Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 19:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, Jonathan Lindström hade inte rätt från början. Sättet att fördela ansvar, utreda katastrofen och transparent ge allmänheten relevant information har varit helt undermåligt. Sverige är notoriskt värdelös vad gäller regering, förvaltning och domstolar när det gäller dessa saker och vi som befolkning bör inte acceptera detta. Anhöriga och överlevande har definitivt ingen anledning att acceptera detta.

Jonathan Lindström drabbades av ett stort trauma och jag har empati för det. Men hans sätt att samtidigt dels vilja stoppa huvudet i sanden och betrakta allt som färdigutredd och superduper som strategi att hantera sitt trauma och dels påstå sig företräda opersonlig vetenskap och fara ut mot folk och speciellt mot andra överlevande som inte delar hans åsikter är just obehagligt.

Någon anhörig eller vän borde säga till honom och påpeka att han inte företräder akribi och vetenskap här utan just bearbetar sitt trauma genom att vara aggressiv mot folk som inte alls är ansvariga för hans föräldrars död och Estonias undergång och som han inte kan bete sig så mot som ställföreträdande syndabockar.

Detsamma gäller till stor del dig, även om du inte är personligt påverkad på samma sätt och du har turen som har mig som kan säga till dig. Du är intelligent nog att inse att det inte är Jutte Rabe eller Henrik Evertsson som är skyldiga till alla dessa människors död och att Estonia sjönk och för att ingen ansågs ansvarig för katastrofen och alla turer kring bärgningen av kroppar och allt annat som inte var och är som det borde i hanteringen av förlisningen.

Precis som vid Palmemordet är det just hanteringen av en omvälvande händelse i svensk historia och det officiella Sveriges problem med att hantera efterspelet som står ut vid Estoniakatastrofen. Det är oavsett själva händelsen och sanningen om den fyllt av märkligheter och undvikit ansvar och konstiga beslut av myndigheter.

Din och andras ilska mot helt oskyldiga personer som dessutom haft modet att försöka undersöka vraket visar en väldigt stor brist på perspektiv och ett osunt syndabockstänkande. Det är återigen som vid Palmemordet och efterföljande debacle och myndighetsmisslyckande om du skulle peka ut privatspanare och journalister med vidlyftiga teorier som problemet med hur mordet utreddes och som man bör vara förbannad på.

Jute Rabe, Henrik Evertssons m fl borde få kunglig medalj och hejas på av hela Sveriges journalistkår och av allmänheten för att ha struntat i det absurda och olagliga förbudet att undersöka vraket och ställt nödvändiga frågor.

Som du och en del andra går på kan man tro att ni gjort de riktiga undersökningarna av vraket och dykt ned och försökt besvara de oklarheter som funnits. Men nej, så vitt jag vet har t ex du inte gjort ett jota av det förutom suttit och gnällt på de som verkligen gjort något och hejat på myndigheternas undvikande av ansvar som något naturligt och oundvikligt.

Det är verkligen ingen god utgångspunkt för att hävda ett moraliskt överläge där man skall döma andra. Men det tycks vara svårt att inse. I det narrativ och moralistiska landskap du och en del andra konstruerat har Henrik Evertsson tydligen tilldelats rollen som skurken för att de verkliga skurkarna inte går att komma åt.
Skönt att vara ”intelligent nog att inse att det inte är Jutte Rabe eller Henrik Evertsson som är skyldiga till alla dessa människors död och att Estonia sjönk”. Finns det några som anser det, eller var det bara en märklig halmgubbe från din sida? Men jag har ju ”tur som har dig som kan säga till mig”, om jag skulle ta missuppfatta detta eller något annat.

Rabe och Evertsson är båda skyldiga till att ha farit med lögner om katastrofen och vilselett allmänheten i decennier, för sin egen vinning och berömmelse. Evertsson hade alla möjligheter att berätta sanningen om vad han upptäckte vid sina dyk, men det gjorde han som bekant inte. Han producerade en dokumentär fylld av konspirationsteorier kryddad med rena lögner om vad han såg och inte såg vid det ena av de hål i SB sida han hittade. Skulden för detta är hans egen, ingen annans. Rabes lista över lögner är ännu längre, men de bekymrar dig tydligen inte heller.
o
Och jo, Lindström rött från början. Olycksorsaken var den som JAIC slog fast 1997: Estonia förlorade bogvisiret, rampen slets upp, bildäck vattenfylldes, fartyget kantrade och sjönk. Rabe hade fel, Estonia sjönk inte efter ett sprängattentat. Evertssons teori om ubåtskollision var också fel.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-08-24 kl. 19:44.
Citera
2024-08-24, 19:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skönt att vara ”intelligent nog att inse att det inte är Jutte Rabe eller Henrik Evertsson som är skyldiga till alla dessa människors död och att Estonia sjönk”. Finns det några som anser det, eller var det bara en märklig halmgubbe från din sida? Men jag har ju ”tur som har dig som kan säga till mig”, om jag skulle ta missuppfatta detta eller något annat.

Rabe och Evertsson är båda skyldiga till att ha farit med lögner om katastrofen och vilselett allmänheten i decennier, för sin egen vinning och berömmelse. Evertsson hade alla möjligheter att berätta sanningen om vad han upptäckte vid sina dyk, men det gjorde han som bekant inte. Han producerade en dokumentär fylld av konspirationsteorier kryddad med rena lögner om vad han såg och inte såg vid det ena av de hål i SB sida han hittade. Skulden för detta är hans egen, ingen annans. Rabes lista över lögner är ännu längre, men de bekymrar dig tydligen inte heller.

Om du inser att det inte är Rabe och Evertsson som är skyldiga här, varför sitter du som ett kräk och i ett inlägg efter inlägg och framställer dem som skurkarna här? Det är inte de som är skurkarna här som skall bespottas, det är de som lät färjan fortsätta ta svenska passagerare trots att den inte var lämpad för det, och en hel del andra, men Evertsson är inte det minsta skyldig till ett enda dugg och inte ansvarig för dig. Det är inte hans jobb att utreda katastrofen.

De har undersökt vraket och försökt få fram information om vad som hänt medan du sitter här på ditt arsle och flinar över din egen förträfflighet. Vad har du gjort rent praktiskt utom att gnälla? Då sätter man sig inte på den sortens höga hästar.

Det är ingen halmgubbe att du förbigår de verkligt skyldiga med tystnad och riktar din vrede mot oskyldiga för att de presenterat fakta på ett sätt som du anser fel. Även om det är riktigt är det ytterst ointressant i sammanhanget. Det är som att beskylla Sven Anér för att vara det stora problemet och skurken i Palmeutredningen när det finns sådana extrema svin som Krister Petersson.
Citera
2024-08-25, 13:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är värt att återigen påpeka hur den svenska staten ser på ansvar och att juridiskt och formellt utdöma sådant. I det vidare begreppet staten ingår politiker, förvaltning och jurister vid domstolar.

När fartyget gått under menade dessa att det inte gick att hålla en sjöförklaring eller se till på annat sätt att ärendet utreddes med straffansvar därför att fartyget inte var svenskt och inte sjönk på svenskt vatten. Inget som helst ansvar kom alltså att utdömas, trots att fartyget uppenbart inte borde fått trafikera den rutt den gick på.

Men när det sedan kom till att bestämma hur det icke svenska fartyget på internationellt vatten skulle hanteras fanns plötsligt inte denna typ av begränsningar. Svensk lag tillät då visst absolut att täcka över fartyget och det var inga problem att stifta lagar som förbjöd journalistiska undersökningar av vraket och påbjuda ”gravfrid”. Trots att det alltså inte var ett svenskt fartyg och därför inte gått att utreda vem som var ansvarig pga det.

Resultatet har alltså när den motbjudande, hycklande och ljugande kåren av svenska jurister, ämbetsmän och politiker fått säga sitt att de enda som de anser ansvariga för Estonias förlisning genom att vara brottsliga i efterspelet är Henrik Evertsson och Linus Andersson för att ha gjort sitt journalistiska arbete och trotsa det absurda påbudet om ”gravfrid”.

Det borde vara uppenbart för alla med någon uppfattning om rättvisa, rättsstatliga principer och logik att det inte finns ett uns av detta närvarande i beslutsfattandet och i den rättsliga hanteringen.

Den svenska juristkåren är samfällt skyldiga till att flinande som de råttor de är acceptera ett system där ingen av de verkliga ansvarig fälls samtidigt som det går hur bra som helst att fälla de som till skillnad från de vidriga lössen till jurister i svenska domstolar faktiskt undersökt frågan om ansvar för katastrofen.

Det rör sig alltså om ett fullständigt vidrigt patrask som kan acceptera ett system som frambringar ett sådant resultat och har mage att döma fel personer med breda självförhärligande hånflin av självrättfärdighet.

”Dom har brutit mot gravfriden och lag och rätt måste gälla”. Jaha, varför kan man då inte ens försöka döma de verkligt skyldiga? Att det juridiska systemet ser så ut är ingen ursäkt, för det är just det som är problemet och som gör er som deltagit här, från Carl Bildt till sjöfartsverket till juristerna i domstolarna till de jävlar till löss ni efter denna motbjudande ansvarsfördelning utgör.

Nu hånar de förolyckade genom ert beteende, era vidriga kräk i full avsaknad av all moral och hycklar genom att peka det anklagade fingret mot Henrik Evertsson och Linus Andersson.
Citera
2024-08-25, 13:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det blev mycket vidrigt i det förra inlägget, men det finns verkligen inget annat ord för hur män och kvinnor i den svenska staten hjälpt till att undvika att lägga ansvar på de ansvariga och till sist istället ägnat sig åt att klandra budbärarna och de som ifrågasatt oklarheter.

De journalister och andra debattörer som anslutit sig till detta och på det sättet försvarar och ursäktar vad som hänt och som å statens vägnar istället attackerar den undersökande journalistiken och journalistiken är kanske inte lika illa, men det är motbjudande nog. Det är vidrigt av en journalist som Bosse Lindqvist att göra ett propagandaprogram i statlig tv som försvarar statens motbjudande hantering av katastrofen som om det inte var något fel på den för att istället hjälpa till att ytterligare attackera de journalister som till skillnad från Bosse Lindqvist faktiskt undersökt något och sökt svar och som redan straffats av staten av detta och utpekats av denna som de enda värda att straffa för Estonias undergång.

Lindqvist kan inte efter det hävda att han är journalist och granskar makten utan måste betraktas som kommunikatör som sprider desinformation åt svenska staten och medlöpare åt de som mörklagt fakta kring Estonia och sätt till att ansvar inte kan utdömas.
Citera
2024-09-20, 20:43
Medlem
Nyheten om hittat räcke släpps nu veckan innan 30-års dagen av Estonia? Skum känsla?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-med-mankraft

Jag får en obehaglig känsla. En vecka innan 30 års dagen så släpper man ut detta.

Känns som att en dold agenda har haft detta inplanerat. Vad känner ni? Känns lite konstigt med tajmingen inte sant?? Att Sverige inte valt att vara med i det aktiva deltagandet när det gäller dessa fynd bara det ger väl också en skum känsla och bereder väg för tolkning? Varför ville Sverige inte vara med i jakten efter fynd?

En sak är säker. Carl Bildt regeringen har fortfarande många frågetecken uppradade. Och så länge de håller tyst om det så kommer folk fortsatt misstro och undra. Trist för dem att de inte tar bladet från munnen efter alla år. Inte ens när liknande fynd görs.
Citera
2024-09-21, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsthilander

Jag får en obehaglig känsla. En vecka innan 30 års dagen så släpper man ut detta.

Känns som att en dold agenda har haft detta inplanerat. Vad känner ni? Känns lite konstigt med tajmingen inte sant?? Att Sverige inte valt att vara med i det aktiva deltagandet när det gäller dessa fynd bara det ger väl också en skum känsla och bereder väg för tolkning? Varför ville Sverige inte vara med i jakten efter fynd?

En sak är säker. Carl Bildt regeringen har fortfarande många frågetecken uppradade. Och så länge de håller tyst om det så kommer folk fortsatt misstro och undra. Trist för dem att de inte tar bladet från munnen efter alla år. Inte ens när liknande fynd görs.
Skulle inte lägga någon vikt på tajmingen.

Syftet med undersökningen var att bättre förstå fartygets rörelser under olyckan och dokumentera havsbotten runt vraket i detalj. Det har inte något direkt med vad som föranledde olyckan att göra. Troligtvis tog man upp räcket för att få stopp på amatörer som spekulerar. I Sverige så har vi inte någon sådan tradition.
Citera
2024-09-21, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Skulle inte lägga någon vikt på tajmingen.

Syftet med undersökningen var att bättre förstå fartygets rörelser under olyckan och dokumentera havsbotten runt vraket i detalj. Det har inte något direkt med vad som föranledde olyckan att göra. Troligtvis tog man upp räcket för att få stopp på amatörer som spekulerar. I Sverige så har vi inte någon sådan tradition.

Finns det något du spekulerade i eller anade som du nu i efterhand tänker var dumt eller naivt att tro? Tillhör du dem som trodde att den förliste av sig själv eller att det var vapen osv. inblandat? Kommer vi någonsin få reda på exakt varför Estonias bogvisir lossnade helt och hållet?
Citera
2024-09-21, 02:43
Medlem
Citat:
Finns det något du spekulerade i eller anade som du nu i efterhand tänker var dumt eller naivt att tro? Tillhör du dem som trodde att den förliste av sig själv eller att det var vapen osv. inblandat? Kommer vi någonsin få reda på exakt varför Estonias bogvisir lossnade helt och hållet?
Undviker att spekulera men du verkar nyfiken så jag kan berätta om en teori och som jag kan haft fel om. Det var när den här dokumentären kom ut som blottade ett eller om det var flera hål i samma dokumentär. Min teori som jag fick medhåll av ett befäl var att fogarna var svaga efter att man gått in i kaj och inte åtgärdat det. Men troligtvis så har jag haft fel här.

Sen så tycker jag att det är fel att Finland, Estland och Sverige inte begärt hjälp från andra sjöfartsnationer att utreda olyckan eller i vart granska utredningen. Det är mycket som gör mig irriterad i frågor om Estonia. Men det är inte nödvändigtvis så att jag tror att hon kolliderade med en ubåt eller att hon sprängdes.
Citera
2024-09-21, 10:12
Medlem
Citat:

Jag tänkte mer hur fan kass kan Sverige vara som inte hittade detta.. vad har dom mer missat?
Sen tycker jag att utredningen inte ens känns ordentlig ... åtminstone inte på allt om detta som vittnen sagt. Har vittnen ens varit inräknade i utredningen?
Vad var det tex mannen såg i vattnet? Vart kom smällarna ifrån? Svenska militärfordonen som körde på fartyget i Talinn.. vad fanns i dom? Varför förneka Försvarsmakten att militärfordon körde in en konvoj av militärfordon och lastbilar precis när olyckan skedde? Varför ljög dom?

Jag litar fortfarande inte på utredningarna... jag tycker en helt oberoende land ska utreda som inte alls varit inblandat i detta och som inte vill skydda länder från sanningen.

Jag tror inte varken Estland eller Sverige eller Finland vill att saker ska redas ut..
Senast redigerad av Menea 2024-09-21 kl. 10:16.
Citera
2024-09-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tänkte mer hur fan kass kan Sverige vara som inte hittade detta.. vad har dom mer missat?
Sen tycker jag att utredningen inte ens känns ordentlig ... åtminstone inte på allt om detta som vittnen sagt. Har vittnen ens varit inräknade i utredningen?
Vad var det tex mannen såg i vattnet? Vart kom smällarna ifrån? Svenska militärfordonen som körde på fartyget i Talinn.. vad fanns i dom? Varför förneka Försvarsmakten att militärfordon körde in en konvoj av militärfordon och lastbilar precis när olyckan skedde? Varför ljög dom?

Jag litar fortfarande inte på utredningarna... jag tycker en helt oberoende land ska utreda som inte alls varit inblandat i detta och som inte vill skydda länder från sanningen.

Jag tror inte varken Estland eller Sverige eller Finland vill att saker ska redas ut..

Fast det är ju uppenbart att Estonia inte saboterades nu när man hittat trappen, eller vad menar du nu?
Citera
2024-09-21, 12:26
Medlem
Citat:
Fast det är ju uppenbart att Estonia inte saboterades nu när man hittat trappen, eller vad menar du nu?

Fast har vi vanliga sett tydliga bevis på det?.... alltså inte bara vad utredarna påstår. Har dom släppt alla videos?
på 90-talet var det enormt många som sa det var lasten som gjorde att båten inte kom fram.. Sverige hade smugglat sovejetisk vapen som skulle skickas vidare med hjälp av USA.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...ra-transporter

Också otroligt intressant... men vet ej hur tillförlitlig den är. En av dom var med i dykningarna första gången precis efter olyckan!
https://www.youtube.com/watch?v=MKicHdb8NHU
Citera
2024-09-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Sverige, SHK, var med i november 2023 när den här delen av räcket och ca 300 andra föremål lokaliserades med sonar och de var även med och planerade vilka föremål man skulle titta närmare på med undervattensrobot sommaren 2024. Däremot var de inte med ombord när räckesdelen filmades och bärgades.
Räckesdelen hittades drygt 2 km väster om vraket, i ett område där man inte undesökt havsbotten med högupplöst sonar tidigare
Senast redigerad av Prudent 2024-09-21 kl. 12:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in