2024-11-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Hon har alkoholproblem. Rakt av.

Du får kolla upp hur man tacklar det hos nära och kära.

Eh okej..?
Citera
2024-11-02, 15:35
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej Flashback såhär på kvällskvisten.

Jag och min vänskapsgrupp har ett problem. Samma vän blir fullast varje gång vi är ute, vi snackar inte såhär roligt packad utan så att alla andra blir påverkade och liksom får se hur hon mår osv. Jag förstår att det är rimligt att man kollar till henne som vän men verkligen varje gång? Känns rimligt att säga till henne va?

Tips mottages…
Finns en dokumentär om alkohol som tar upp exakt samma ämne, den borde du se.
Citera
2024-11-02, 22:49
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Så gjorde vi faktiskt med en brud i mitt gamla umgänge.
Söt liten snärta, hur gullig som helst när hon var nykter.
Men när det festades så blev hon som ombytt.
Alltid odräglig, och på toppen av allt otrevlig och aggressiv mot sina vänner som bara försökte ta hand om henne.
Ibland kunde hon få kompletta psykbryt och börja slåss när man tog vinflaskan ifrån henne och sa åt henne att dricka vatten istället.

Vid ett par tillfällen så sket vi helt sonika i henne, en gång så hade hon däckat mitt på en grusgång och hennes kompisar var så trötta på henne så att dom lät henne få ligga där och sova ruset av sig.
Men det var Sverige på den gamla goda tiden också.

Absolut. Men samtidigt blir det ju inte toppen om personen i fråga kvävs av sina egna spyor heller? Kan ju hända om någon är så full att man däckar mitt på en grusgång. Inte bara våldtäkter och skit..

Såklart har personen ett eget ansvar, dock.

Hade en polare som alltid blev sådär packad. Vi i gänget snackade ihop oss, talade med personen och att denne inte kunde haka på mer då den alltid var bortom kontroll och vi fick ta kontrollen. Men personen valde att lugna sig och antingen inte dricka alls med eller i små mängder.

Var liksom att föredra framför att sitta ensam hemma de gångerna det vankades fest och/eller krog och personen insåg rätt snabbt att den hade roligt ändå. T o m - och såklart - mycket roligare än all röra denne ställde till med på fyllan. Krävdes lite tid och reflekterande bara ifrån dennes sida

Snacka med personen helt enkelt! En snedfylla någon gång, visst. Men jämt? Blir inte jättekul för resten som sköter sig och får agera barnvakt.
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-11-02 kl. 22:51.
Citera
2024-11-02, 23:54
Moderator
VitKallas avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2024-11-03, 00:08
Medlem
Citat:
Hej Flashback såhär på kvällskvisten.

Jag och min vänskapsgrupp har ett problem. Samma vän blir fullast varje gång vi är ute, vi snackar inte såhär roligt packad utan så att alla andra blir påverkade och liksom får se hur hon mår osv. Jag förstår att det är rimligt att man kollar till henne som vän men verkligen varje gång? Känns rimligt att säga till henne va?

Tips mottages…

En egoist. Grattis!

Skyller hon ifrån sig på allt och alla med? I så fall dumpa henne!
Citera
2024-11-03, 02:06
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarenkanin
Men va fan, om ni nu är "vänner" hur jävla svårt är det då att bara ta upp skiten och prata med henne?

Jag håller med. Jag är en person som är relativt rakt på, men hon är så EXTREMT känslig…
Citera
2024-11-03, 02:09
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Absolut. Men samtidigt blir det ju inte toppen om personen i fråga kvävs av sina egna spyor heller? Kan ju hända om någon är så full att man däckar mitt på en grusgång. Inte bara våldtäkter och skit..

Såklart har personen ett eget ansvar, dock.

Hade en polare som alltid blev sådär packad. Vi i gänget snackade ihop oss, talade med personen och att denne inte kunde haka på mer då den alltid var bortom kontroll och vi fick ta kontrollen. Men personen valde att lugna sig och antingen inte dricka alls med eller i små mängder.

Var liksom att föredra framför att sitta ensam hemma de gångerna det vankades fest och/eller krog och personen insåg rätt snabbt att den hade roligt ändå. T o m - och såklart - mycket roligare än all röra denne ställde till med på fyllan. Krävdes lite tid och reflekterande bara ifrån dennes sida

Snacka med personen helt enkelt! En snedfylla någon gång, visst. Men jämt? Blir inte jättekul för resten som sköter sig och får agera barnvakt.

Håller helt med i sista delen. Någon gång då och då är ju helt naturligt, vi är ju inte så gamla än. Men när det blir varje gång så försvinner det roliga och blir tråkigt. Börjar fundera på att ta ut en avgift för barnpassning efter utekvällarna
Citera
2024-11-03, 02:12
Medlem
TordesPungs avatar
Om du bryr dig om jäntan så ska du såklart säga till henne, alkoholmissbruk kan fördärva ett helt liv.
Citera
2024-11-03, 02:12
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag har läst några sidor men jag såg tyvärr inte att åldern framgick hos objektet eller trådstartaten.

Alltså. Det kan vara väldigt lätt att hamna i missbruk. Jag har inte något som kan backa mig på det jag kommer säga, men kan det vara så att objektet söker kickar?

Normala frågor: har objektets föräldrar eller syskon haft tendenser åt samma håll?

Jag vet inte varifrån jag tar denna eventuella teori. Främst vill jag öppna luckor för lösningar.

Jag är 23 och de andra i gruppen och min vän som dricker lite för mycket är samma ålder

Ja, det kan nog ligga något i det. Vi dricker dock bara Max en gång i månaden och kanske ett par gånger extra under sommaren så vi dricker inte så ofta annars. Får en känsla att hon gör det för att ta bort jobbiga känslor.

Visst är det problematiskt, jag pratar gärna med henne vilket hon vet men vi ska väl ändå inte straffas för det? Det må vara en sjukt egoistisk tanke men utekvällar är ganska dyra och det har förstört otaliga möjliga 10/10 sommarkvällar för mig.
Citera
2024-11-03, 02:14
Medlem
lundaelevs avatar
Uppdatering;

Jag skrev idag ett sms i vår gemensamma gruppchatt vi har på SMS. Jag pekade dock inte ut en enskild person utan skrev i stort sett att vi kanske ska se till oss själva hur vår alkoholkonsumtion påverkar en själv men även andra men det total ignorerades…
Citera
2024-11-03, 13:16
Medlem
Citat:
Uppdatering;

Jag skrev idag ett sms i vår gemensamma gruppchatt vi har på SMS. Jag pekade dock inte ut en enskild person utan skrev i stort sett att vi kanske ska se till oss själva hur vår alkoholkonsumtion påverkar en själv men även andra men det total ignorerades…

Det var inte tydligt nog..

Ibland måste man vara rak på sak. Ta det med personen även om det blir sura miner ett tag.
Citera
2024-11-03, 17:47
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Det var inte tydligt nog..

Ibland måste man vara rak på sak. Ta det med personen även om det blir sura miner ett tag.

Jepp… träffar henne nästa vecka får ta det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in