Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-22, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och?

Du påstår att det är "omgivningen" som ger dig goda värderingar men förbiser att "omgivningen" är starkt präglad av kristendomen.
Citera
2024-10-22, 18:41
Citat:
Och?

Om omgivningen tyckte att det var bra att stena bögar, skulle du också tycka så?
Citera
2024-10-22, 18:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Typ allt. Välj en random människa och denna kommer sannolikt ha bättre moraliska värderingar än bibeln. Jag kan t o m närmast garantera att det finns massvis med grejer i bibeln som du själv aktivt väljer bort.

Du har fortfarande inte förklarat hur du kommer fram till dina normativa slutsatser.
Varför är dina värderingar "bättre"?
Citera
2024-10-22, 18:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mission1
Du påstår att det är "omgivningen" som ger dig goda värderingar men förbiser att "omgivningen" är starkt präglad av kristendomen.

När förbisåg jag det? Är det inte i själva verket du som förbiser att kristendomen är starkt präglad av omgivningen? Titta bara på hur kristendomen förändrats

Citat:
Om omgivningen tyckte att det var bra att stena bögar, skulle du också tycka så?

Om jag var uppväxt med det: Högst sannolikt

Om det fanns en massa kristna bögstenare runt mig i vuxen ålder: Nej

Kommer du börja bemöta mina argument också, eller kommer vårt samtal mest bara bestå av att jag ska reagera på dina fånigheter?
Citera
2024-10-22, 18:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du har fortfarande inte förklarat hur du kommer fram till dina normativa slutsatser.

"Fortfarande inte"? Jag vet inte om någon har frågat mig innan?

Vill du veta hur jag kommer fram till vad som är rätt och fel?

Citat:
Varför är dina värderingar "bättre"?

Bättre än vad? Bibeln?
Citera
2024-10-22, 18:55
Citat:
Kommer du börja bemöta mina argument också, eller kommer vårt samtal mest bara bestå av att jag ska reagera på dina fånigheter?

Det är du som plockar enskilda rader och tolkar dem som du vill.

Vi diskuterar huruvida bibeln ger bra vägledning eller inte.

Det leder ingenstans för att du inte kan se skogen för träden och envisas med att plocka fram enstaka skrivelser för att försöka påvisa att bibeln inte är perfekt.
Citera
2024-10-22, 18:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är du som plockar enskilda rader och tolkar dem som du vill.

Vi diskuterar huruvida bibeln ger bra vägledning eller inte.

Det leder ingenstans för att du inte kan se skogen för träden och envisas med att plocka fram enstaka skrivelser för att försöka påvisa att bibeln inte är perfekt.

Du menar att den ÄR perfekt????
Citera
2024-10-22, 19:01
Citat:
Om jag var uppväxt med det: Högst sannolikt

Så du är moraliskt relativist med andra ord?

Din främsta kritik mot bibeln är alltså att det krockar med värderingarna som är populära just nu. Inte att de är objektivt fel?
Citera
2024-10-22, 19:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så du är moraliskt relativist med andra ord?

Vad jag är är en annan fråga än konstaterandet av vad jag skulle bli om jag växte upp i en viss miljö. Inte sant?

Vi kan gärna prata om min syn på moral, men jag skulle föredra att vi avhandlar ett ämne i taget. Du hoppar runt som förvirrad höna bland olika saker.

Citat:
Din främsta kritik mot bibeln är alltså att det krockar med värderingarna som är populära just nu. Inte att de är objektivt fel?

Oavsett om det finns objektiv moral eller inte så kan inte bibeln vara objektivt rätt eftersom den säger emot sig själv.
Citera
2024-10-22, 19:16
Citat:
Vad jag är är en annan fråga än konstaterandet av vad jag skulle bli om jag växte upp i en viss miljö. Inte sant?

Vi kan gärna prata om min syn på moral, men jag skulle föredra att vi avhandlar ett ämne i taget. Du hoppar runt som förvirrad höna bland olika saker.

Du kanske är förvirrad men det är inte jag.

Huruvida du är moralisk relativist är avgörande i frågan.

Jag sa att bibeln ger den bästa vägledningen. Du säger att den inte gör det. Från perspektivet att du är färgad av en omgivning som inte är fundamentalistisk kristendom. Att dina värderingar varierar beroende på de runtomkring dig.

Därför handlar samtalet inte om bibeln som den bästa vägledningen. Det har börjat handla om alla sätt bibeln skär sig med din omgivning. Vilket är ointressant.
Citera
2024-10-22, 19:54
Citat:
Du menar att den ÄR perfekt????

Inte helt men nästan.
Citera
2024-10-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ja, vet du något bättre än bibeln?
Bibeln ( NT ) LJUGER om viktiga saker. Här är sanningarna om det:
1. NT BYGGER ju på en lögn Jesus var inte alls Guds son.

Det var något "Jungfru Maria" HITTADE PÅ för att försöka komma undan ifrån risken att bli stenad till döds.
Nära innan den unga "Jungfru Maria" flytta till den gamle Josef, blev hon gravid med en som nästan säkert var en fenicisk soldat i romerska armen vid namn Pantera. (Längre namn, kommer inte ihåg hela, men en del av tillnamn var Tiberius.) Flera saker hittade av arkeologer och historier tyder på att det var han.

2. Jesus var gift. Nästan säkert med Maria Magdalena.
Ett dokument som överlevde bränning skriver om både de delarna, men var lite trasigt i mitten så inte tydligt om frun syftade på Maria Magdalena.

3. Bibeln misskrediterade Maria Magdalena för att nedvärdera kvinnor i allmänhet.
Jesus räknade henne som en lärjunge likvärdig med dem Bibeln räknar som det. Och hon blev prästinna.

De samtida med då bibeln sattes ihop som talade sanning blev förfölja och alla skrifter med sanningarna, som Bibellögnarna hittade, brändes. Därför finns det få kvar. Den enda andra än den ovan som jag känner till säger även den att Jesus var gift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in