Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
Igår, 22:07
  #49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nej, värnpliktiga är inte och har aldrig varit piloter.

Tyvärr har du fel.

”Det stämmer att FV hade värnpliktiga flygförare, de så kallade silvervingarna. De hade alltså inte flygförarmärke m/36 i guld (som officerarna eller de senare fältflygarna) utan i silver.
Motsvarigheter fanns i de andra besättningskategorierna, alltså innebär navigatörsvingar i silver att det var en värnpliktig navigatör, på samma sätt som flottan har bronsmärken för värnpliktiga på ubåt eller ytstrid.
De värnpliktiga flygförarna utbildades endast under perioden 1939-1946, men tydligen ska ett fåtal fått silvervingar även senare.

Mer information finns exempelvis på silvervingar.se. Drakens "pappa" Erik Bratt och Saabs chefsprovflygare under samma tid, Bengt Olow, ingick båda i den första kullen värnpliktiga flygförare.”
Citera
Igår, 22:46
  #50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
När det kommer till ren fysisk styrka så är tjejer svagare, och därmed sämre lämpade att befinna sig i fält.

Vad som gäller på en generell nivå är väl rätt ointressant? Det som är intressant är vad som gäller för just denna grupp. Tror nog dessa kvinnor sopar banan jämfört med många män.
Citera
Igår, 22:55
  #51
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Trevligt. Kvinnliga militärer har jag sett väldigt många israel i alla fall, så jag fattar inte varför folk inte tror att det skulle funka i Sverige.
Möjligen för att endast 8% av svenska kvinnor uppger att de kan tänka sig strida för Sverige. Eller kanske för att det i gruppen kvinnor 16-29 år bara är 6/10 som ens tycker att Sverige ska försvaras om det finns risk att vi inte lyckas.
Citera
Igår, 22:59
  #52
Medlem
BenjaminTheDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Källa SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ter-ar-kvinnor

"Sannolikt en slump", säger de. Soldaterna kommer hamna i tjänster inom sjukvård, samband och stab.

Det beskrivs också i artikeln hur det inte är en slump. Man undrar hur de två killarna hamnade i lottaplutonen.

Hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton? Är det slump eller inte? Borde förband könssegregeras? Är detta en fråga om 38 tjejer och två killar, eller 40 hensar?

De är tjänster som inte kräver så mycket fysiskt, utan mer att man är organiserad och noga.

Tyder nog mest på att PoPV gör sitt jobb?
Citera
Igår, 23:01
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Möjligen för att endast 8% av svenska kvinnor uppger att de kan tänka sig strida för Sverige. Eller kanske för att det i gruppen kvinnor 16-29 år bara är 6/10 som ens tycker att Sverige ska försvaras om det finns risk att vi inte lyckas.
Dock kanske dom 60 procenten funkar alldeles utmärkt?
Citera
Igår, 23:13
  #54
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Dock kanske dom 60 procenten funkar alldeles utmärkt?
Det är alltså 60 procent av alla kvinnor som inte ens tycker att man borde slåss om utgången är oviss. Av dessa 60 procent så är det de i gångbar ålder som har allra lägst vilja att strida. Och detta är vad de svarar i en enkätundersökning. Men även om man tar dessa svar för givet, så är det alltså försvinnande få kvinnor i aktuell ålder som vill slåss för Sverige.
__________________
Senast redigerad av Olduvai Igår kl. 23:16.
Citera
Idag, 00:28
  #55
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Källa SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ter-ar-kvinnor

"Sannolikt en slump", säger de. Soldaterna kommer hamna i tjänster inom sjukvård, samband och stab.

Det beskrivs också i artikeln hur det inte är en slump. Man undrar hur de två killarna hamnade i lottaplutonen.

Hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton? Är det slump eller inte? Borde förband könssegregeras? Är detta en fråga om 38 tjejer och två killar, eller 40 hensar?

Jag gick i en klass med typ 20 tjejer och fyra killar, hade jag vetat det jag vet idag så hade jag nog legat med minst hälften av dom.

Kan man mönstra om som 40+?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in