2024-11-28, 14:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nope. Inte om det som sägs är en del av ritualen.

Så om någon säger till mig att jungfru Maria bir synlig i 10 min och dansar zumba för alla närvarande i deras kyrka vid varje nattvard, så kan jag enligt dig alltså inte betrakta detta som en fysisk fråga, som något som kan undersökas?

Clown
Citera
2024-11-28, 15:00
Medlem
Citat:
Berättarteknik. Jag misstänker att det var nödvändigt att överdriva för att skilja de allegoriska berättelserna från historiska händelser. Folk var smarta förr i tiden och fattade nog att ormar inte pratade, så om en berättelse innehöll en talande orm så fattade man att det rörde sig om en allegorisk berättelse med ett djupare symboliskt innehåll.

Med tiden kom vi att glömma bort det mytologiska språket, och idag förutsätter både bokstavstroende och ateister att allt ska tolkas bokstavligt. Och då uppstår problem eftersom ena sidan tror på bokstäverna medan den andra inte gör det, och så blir det konflikt och evighetsdiskussioner på Flashback.
Det är INTE en orsak till att ÖVERDRIVA mycket, säga att det var 5000 när det inte kan ha varit så många.
Citera
2024-11-28, 15:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det har varierat.

No shit. Ge mig en grov uppskattning av bokstavstroende i % per århundrade. För du tycks indikera att bokstavstroendet är större idag än historiskt. Är det så?
Citera
2024-11-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laidbackwoff
Jesus sa att det var genom honom man kommer till honom. Så ja alla religioner är okej. Men ingen annan är rätt

Jag tror att man måste gå efter dom erfarenheter man skaffar sig och sitt eget förnuft, så långt det nu räcker. Om man använder sig till bibeln, som skrevs i en helt annan tid än våran, hamnar man lätt fel. Bibeln ska ju tolkas dessutom, men vilken tolkning är den rätta
Citera
2024-11-28, 15:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så om någon säger till mig att jungfru Maria bir synlig i 10 min och dansar zumba för alla närvarande i deras kyrka vid varje nattvard, så kan jag enligt dig alltså inte betrakta detta som en fysisk fråga, som något som kan undersökas?

Clown

Exakt så. Och det är du som blir trollad om du faktiskt lägger ner energi på att leta efter en faktisk zumbadansande jungfru i kyrkan. Men ta mig inte på orden, gå iväg och testa om jag har rätt. Glöm inte att ta med videokamera då en faktisk film av påstådda jungfru skulle falsifiera min teori.
Lycka till!

Är det dig de hånskrattar åt nu de där gula gubbarna?
Citera
2024-11-28, 15:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är INTE en orsak till att ÖVERDRIVA mycket, säga att det var 5000 när det inte kan ha varit så många.

Talet 5 000 är definitivt symboliskt. Bra exempel!
Citera
2024-11-28, 15:21
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ja. På FB försöker jag skriva lättförståeligt, som då jag skrev för tidningar, men flera förstår inte ändå

Man kan uppenbarligen inte nå fram över allt ändå
Citera
2024-11-28, 15:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
No shit. Ge mig en grov uppskattning av bokstavstroende i % per århundrade. För du tycks indikera att bokstavstroendet är större idag än historiskt. Är det så?

Nja, jag skulle gissa att vi pratar om en historisk konstant här.
Ska vi dra till med 50-50% och se hur det landar?
Det finns nog minst en undersökning att skaka fram som pekar i den riktningen.
Men jag tror att det blir mer komplicerat om vi börjar titta närmare.
Var ska man till exempel dra gränsen för bokstavstro som fenomen? Ska användningen av pengar betraktas som en form av bokstavlig tro på fiktionen [pengars värde]?
Har inte tid att nörda in mig i detta nu.
Citera
2024-11-28, 15:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Exakt så.

Nice. Då kan vi förhoppningsvis avsluta diskussionen med att konstatera att:

JAG anser att ett påstående om en synlig zumba-dansande jungfru Maria vid varje nattvard kan ifrågasättas och undersökas utifrån ett fysiskt perspektiv.

DU anser att det är ett teologiskt påstående som man inte ens kan ta sig an på något som helst sätt från ett fysiskt perspektiv.

Överens?
Citera
2024-11-28, 15:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nja, jag skulle gissa att vi pratar om en historisk konstant här.
Ska vi dra till med 50-50% och se hur det landar?

Du menar att endast cirka hälften av kristendomen och ateismen (i den mån den fanns historiskt) varit bokstavstroende genom alla århundraden men att detta i moderna tider har ökat radikalt?

Citat:
Var ska man till exempel dra gränsen för bokstavstro som fenomen?

Vi kan köra på "bokstavstroende = någon som tror att de flesta berättelser i bibeln faktiskt inträffade ungefär på så vis som beskrivs i texten".

För det är väl ungefär så vi använt det hittills i tråden om jag inte misstagit mig?
Citera
2024-11-28, 16:02
Citat:
Det finns DELAR som är sanna, men mycket är ju sagor, enorma överdrifter eller LÖGNER,
så du kan inte ha något bra kritiskt sinne gällande gud, eftersom - att från att ha trott - kom jag på redan som 6-7 åring att det INTE kan vara så...
Senare har jag kommit på mer, som t o m gjort Jehovas Vittnen svarslösa... (Jag skrev allt det i någon annan tråd.)
Det är en STOR orimlig begäran, eftersom det är korkat att läsa hela bibeln för att se att den är sann, eftersom grundläggande delar är UPPENBART FALSKA för alla som har kapacitet logik och ORDENTLIGT kritiskt tänkande...
Det du har gjort har lett dig BORT från sanningen.
Det går inte att ha meningsfull debatt med troende, eftersom ni inte kan tänka logiskt, för annars skulle ni begripa att det är BS...
Ja. På FB försöker jag skriva lättförståeligt, som då jag skrev för tidningar, men flera förstår inte ändå

T.O.M. JW?
Oj wow, Lunkan, verkligen wow.
Okej, nu har du vunnit.

https://youtu.be/MDwF9nXGG8A?si=U0uD3iOfEx_Vjoa8
Citera
2024-11-28, 16:10
Medlem
Citat:
Talet 5 000 är definitivt symboliskt. Bra exempel!
Nej, det är BS.
Korkat av dem, eftersom det hade varit anmärkningsvärt även om det varit 50 på riktigt...

Jesus verkar enligt en del forskare ha tillbringat åren, mellan han protesterade mot religiösa ledares girighet som 14-åring och då han dök upp igen i bibeln som ca 30-åring, med en "magisk" grupp, som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Zeloter? De kunde en del "magi" så kanske kunde de göra liknande trick som nutida illutionister?
Min TEORI hur Jesus ÖVERLÖVDE NATURLIGT bygger delvis på att han kanske kunde göra som yogis och sänka pulsen, vilket lurade vakterna, som ville komma därifrån så fort som möjligt p g a hettan och därför stack Jesus i sidan för att påskynda döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in