som trodde att den förliste av sig själv eller att det var vapen osv. inblandat? Kommer vi någonsin få reda på exakt varför Estonias bogvisir lossnade helt och hållet?
Citera
Idag, 02:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsthilander
Finns det något du spekulerade i eller anade som du nu i efterhand tänker var dumt eller naivt att tro? Tillhör du dem som trodde att den förliste av sig själv eller att det var vapen osv. inblandat? Kommer vi någonsin få reda på exakt varför Estonias bogvisir lossnade helt och hållet?
Undviker att spekulera men du verkar nyfiken så jag kan berätta om en teori och som jag kan haft fel om. Det var när den här dokumentären kom ut som blottade ett eller om det var flera hål i samma dokumentär. Min teori som jag fick medhåll av ett befäl var att fogarna var svaga efter att man gått in i kaj och inte åtgärdat det. Men troligtvis så har jag haft fel här.

Sen så tycker jag att det är fel att Finland, Estland och Sverige inte begärt hjälp från andra sjöfartsnationer att utreda olyckan eller i vart granska utredningen. Det är mycket som gör mig irriterad i frågor om Estonia. Men det är inte nödvändigtvis så att jag tror att hon kolliderade med en ubåt eller att hon sprängdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in