Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 19:54
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du har 20% rabatt tack vare dina olika engagemang i ICA innebär det att de som inte är lika uppbundna betalar 25% för mycket.

Ja, det är sant - och tur är väl det, så att Ica kan premiera sina bättre kunder mer. För den som väljer att bli "uppbunden" är Ica den absolut billigaste matkedjan att handla sina dagligvaror hos.
Citera
2024-10-14, 20:07
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så här skriver Matpriskollen:

Matpriskollen drar in miljoner till sina ägare, på konsumenternas bekostnad...

För idioter som tror att ICA är dyrast rekommenderas följande:
https://propensionaren.se/har-ar-de-...a-narmast-dig/

PRO:s priskoll ger jag inte mycket för, butikerna vet när den genomförs och vilka varor som jämförs och anpassar sig därefter. Flera av butikerna på listan är betydligt dyrare resten av året.
Citera
2024-10-14, 20:19
Medlem
R0Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Nu har ica valt att inte va med i prisjämförelseappen matpriskollen längre. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är småaktigt, och tror de mest vilja dölja sina höjningar .

Ica är idioter och tror de snart kommer ångra sig, då folk vill kunna jämföra. Jag handlar på andra ställen nu. Gillar inte mygel-Ica längre.

Jag handlar i den butik som är för stunden lägligast då jag inte är en fattig och dyster luffare.
Fattiga och dystra luffare använder matpriskollen.

mvh
Citera
2024-10-14, 20:55
Medlem
Jordgubbes avatar
1. Hur funkar Matpriskollen? Hittar en länk sr.se men begriper inte. En koll som inte jämför allt, känns som nåt strax innan okej (ungefär som när man gick runt med små papperskartor i plånboken, före mobilkartor).
2. Om deras analys inte är heltäckande, borde inte istället frivilliga kunders kvitton matas in på nåt sätt, alltså kundstyrt (fanns det inte nån app tidigare som berättade hur trafiken var, beroende på bilförare som var med)?
Citera
2024-10-14, 21:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
1. Hur funkar Matpriskollen? Hittar en länk sr.se men begriper inte. En koll som inte jämför allt, känns som nåt strax innan okej (ungefär som när man gick runt med små papperskartor i plånboken, före mobilkartor).
2. Om deras analys inte är heltäckande, borde inte istället frivilliga kunders kvitton matas in på nåt sätt, alltså kundstyrt (fanns det inte nån app tidigare som berättade hur trafiken var, beroende på bilförare som var med)?
Det är alltså en app du får installera på din telefon eller platta.

Eller du undrar inte hur den funkar utan hur de kollar priserna?
Senast redigerad av MagisterBister 2024-10-14 kl. 21:40.
Citera
2024-10-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det var fel
Att TS skrivit så betyder inte att det är så.
Hans butik var tydligen inte med, men av ICA:s 3.500 butiker är det väl högst 25-30 som är med gissar jag. Tror det bara är fyra ICA Maxi t ex.
Min ICA Maxi butik är med t ex
Så rubruken "Ica ratar matpriskollen" kan vara förledande på så sätt att man kan tro att ingen ICA-burik är med.
Många som gissar i den här tråden.
Har inte sett nån källa på de sidor jag skrollade igenom.

Men min egna källa är att jag har appen Matpriskollen på mobilen och söker jag efter ICA-butiker får jag upp de 30 närmsta där den längst bort är 9.1 km.

Känns väldigt orimligt att alla de ”25-30” du nämner ligger nära mig.
Snarare kanske 25-30 butiker som INTE är med i appen?
Citera
2024-10-14, 22:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är alltså ... Eller du undrar ... hur de kollar priserna?
Undrar mest hur tex du skulle kunna skapa en mer meningsfull konkurrerande app. Tex att alla som har din, handlar var de vill, fotar sitt kvitto i kassan (eller laddar direkt sitt elektroniska kvitto), och laddar upp - varmed systemet eventuellt erhåller fler mätpunkter? Alla som är med kunde få nån sorts payback. Vad är det Matpriskollen själva kollar av nu, broschyrer? Känns trubbigt.
Citera
2024-10-15, 09:30
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VMSH
Många som gissar i den här tråden.
Har inte sett nån källa på de sidor jag skrollade igenom.

Men min egna källa är att jag har appen Matpriskollen på mobilen och söker jag efter ICA-butiker får jag upp de 30 närmsta där den längst bort är 9.1 km.

Känns väldigt orimligt att alla de ”25-30” du nämner ligger nära mig.
Snarare kanske 25-30 butiker som INTE är med i appen?
Läs tråden och svaren, så slipper du skriva samma saker som alla andra oinsatta. DIn frågeställning är besvarad flera ggr redan.
Citera
2024-10-15, 13:39
Medlem
Kroulls avatar
Själv ratar jag Matpriskollen:

https://matpriskollen.se/2024/04/ny-...par-att-spara/

Citat:
Lidl har det smalaste sortimentet av kedjorna och cirka 80% av produkterna är egna märken som inte säljs i andra butiker. Det sortimentet har vi inte jämfört.

Så var det med det...
Citera
2024-10-15, 13:56
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Själv ratar jag Matpriskollen:

https://matpriskollen.se/2024/04/ny-...par-att-spara/

Så var det med det...
HUr ska man kunna jämföra en matkasse svenska varor med matkasse invandrarmat från Lidl tänkte du?
Citera
2024-10-15, 13:58
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
HUr ska man kunna jämföra en matkasse svenska varor med matkasse invandrarmat från Lidl tänkte du?

Vad menar du med "matkasse invandrarmat"?
Citera
2024-10-15, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Vad menar du med "matkasse invandrarmat"?

Det är bara invandrare som handlar på lidl och sortimentet är därefter. Även om man släppte loss en flock grisar i butiken skulle "maten" vara orörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in