2024-12-04, 16:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Man kan dö av minsta fysiska bestraffning.

Och? Så länge det sker senare än 2 dagar efter misshandeln är ju Andra Moseboken fine med det.

Varför kallar du det misshandel

Det här låter inte som misshandel, tycker du?

20Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör under hans hand, skall hämnd utkrävas. 21Men om slaven överlever en dag eller två, skall ingen hämnd utkrävas, eftersom slaven är hans egendom.
Citera
2024-12-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du är alltså så bajsnödig så att du måste ha en förklaring. Om den är sann eller inte skiter du fullständigt i, du måste ha en förklaring bara.
Men du kan få en av mig istället.
Bra att du försöker.
Citat:
En flygande rosa enhörning sket ut världen en dag. Och eftersom världen ju är så stor så dog den på fläcken. Och den rosa enhörningen är inte en gud, anledningen till att den fanns var att det var en annan rosa enhörning, en helt vanlig dödlig rosa enhörning, som fanns i en annan värld som drömde så hårt så att den faktiskt materialiserade sig här, vilket på den tiden såklart inte var här utan ingenstans, eftersom här inte fanns då.
Var kom den första enhörningens värld ifrån då?

Citat:
Så. Där har du en annan förklaring som inte innehåller en gud, alltså en förklaring som en ateist kan köpa. Och den är faktiskt rätt lik din förklaring om gud, så jag tycker det känns som att du borde kunna köpa den rakt av dessutom.
Ser man Gud som världens skapare så har du bara bytt namn förutom att det fortfarande saknas förklaring till existensen, så du får försöka bättre.

Citat:
Eller så erkänner vi att vi inte vet istället. Vad tror du om det?
Jag tänker inte ljuga bara för att det ser bättre ut i dina ögon. Jag vet att Gud finns oavsett om argumenten jag kan ge dig inte är bra nog för att bevisa det. Jag tror inte själv på grund av något av mina argument. Argumenten är efterhandskonstruktioner för att möta sådana som dig som inte tror, på er planhalva.

Det jag kan göra just nu är att visa på att avsaknaden av svar för en ateist är ett permanent tillstånd eftersom om den fysiska världen är allt som finns så kan man aldrig komma fram till att den har ett svar på orsaken till sin existens varken i sig själv eller utanför sig själv.

Russels svar på frågan om hur universum kan existera, “I should say the universe is just there, and that's all.” det är ett svar som en apa skulle skämmas för, men det är så långt man som ateist kan komma.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-04 kl. 16:47.
Citera
2024-12-04, 16:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tycker ändå att jag förklarat med all önskvärd tydlighet vad jag menar om du läser igenom tråden.
Nu handlar det faktiskt mer om att tillskriva mig åsikter som jag inte har och att märka ord.
Det är fånigt.

Jag anser att det är helt korrekt att säga att jag betraktar Bibeln som en källa till visdom eftersom jag betraktar Bibeln som en källa till visdom. Svårare än så är det inte.
Säger jag att det växer svampar i skogen så betyder det inte att det är det enda som växer i skogen. Även om vissa här resonerar så, men då handlar det som sagt om att spela dum.

Koranen är också en källa till visdom. Det gäller generellt för religiösa skrifter samt den klassiska litteraturen.

Jag påpekade bara att om du säger att du betraktar Bibeln som en källa till visdom så uppfattas det som att du menar hela Bibeln och inte bara delar av den och att försöka hävda något annat blir bara löjligt och ditt exempel om att om någon säger att det växer svampar i skogen så skulle det tolkas som att det endast växer svampar i skogen är bara löjligt, ingen skulle tänka så och ingen ser heller påståendet "Bibeln är en källa till visdom” som att visdom skulle vara det enda som finns i Bibeln, så försök inte påstå att skogsexemplet skulle vara relevant.
Citera
2024-12-04, 17:27
Medlem
Håller med dig faktiskt, religionen är ett sätt att förhålla sig till livet som faktiskt fungerar och är beprövat tusentals år.

Kritiker har faktiskt ingen koll. Förvånansvärt många ateister tror på övernaturliga fenomen och spöken men utan religionen som sammanhang blir det omöjligt för dem att hantera sina upplevelser

Lika illa är det att ersätta religionen med materialism och hook up kultur men kanske är det inte försent att upptäcka religionen senare i livet.
Citera
2024-12-04, 18:13
Medlem
HaxanDrarUpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
I princip, jo, den tid, det system osv. Inget ovanligt med just slav, träl eller kastsystem för den tidsperioden. Det betyder som sagt inte att bibeln främjade detta system, och som sagt, det blir tydligt när man väl har läst hela bibeln.

Det finns så många olika religioner, ska inte dra alla över en kam, men det hör till ovanligheten att den FRÄMJAR förtryck.

Man kan ju tänka sig att likt traditionell kampsport, så är det något som är obsolete. Alltså tiderna har gått, regn, snö, vindar.... Och samtidigt så har dagen gått i ända. Det är samma övning, samma praktik. Till skillnad från det som är formlöst och som ingen kan ta på, men som är i konstant förändring.

Praktiker som prövas i t ex. det här gjorde vi förut, men det fungerade inte, men det finns ingen som kan fastslå vad den typen av praktik är. Det är kanske det som är den traditionella religionens fålla, att allting finns i en bok, den stora boken av världens mysterier. Vad skulle du tänka om dessa tankar?
Citera
2024-12-04, 18:14
Medlem
HaxanDrarUpps avatar
Citat:
falsk analogi
& du landar i att det aldrig var fritt att slå sin slav
tack ska du ha för att ha vederlagt dig själv

Jag har en slav som jag har slagit med våld.
Citera
2024-12-04, 18:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och? Så länge det sker senare än 2 dagar efter misshandeln är ju Andra Moseboken fine med det.

Varför kallar du det misshandel

Det här låter inte som misshandel, tycker du?

20Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör under hans hand, skall hämnd utkrävas. 21Men om slaven överlever en dag eller två, skall ingen hämnd utkrävas, eftersom slaven är hans egendom.
Som sagt, varför kallar du det misshandel? Argumentera i stället för att appellera till känslor och flabba dig fram
Senast redigerad av Calovius 2024-12-04 kl. 18:24.
Citera
2024-12-04, 18:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det kan diskuteras, men nu hjälper du faktiskt min poäng eftersom jag försvarar Bibeln som källa till visdom och moral.
Visdom i Bibeln är inte löskopplad från den frälsande tron på Kristus utan intimt sammanbunden med den.
Bibelns självvittnesbörd:

Så kommer också alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas. Men onda människor och bedragare skall göra framsteg - till det sämre. De bedrar och blir själva bedragna.
Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

(2 Tim 3:12-17)
Citera
2024-12-04, 18:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxanDrarUpp
Jag har en slav som jag har slagit med våld.
Du har problem och har tappat greppet.
Citera
2024-12-04, 18:27
Medlem
HaxanDrarUpps avatar
Citat:
Jag tycker ändå att jag förklarat med all önskvärd tydlighet vad jag menar om du läser igenom tråden.
Nu handlar det faktiskt mer om att tillskriva mig åsikter som jag inte har och att märka ord.
Det är fånigt.

Jag anser att det är helt korrekt att säga att jag betraktar Bibeln som en källa till visdom eftersom jag betraktar Bibeln som en källa till visdom. Svårare än så är det inte.
Säger jag att det växer svampar i skogen så betyder det inte att det är det enda som växer i skogen. Även om vissa här resonerar så, men då handlar det som sagt om att spela dum.

Koranen är också en källa till visdom. Det gäller generellt för religiösa skrifter samt den klassiska litteraturen.

Om du säger att det växer svampar i skogen, så måste du ju kunna bevisa det också.

Det kanske inte finns en enda svamp i just den skogen i ditt samtalsämne.
Citera
2024-12-04, 18:28
Medlem
HaxanDrarUpps avatar
Citat:
Du har problem och har tappat greppet.

Jag hade lätt tyckt att man skulle få slå sin slav asså. På den tiden.
Citera
2024-12-04, 19:08
Medlem
Citat:
/Bibelsammansättningslögnarna/
hehe, hade aldrig sett det ordet förr...men vilka är de? "Glöm" inte att argumentera, LOL
De få, som ca 300 år efter Kristus, bestämde vilka kristna skrifter,
/som skulle få vara med i Bibeln, för att de stödde vad DE ville hävda,
/och vilka, som inte skulle få vara med för att de talade om sanningar som inte stämde med vad lögnarna ville få folk att tro. Och sedan JAGADE de och bannlyste de som sa annat och jobbade hårt för att utplåna alla dessa, men några klarade sig...
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
religionen är ett sätt att förhålla sig till livet som faktiskt fungerar och är beprövat tusentals år.
Det har det ju INTE gjort särskilt bra:
/Religionskrig.
/nedtryckning av vanligt folk, som skulle lyda överheten, inte protestera mot orättvisor för att belönas EFTER döden...
/Fördummande, stör logiskt tänkande
/Sabotage mot viktig kunskap, som fanns på romartiden, FÖRSVANN till Upplysningstiden minskade det problemet
/men det finns fortfarande eftersom kristna fortfarande hävdar dumheter som bl a:
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Förvånansvärt många ateister tror på övernaturliga fenomen och spöken men utan religionen som sammanhang blir det omöjligt för dem att hantera sina upplevelser
Jag hade inga problem alls då jag TESTADE att göra en del paranormalt för att se om det gick och LYCKADES även med kontrollanter, som innan var övertygade om att det var omöjligt.
Som alldeles för ofta försöker kristna hävda att kristendomen har monopol på saker som andevärlden och godhet!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in