Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Jag hävdar bara helt okontroversiellt att det som diskuteras rymmer flera perspektiv.
JAG VET att du hävdar det. Problemet är att det med all rimlighet inte kan stämma. Och JP håller uppenbarligen med mig. Men du vägrar erkänna det. Det är tydligt att det äg helt omöjligt för dig att erkänna minsta fel, det ät bisarrt.
Citat:
Du vill hellre att andra ska ”erkänna” att de har fel och att du har rätt? Vad säger det om dig tror du?
Det kan säga många saker. Som den som känner Fiffiniffi bäst kan jag berätta att det främst är ett uttryck för att Fiffiniffi gör sitt yttersta för att vara 100 % ärlig på FB. Han är övertygad om att samtalen skulle bli mer givande om folk vore lite mer ärliga. Och önskar därför samma ärlighet tillbaka. Sen tycker han till viss del också att det är lite kul när religiösa eller andra ideologiska extremister tvingas ljuga för att skydda sin världsbild. Han inbillar sig att det på sikt kan förändra motpartens tankegångar.
Citat:
Och hur tror du att andra reagerar på sånt beteende?
Beror på om de är ärliga eller inte.
Ca 95-99% på FB kan inte erkänna fel, så de blir säkert irriterade när jag pressar dem på något de vet att de ljuger om.
En ärlig person säger däremot bara direkt från början "oops, det tänkte jag inte på, du har rätt" och så är frågan oftast ur världen. Så de har nog inga problem med mig.
Citat:
Jag har ju redan sagt att vi kan prata om saken på EN abstraktionsnivå för länge sedan så det är upp till dig om du ska ge efter för din besatthet av att fastna i enstaka ord eller ta dig i kragen och diskutera normalt.
Och för att vara jättetydlig, jag säger INTE att en fråga ska besvaras på flera sätt samtidigt, så du kan släppa det helt om det plågar dig.
(Vad betyder det ens?)
Du skriver om historien. Återkommer i denna fråga, sitter med mobilen nu.
Citat:
Du har fastnat i en loop. Jag har erbjudit dig en väg ut.
Alternativt har du fastnat i ännu en lögn och vill ta dig ut. Beror på abstraktionsnivån man använder sig av, antar jag
Citat:
Man kommer långt med att bekanta sig med den uppsjö av material av JP som finns tillgängligt.
Har du läst hans böcker och följt honom under en längre tid eller bara sett ett skojigt klipp på youtube? När man bekantat sig med en person tillräckligt mycket så kan man nästan läsa den personens tankar.
Och då har du kommit fram till att JP t ex närmast omöjligt kan tro på Jesus vandrade ut ur sin grav och närmast omöjligt kan ljuga för att säkra sitt levebröd?
Ju mer jag ser av honom ju mindre imponerar han. Min favorit var när han på fullaste allvar sa att typ sumeriska bilder av ihopslingrade ormar var en återspegling av en uråldrig förståelse av utseendet hos DNA-molekyler. Han borde hålla sig till psykologi, där är han intressant.