2024-09-25, 17:39
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
70-talet för min del.

Dåligt intresse skolan men läst upp senare
Citera
2024-09-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man inte heller "underkänd" med. Vi hade femgradig skala där 1 var sämst. Att få ettor i ämnen sågs på den tiden som att man var värdelös, vilket jag var. Tror jag gick ut nian med 1,2 i slutbetyg vilket inte gick att använda till mycket.

Men så var jag en sån där strulig jäkel också och tog inte studier på allvar. Så visst lär det straffa sig att få ettor i det nya betygsystemet också. Det är ju bara ett bevis på att man antingen är efterbliven eller så är man en person det inte är värt att satsa på.

Läste dock upp mina betyg senare i livet, men ångrar djupt att jag inte tog skolan på allvar.

Ja och nej
snäppet under betyget ett var -
Citera
2024-09-25, 17:41
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
“streck” fanns, alltså inget betyg alls, jag lyckades inte själv med den bedriften men har nån gammal vän som fick det i nåt ämne.
Ok, det minns jag inte men då var man kanske inte så usel som man trodde.
Citera
2024-09-25, 17:42
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vad blev det av dig sen, jobb etc?
Ja, jag skaffade mig en utbildning och har jobbat sedan dess.
Citera
2024-09-25, 19:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
I USA betygssätts även själva skolorna, då kan föräldrar lättare hitta bra skolor till sina barn. Vanligt att man bosätter sig i områden där skolorna fått bra kritik, likaså att det finns aktiviteter till barnen, som tennis, bowling, golf mm. Bra skolor brukar också generera bra betyg hos barnen.

USA är knappast en förebild och vidare så är det redan så det fungerar idag i Sverige. Glädjebetyg, kundmentalitet samt segregering är en underbar mix. Du kan ha världens bästa lärare ute i förorten. Dessa elever kommer ändå få sämre betyg än eleverna i Danderyd och Täby. Där är det däremot tvärtom. Friskola utan behöriga lärare som lockar med "studiero" samtidigt som de har öppnat upp i områden där det bara bor föräldrar med högre utbildning. Ungarna är i princip självgående samtidigt som föräldrarna kräver höga betyg från skolan. Enkelt att sätta A.
Citera
2024-09-25, 20:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Radera skämtet flumskolan och återinför faktaskolan istället.
Kommer ge betydligt bättre resultat än ändrad betygsskala

Exakt. Man försöker desperat att rätta till Sveriges dåliga skolresultat genom att med jämna mellanrum ändra betygssystemet.

Många, många av dagens ”svenska” elever är obildbara och borde gå i någon form av anpassad grundskola. Men ingen vågar ta i den frågan eftersom de är så oerhört många nu, dessa nysvenska elever.
Citera
2024-09-25, 20:14
Medlem
Finns det någon anledning till varför just Sverige verkar ha problem med betygsystem till skillnad från många andra länder med liknande kunskapsbas? USA, UK, Tyskland, Japan, Ryssland, Finland, Norge, Danmark, Kanada, etc?
Citera
2024-09-25, 20:32
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag löd själv under LPO94, dvs 4-gradig skala IG-MVG som sen ersattes av LPO11 då det blev 6-gradig skala. Generationen innan min hade 5-gradig 1-5.

Personligen tycker jag A-F (egentligen 0-5) låter bäst. På juristlinjen på universitetet har man A/AB/BA/B/U (0-4) och IG/G/VG/MVG var 0-3.

Något jag tycker är absurt är att det krävs 22.5 i snitt eller 2.0 på HP för att bli exempelvis läkare. Jag hade hellre sett att man radade upp 5-6 ämnen som är viktiga för den inriktning man valt, exempelvis biologi och psykologi om du ska bli läkare. Teknik och fysik om du ska bli ingenjör. Jag ger blanka fan i vad min läkare hade för betyg i bild eller språk. Föreslagsvis inträdesprov också.

Ovan borde leda till att man kan vara en 4a, VG eller B-student men ändå mest lämpad för den yrkesnisch man valt istället för att någon som pressat betyg inom allt tar platsen men egentligen är mindre lämpad.

Angående det fetare:
Mycket bra poäng! Man skulle även helt sonika vikta ämnena gentemot diverse sökta utbildningar och skapa programunika betygsgenomsnitt. Kanske lite krångligt att genomföra, vad vet jag.
Citera
2024-09-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
USA är knappast en förebild och vidare så är det redan så det fungerar idag i Sverige. Glädjebetyg, kundmentalitet samt segregering är en underbar mix. Du kan ha världens bästa lärare ute i förorten. Dessa elever kommer ändå få sämre betyg än eleverna i Danderyd och Täby. Där är det däremot tvärtom. Friskola utan behöriga lärare som lockar med "studiero" samtidigt som de har öppnat upp i områden där det bara bor föräldrar med högre utbildning. Ungarna är i princip självgående samtidigt som föräldrarna kräver höga betyg från skolan. Enkelt att sätta A.
Märkligt då jag har flera bekanta i USA där både barn och föräldrar är väldigt nöjda med deras respektive skola.
Citera
2024-09-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Angående det fetare:
Mycket bra poäng! Man skulle även helt sonika vikta ämnena gentemot diverse sökta utbildningar och skapa programunika betygsgenomsnitt. Kanske lite krångligt att genomföra, vad vet jag.
De höga poängen till läkarutbildningen ligger väl till grund för att det finns så få platser.
Citera
2024-09-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Jag löd själv under LPO94, dvs 4-gradig skala IG-MVG som sen ersattes av LPO11 då det blev 6-gradig skala. Generationen innan min hade 5-gradig 1-5.

Personligen tycker jag A-F (egentligen 0-5) låter bäst. På juristlinjen på universitetet har man A/AB/BA/B/U (0-4) och IG/G/VG/MVG var 0-3.

Något jag tycker är absurt är att det krävs 22.5 i snitt eller 2.0 på HP för att bli exempelvis läkare. Jag hade hellre sett att man radade upp 5-6 ämnen som är viktiga för den inriktning man valt, exempelvis biologi och psykologi om du ska bli läkare. Teknik och fysik om du ska bli ingenjör. Jag ger blanka fan i vad min läkare hade för betyg i bild eller språk. Föreslagsvis inträdesprov också.

Ovan borde leda till att man kan vara en 4a, VG eller B-student men ändå mest lämpad för den yrkesnisch man valt istället för att någon som pressat betyg inom allt tar platsen men egentligen är mindre lämpad.
Få platser = höga intagningspoäng
Citera
2024-09-25, 20:51
Medlem
Känns väll bara som att E kommer bli nya F? Oavsett om du ej får underkänt i något ämne så kommer du knappt komma in på någon högskola om du endast har de sämsta betyget. Detta görs väll för att slippa att elever går om klasser eller tvingas böjar på Komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in