Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-23, 01:50
Medlem
SvenHelsings avatar
Ganska ofta i klagotrådar kommer foliehattarna fram och gormar om att "alla moderatorer håller varandra om ryggen och ändrar sig aldrig. Det är fan helt omöjligt att resonera med dem och de erkänner aldrig att de har fel". Då kan man länka den här tråden till dem.

För att ha lite klara motbevis mot detta så tänkte jag att vi kunde ha en samlingstråd där sådant har hänt. Så det är två typer av trådar som ska länkas här.

1. Trådar där varningen lyfts. Skriv gärna om det är av just den moderatorn eller admin.
2. Trådar där minst en moderator inte håller med om att varningen är korrekt. (Om det inte handlar om något så trivialt som att varningen var rätt men för fel regel för att mod hade klickat fel vid varningen)
3. PM-konversationer där varningen lyfts (ifall det inte blev en klagotråd, men var då noga med att få med hela PM-konversationen eller iaf alla relevanta delar)
4. Eller annat som kan anses falla inom samma ämne.

Jag börjar med en där moderatorn Proton själv lyfte sin varning:

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag är inte påtänd.

Efter att ha kikat igenom tråden och frågeställningen ytterligare en gång inser jag nu att det trots allt har en plats i tråden.

Jag har haft en massa annat för mig och kanske inte läst PMen speciellt noga, dessutom har jag en tendens att inte läsa PM som innehåller påhopp och andra invektiv speciellt noga.

Med det sagt kan jag lyfta varningen.

Och här lyfter Maviel en varning, men utan att radera inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi har diskuterat detta i kollegiet och förstår att TS hade som avsikt att sänka användarens resonemang med hjälp av retorik och ironi. Dock riktar TS med detta fokus topic enbart mot den han bemöter och håller sig inte till topic. Inlägget förblir därför raderat - men jag lyfter bort varningen.

Citerar dig SvenHelsing eftersom du lite var inne på detta.

En där mod NewDeer lyfte en varning efter diskussion i PM. Har censurerat användarnamnet som nämns, då det här var en varning för 1.06

Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Citat:
Citat:
Citat:
Ämne: Hur vet admin att toleransen för trams på forumet är just rätt?
Citat:
Om vi bortser från mobbarmentaliteten så påminner du faktiskt rätt mycket om ****** om jag ska vara ärlig. Vet inte om det är din avsikt, men du framstår som att du sitter på ganska höga hästar. Jag kan inte riktigt se några sakliga argument bakom ditt förslag, utan allt kokar mest ner till att du inte tycker att vissa sätt att uttrycka sig på är tillräckligt vuxet.

Tycker det illustreras en del av det exempel du valde också. Notera att det inte verkar vara just någon i tråden som håller med dig om det exemplet, men trots det finns det många som vill bli av med mer trams.

Det är en sak jag tycker är lite oklar. Är det hela inlägget du tycker är tramsigt, eller bara första stycket?

Regel: 1.06 - Användarnas anonymitet

Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.
Antar att det är ok att jag postar om samma meddelande, fast med första meningen borttagen?
Ja, det är ok - men svaren är också raderade, så att du vet.
Var väl mest ***** som hade svarat, och jag bryr mig föga om de försvinner

Tackar, och förlåt än en gång. Det var som sagt jävligt klantigt av mig.
Sånt händer

Ha en bra natt! /NewDeer

Fyll på med mer
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-10-23 kl. 02:05.
Citera
2024-10-23, 01:57
Medlem
peterZiipens avatar
Forumets egna husgud tempeZZt sammanställde faktiskt en sådan lista häromdagen i någon tråd. Varför hen hade koll på alla dessa trådar låter jag vara osagt.

(FB) Åt helvete för lågt i tak på Sex-forumet (Har mottagit varningar från två olika mods)
(FB) Ytterligare en märklig varning för 0.03 från RadikalFail
(FB) T-80Us inställning till retorik som tar Mena i försvar.
(FB) Flashback -Världens mest hårdcensurerande forum!
(FB) Klagomål på varning inte OT (Proton gör det igen)
(FB) Moderatorn Neksnor missköter sitt uppdrag
(FB) Avstängd för 0.06?
(FB) Varning för svar på OT
(FB) Mod har börjat censurera FB som sin egen lekstuga och förstör yttrandefriheten
(FB) Önskar förtydligande om skärmdumpar - regel 1.02 (Upphovsrättsskyddat material)
(FB) Stilton-tråden blev låst - Flashback i totalt fritt fall
(FB) Politik utrikes USA, igen: vf raderar inlägg som är OnT
(FB) Populär tråd stängdes för att den var "lite passé". Vad göra?
(FB) Varför slängdes tråden i papperskorgen?
(FB) Klagomål på Ruskigbuss för censurering
(FB) Klagomål på varning 0.03, moderator OY
(FB) Flahbacks hårdast utdömda varning? Är policyn ändrad när det gäller radering/varning?
(FB) Flashback mörkar sann nyhet. Tidning avslöjar.
(FB) tråd blev kastad : "ok om jag super mig full innan koloskopi "
(FB) Varnad för regel som inte finns
(FB) Mr Woods åsiktsmodererar?
(FB) Klagomål på 0.03-varning från moderator Rassa
(FB) Borttaget inlägg för 0.03 mod Tystnad
(FB) Klagomål på 0.06 från Maviel
(FB) Varnad för att jag svarade på frågeställningen
(FB) Klagomål om varning
(FB) Listtrådar - Förtydligande behövs
(FB) Att lyfta frågan om helvetet ligger i närheten av Helsingfors bestraffas med varning!
(FB) Varnad av Neksnor för att jag skriver om stridsvagnar i en tråd om pansarskott
(FB) Vansinnig låsning av en tråd
(FB) Grisvarning (0.06) i chatten
(FB) Klagomål-tråd flyttad till papperskorg.
(FB) farbror_barbro: Förbud mot spridning av rysk information om kriget i Ukraina
(FB) Obefogad korgning (ofay) av tråd om konstnär som plötsligt började bryta på tyska
(FB) HusvagnSvensson varnar och tar bort inlägg obegripligt
(FB) Frågor kring 1.06 (användares anonymitet)
(FB) ologisk varnning för att skriva "Du har varit moderator" i metaforumet
(FB) Oönskad rubrikändring på tråd i Terrorism - "muslimskt" blev "islamistiskt"
(FB) Ofey felaktiga varningar 0.13
(FB) Moderatorn Maviel ger varning utan att förstå kontext, eller retorik
Citera
2024-10-23, 02:06
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Forumets egna husgud tempeZZt sammanställde faktiskt en sådan lista häromdagen i någon tråd. Varför hen hade koll på alla dessa trådar låter jag vara osagt.

(FB) Åt helvete för lågt i tak på Sex-forumet (Har mottagit varningar från två olika mods)
(FB) Avstängd för 0.06?
(FB) Mod har börjat censurera FB som sin egen lekstuga och förstör yttrandefriheten
(FB) Önskar förtydligande om skärmdumpar - regel 1.02 (Upphovsrättsskyddat material)
(FB) Flahbacks hårdast utdömda varning? Är policyn ändrad när det gäller radering/varning?
(FB) Klagomål om varning
(FB) Att lyfta frågan om helvetet ligger i närheten av Helsingfors bestraffas med varning!
(FB) Varnad av Neksnor för att jag skriver om stridsvagnar i en tråd om pansarskott
(FB) farbror_barbro: Förbud mot spridning av rysk information om kriget i Ukraina
(FB) Obefogad korgning (ofay) av tråd om konstnär som plötsligt började bryta på tyska
(FB) Oönskad rubrikändring på tråd i Terrorism - "muslimskt" blev "islamistiskt"
Oh, snyggt jobbat. Den som vill får gärna citera det för denna tråd relevanta inlägget ur ovanstående trådar.
Citera
2024-10-23, 02:33
Avstängd
KlasLunds avatar
Citat:

Gud?! Haha, jag antar att du menar original eller möjligtvis hustomte? Bra lista oavsett, är det exempel på när moderatorer ändrat beslut eller?
Citera
2024-10-23, 02:40
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Av min erfarenhet svarar dom inte när dom blir idiot förklarade.
Hade du svarat om du blev idiotförklarad?

OnTopic. Ja, de ändrar sig ibland, om man har bra argument. Sedan får man vara klar över att de diskuterar inbördes och inte belasta en specifik moderator för ett beslut man ogillar.

Det blir dock knäppt när man faller hårt för tidigare småbrott. Jag är t ex. Numera stämplad som droghandlare x2, när jag egentligen bara tramsade. Men det är systemet som failar, inte moderatorerna.
Citera
2024-10-23, 03:02
Avstängd
Citat:

(FB) Avstängd för 0.06?
(FB) Klagomål om varning

Så vi pratar om ca 0.001% av alla varningar och liknande och runt 0.1% av alla som har hört av sig till mod? Är detta en tråd för de som inte fattar % eller? Vad skall den bevisa?
Citera
2024-10-23, 03:28
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det röstas om alla 1.xx-brott samt inför ohörsamhetsavstängningar.
Ja, jag vet att du är expert på Flashbacks regler.

Men är det inte lite fel att småregelbrott samlas på hög och blir en stor grej när det passar?
Citera
2024-10-23, 03:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Ja, jag vet att du är expert på Flashbacks regler.

Men är det inte lite fel att småregelbrott samlas på hög och blir en stor grej när det passar?

Att småregelbrott samlas på hög visar ju bara på att en användare inte kan sköta sig och ta åt sig av varningarna utan fortsätter med regelbrott. Då leder det till slut till en ohörsamhetsavstängning. Inget fel i det.

Det är inte heller "när det passar" utan när varningarna blivit för många.
Citera
2024-10-23, 03:44
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att småregelbrott samlas på hög visar ju bara på att en användare inte kan sköta sig och ta åt sig av varningarna utan fortsätter med regelbrott. Då leder det till slut till en ohörsamhetsavstängning. Inget fel i det.

Det är inte heller "när det passar" utan när varningarna blivit för många.
”Sköta sig” rimmar illa med FBs claim på yttrandefrihet. Att inte ”sköta sig” borde premieras på ett forum som detta.

Att vara moderator här är en balansgång jag inte avundas.
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-10-23, 09:01
Moderator
Topic i tråden är tydligt definierat. Håll er till det tack. Har ni synpunkter på egna varningar får detta tas upp i en egen tråd.

/Moderator
2024-10-23, 10:56
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Gud?! Haha, jag antar att du menar original eller möjligtvis hustomte? Bra lista oavsett, är det exempel på när moderatorer ändrat beslut eller?
Just i det här fallet är han mer husgud än hustomte - med det där kan såklart variera från tråd till tråd. Det är trots allt en mastig lista. Mycket tidskrävande arbete.

Har personligen inte gått igenom exakt alla trådar, men det verkar som att det är gånger som moderatorer dragit tillbaka ett beslut eller liknande (har läst 6-7st av trådarna).
Citera
2024-10-24, 01:16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Just i det här fallet är han mer husgud än hustomte - med det där kan såklart variera från tråd till tråd. Det är trots allt en mastig lista. Mycket tidskrävande arbete.

Har personligen inte gått igenom exakt alla trådar, men det verkar som att det är gånger som moderatorer dragit tillbaka ett beslut eller liknande (har läst 6-7st av trådarna).

I min tråd var det ingen moderator som drog tillbaka någonting.

Tvärt om, det hade tydligen varit så i alla år och ingen skulle ändra någonting alls.
Fanns ytterligare en moderator som höll med.
Tills plötsligt som en blixt från klar himmel:

--------------------------------------------------------
Jag delar din kritik.
Jag anser att både varningen du fick den 9 maj och den du fick två dagar senare, den 11 maj, är en alldeles för hård tolkning av regel 0.06. Jag har därför valt att plocka bort båda varningarna.

admin

--------------------------------------------------------

Där tog tråden ett abrupt slut.
Ingen (utom jag) hade något att tillägga.

/VV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in