Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-28, 22:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Fast frågan blir ju samma, energiprincipen om jag förstått det rätt förklarar endast hur “universum” fungerar.

Hur nångting fungerarar förklarar inte nödvändigvis hur, eller varför, någonting finns. Frågan är obesvarad av vetenskapen.

Frågan hur eller varför universum finns är en icke-fråga om universum alltid har funnits i en form eller annan.
Citera
2024-11-28, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Frågan hur eller varför universum finns är en icke-fråga om universum alltid har funnits i en form eller annan.

“OM”, vilket ingen vet. Så vad kallas det då? Ser du hur den enda lösningen är tro. Vad man tror, varierar naturligtvis. Hur har man kommit fram till tron? Det varierar också. Vilket har varit mitt argument hela tiden.
Citera
2024-11-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Varför jag inte är muslim. Jo såhär. Muslimer tror på Jesus, inte att han är gud utan att han är en profet. Men hur kan man tro på Jedi’s när han lärde ut något helt annat än vad Allah meddela mohammed. Det visar ju att muslimer tror på två olika tros uppfattningar. Judendomen tycker jag också inte är helt 100. Det nämns i gamla testamentet och att jesus ska komma till världen/ att gud ska få en förföljare. Ändå tror dom bara Jesus är en vanlig judisk man. Så jag valde kristendomen för om man tänker efter, finns det nån annan religion där man kunnat se gud? Där folk har vart med gud, pratat med gud, där gud finns i människoform? Det är därför man kan lita på kristendomen. Fadern skickade sin son för att dö på korset för våra synder. Det finns ingen annan gud som har gjort det
Muslimer tror bara på en Gud i all evighet,
Däremot är Jesus profet och Muhammed är profet i var sin tid.
Citera
2024-11-29, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det första påståendet handlar om en förändring i hur människor tolkar texter över tid. Det säger att både bokstavstroende och ateister idag tenderar att tolka texter bokstavligt, vilket kan bero på en förlust av förståelsen för det mytologiska språket.
Det andra påståendet säger att andelen bokstavstroende inte har ökat. Detta innebär att även om fler människor idag tolkar texter bokstavligt, betyder det inte nödvändigtvis att det finns fler bokstavstroende. Det kan vara så att de som tidigare tolkade texter symboliskt nu också tolkar dem bokstavligt, utan att andelen bokstavstroende har förändrats. Den nya gruppen bokstavstolkare är alltså ateisterna som ju inte kan räknas som bokstavstroende.
Däremot kan man tänka sig att andelen bokstavstolkare har ökat som en konsekvens av ateismen.
Men som sagt underlaget är tunt, jag har ej läst boken än och det är ren spekulation.
Det finns andra problem här som jag redan gått in på och det är att det blir oerhört svårt att skilja ut troende från "troende" i gruppen bokstavstroende i enlighet med Dennetts och Hararis principer.

Ibland blir alla tankar till något negativt då kan man sluta läsa Bibeln.

När en häst är stendöd är det dags att kliva av!
Citera
2024-11-29, 12:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxanDrarUpp
Tänk om man inte vill vara snäll då? Om det man ser i mjukhet och att vara en god människa inte är det som känns som något som är en skänk från ovan.

Att vara en god människa och visa ödmjukhet kan verkligen kännas som en utmaning, särskilt i en värld där cynismen och nihilismen är utbredd. Att välja att vara god och ödmjuk kan ses som ett medvetet val, ett kors att bära, snarare än en enkel gåva. Det kräver styrka och mod att stå fast vid sina värderingar och att fortsätta visa godhet, även när det inte alltid uppskattas eller förstås av andra.

Citat:
Man kanske vill vara snäll mot dom som är elaka, och sen förenas med dom, istället för att välja att vara en person som vänder andra kinden till men samtidigt förkastar det du ser som grymhet.

Genom att försöka förstå varför någon beter sig elakt kan man hitta sätt att nå fram till dem på ett djupare plan.

Citat:
Om nihilister är rädda, kalla och elaka, vad gör det då med dig? Skulle du säga att du är en äkta kristen om du väljer att känna ett förakt mot människor som inte delar din politiska ideologi?

Att möta rädsla, kyla och elakhet med förakt kan vara en naturlig reaktion, men det är inte nödvändigtvis den mest konstruktiva eller kärleksfulla vägen. Om man strävar efter att leva enligt kristna värderingar, handlar det ofta om att visa kärlek och medkänsla även mot dem som inte delar ens egna övertygelser.

Citat:
Är det okej att häxorna ska få halshuggas, det har du inte kommenterat än tror jag? Men samtidigt så går du fri och tycks känna att massvis av människor därute är under dina fötter.

Att halshugga häxor eller någon annan är aldrig okej. Våld och avrättningar är inte lösningar på problem, och det är viktigt att vi behandlar alla människor med respekt och värdighet, oavsett deras övertygelser eller handlingar.
Citera
2024-11-29, 13:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
det är viktigt att vi behandlar alla människor med respekt och värdighet, oavsett deras övertygelser eller handlingar.

Men slaveri i bibeln är typ samma sak som dagens anställningsavtal, inte sant?
Citera
2024-11-29, 13:58
Medlem
zombie-nations avatar
Man behöver en tro, men religion behövs inte. Men tråkigt nog så kan man inte tvinga sig. Ibland glömmer vi i Sverige att vi är de enda i världen och i alla tider som inte haft en religion eller tro. Det normala är alltså att ha en tro.

Jag har bara några bekantskaper som har en äkta religion, men blev förvånad att så många har en privat tro, t ex trodde mor och far var ateister men icke. Och var på en storseans en gång och helt vanliga människor gick dit. Min syrra och hennes son är nog de enda ateisterna jag vet. Skitkonstigt att massor jag trodde inte hade tro har det.
Citera
2024-11-29, 14:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ibland glömmer vi i Sverige att vi är de enda i världen och i alla tider som inte haft en religion eller tro.

Vi är inte de enda i världen.
https://www.pewresearch.org/religion...e-of-all-ages/
Citera
2024-11-29, 14:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men slaveri i bibeln är typ samma sak som dagens anställningsavtal, inte sant?

Är frågan på skämt när den följs av en skrattemoji?

Paulus uppmaning till slavägare att behandla sina slavar väl och att se dem som bröder och systrar i Kristus var ett steg mot att humanisera och förbättra slavarnas villkor inom ramen för den tidens samhälle.

När vi ser tillbaka på historien och dömer tidigare generationers handlingar, är det lätt att glömma bort att vi själva står på axlarna av dem som kom före oss. De framsteg och rättigheter vi åtnjuter idag är resultatet av många generationers kamp och utveckling.

Det är också viktigt att reflektera över vad vi själva bidrar med för att förbättra världen för framtida generationer. Hur kan vi fortsätta att bygga på de framsteg som har gjorts och arbeta för en bättre framtid?
Citera
2024-11-29, 15:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Är frågan på skämt när den följs av en skrattemoji?

Frågan är mer av retorisk sort eftersom du redan klargjort att du tycker bibliskt slaveri är jämförbart med dagens anställningsavtal. Tanken var mer att belysa hur du gång på gång säger emot dig själv.

Citat:
Paulus uppmaning till slavägare att behandla sina slavar väl och att se dem som bröder och systrar i Kristus var ett steg mot att humanisera och förbättra slavarnas villkor inom ramen för den tidens samhälle.

Starkt av honom att frångå principen att slavar fick misshandlas fritt så länge de inte dog inom ett par dagar #Handhjärta
Citera
2024-11-29, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Ibland blir alla tankar till något negativt då kan man sluta läsa Bibeln.

När en häst är stendöd är det dags att kliva av!

Den döda hästen är flashback och ryttaren är Jade11

Har du en psykolog?

Jag tror att alla är oroliga för dig.

Kan du ta en paus i en vecka?
Citera
2024-11-29, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man behöver en tro, men religion behövs inte. Men tråkigt nog så kan man inte tvinga sig. Ibland glömmer vi i Sverige att vi är de enda i världen och i alla tider som inte haft en religion eller tro. Det normala är alltså att ha en tro.

Jag har bara några bekantskaper som har en äkta religion, men blev förvånad att så många har en privat tro, t ex trodde mor och far var ateister men icke. Och var på en storseans en gång och helt vanliga människor gick dit. Min syrra och hennes son är nog de enda ateisterna jag vet. Skitkonstigt att massor jag trodde inte hade tro har det.

Alla har en tro, det behöver inte betyda en tro på Gud.

Det du skrev ovan är din tro, tex.

När vi växer upp får vi våran tro genom olika intryck.

Det som en vuxen bör göra är att syna sin tro, och ta reda på om man verkligen håller med eller inte.

Vetenskap ger oss inga alterativ till detta, inte ateism heller. i slutändan är det “tro” som vi måste falla tillbaka på.

Frågan är bara om du valt att syna din tro, om du ändrat den, eller om du tror att “det du vet det vet du bara helt naturligt “ (vilket också är en tro, som jag redan påpekat)

Vill du sedan välja att tro på det som är sant, eller mest sant, så bör du ju rimligtvis börja undersöka vad som är sant.

Men som sagt, det finns inte en människa på jorden som inte är förankrad i en sorts tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in