• 1
  • 2
2024-10-10, 21:46
Medlem
1% av varje krona en svensk skattar går till SIDA, vilket blir flera tusen om året för varje svensk som arbetar. Jag tycker det är helt jävla sjukt att varje svensk som jobbar och sliter som ett djur tvingas att betala 1% av varje skattad krona till SIDA som sedan skickar ut pengarna rakt in i kontot till nån krigsherre i Afrika, eller som sida gjorde ett tag, RYSSLAND. Jag skojar inte, förr så fick Ryssland ca 500milj svenska kronor varje år för "demokratisering". Ett annat land som varje år får bidrag från SIDA än idag är Turkiet som delar på ca 3 miljarder tillsammans med Ukraina och balkan. Och Migrationsverket får ca 6 miljarder, det är på det sättet Sverige har råd med flyktingar vilket är helt sjukt egentligen, pengar som skulle kunnat ge varje svensk fri tandvård hela livet!

Varför tvingas vi som inte vill vara delaktiga att sponsra den här jävla skit organisationen? Eller tycker ni att detta är bra?

Finns det något Parti som vill ta bort SIDA?

https://www.sida.se/sa-fungerar-bistandet/finansiering
Citera
2024-10-10, 21:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
1% av varje krona en svensk skattar går till SIDA, vilket blir flera tusen om året för varje svensk som arbetar. Jag tycker det är helt jävla sjukt att varje svensk som jobbar och sliter som ett djur tvingas att betala 1% av varje skattad krona till SIDA som sedan skickar ut pengarna rakt in i kontot till nån krigsherre i Afrika, eller som sida gjorde ett tag, RYSSLAND. Jag skojar inte, förr så fick Ryssland ca 500milj svenska kronor varje år för "demokratisering". Ett annat land som varje år får bidrag från SIDA än idag är Turkiet som delar på ca 3 miljarder tillsammans med Ukraina och balkan. Och Migrationsverket får ca 6 miljarder, det är på det sättet Sverige har råd med flyktingar vilket är helt sjukt egentligen, pengar som skulle kunnat ge varje svensk fri tandvård hela livet!

Varför tvingas vi som inte vill vara delaktiga att sponsra den här jävla skit organisationen? Eller tycker ni att detta är bra?

Ja, men inget riksdagsparti.
Citera
2024-10-10, 22:00
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Det är mycket riktigt oerhört märkligt att vi svenskar ska bekosta bland annat att afrikaner kan föröka sig eller antikorruptionskampanjer i Mexiko.

Om Sverige kan så frikostigt dela med sig av våra pengar till utlandet så är väl det ett tecken på att skatten är på tok för hög.
Citera
2024-10-10, 22:01
Medlem
(FB) SIDA ger i år bort 40,9 MILJARDER till bistånd.

(FB) SIDA biståndet görs om!
Senast redigerad av Balderis 2024-10-10 kl. 22:04.
Citera
2024-10-10, 22:23
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Varför tvingas vi som inte vill vara delaktiga att sponsra den här jävla skit organisationen?

Att leva i en demokrati betyder inte att du kommer få som du vill i allt eller ens i det mesta.

Det betyder mest bara att när någon idiot gjort bort sig riktigt ovanligt jävligt så har vi en rimlig chans att byta till en annan idiot.

Politiker är ryggradslösa kappvändare och opportunister. Om Aftonbladet trummar upp en opinion för att SIDA är närmast korrupt inkompetenta och kontraproduktiva så kommer du se politikerna galjotera SIDA inom 5 röda från det att de inser vad som gynnar deras karriär på kort sikt.

Det är fel att tro att politiker bryr sig om någonting förutom makt och sin egen plånbok.

Och där har du också svaret på varför SIDA finns idag.
Citera
2024-10-10, 22:24
Medlem
Citat:

Sverigedemokraterna/nazisterna som likt dig är empatilösa psykopater vill väl åtminstone sänka biståndet en hel del.
Citera
2024-10-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Sverigedemokraterna/nazisterna som likt dig är empatilösa psykopater vill väl åtminstone sänka biståndet en hel del.

Jag tycker det ska vara på frivillig basis. Låt dom som vill betala den där extra skatten göra det, och låt va dom som hellre spenderar pengar på annat!

Eller så kan vi få fri tandvård livet ut för ca 6 miljarder om året!
Citera
2024-10-10, 22:28
Medlem
Eponumoss avatar
Lägg över SIDAs verksamhet till att bara ge bistånd inom landet vore mer adekvat.

Riktade insatser för att stävja brott och höja nivån på skolor och öka disciplinen generellt.

Självklart kan vi inte ge bort pengar när vi själva blöder.
Citera
2024-10-10, 22:32
Medlem
Hade hellre sett att pengarna gått till forskning.

Nu känns det som att vi sponsrar islamistisk krigshets och palestinska raketskjutningar mot Israel (kanske inte längre, tack och lov)

En stor del av potten går så klart också till att muta till sig fördelar, Lundin oil, Ericsson, Saab mfl...
Citera
2024-10-10, 22:34
Medlem
Det enkla svaret är "För att politikerna i riksdagen vill det".

Personligen har jag tyckt ganska länge att vi borde sluta med alla former av bistånd som inte ger mätbara positiva effekter inom tre till fem år från biståndets givande. Och vi skall absolut inte ge bistånd till diktaturer, vilket vi har varit mästare på i många år...
Citera
2024-10-10, 22:41
Medlem
Citat:

Det är mycket vi tvingas att sponsra och som vi kanske inte håller med om. Tycker att det är rimligt att ägna sig åt välgörenhet. Sen så finns det så klart projekt som är tveksamma och kanske till och med kriminella.
Citera
2024-10-10, 23:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skulle gärna se ett system där jag själv kan välja vart mina skattepengar ska gå.

Jag skulle inte ge en krona till bistånd och invandring då båda dessa är två svarta hål där pengar bara fyller på fel personers fickor.

Jag har inga barn så här skulle jag gärna se att det drogs mindre än idag från min skattsedel.

Sjukvård, vägar, utvecklingen av kärnkraft och liknande hade gärna fått lite extra från mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in