Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 14:05
  #13
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
** Ibn Fadlan träffade Nordbor under sin resa till Volgaregionen (cirka 921 e.Kr.)
Ibn Fadlan är också mig veterligen den enda som bevittnat och skrivit om en vikingahövdings begravning.

Det var också en arab som besökte vikingastaden Birka men jag har för mig att det inte var Ibn Fadlan. vad han hette minns jag tyvärr inte.

Så babbarna har varit här trakterna redan för 1000 år sedan...
Citera
2024-11-03, 14:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Ibn Fadlan är också mig veterligen den enda som bevittnat och skrivit om en vikingahövdings begravning.

Det var också en arab som besökte vikingastaden Birka men jag har för mig att det inte var Ibn Fadlan. vad han hette minns jag tyvärr inte.

Så babbarna har varit här trakterna redan för 1000 år sedan...

Mest troligt att vikingarna idkade handel, dvs varorna transporterades men att det är ytterst osannolikt att någon från mellanöstern besökte norden såpass tidigt i historien.

Det är lite som med silkesvägen, varorna nådde tusentals km men däremot inte att människor färdades hela vägen från Rom till Kina eller tvärtom förrän ganska sent i historien.
Citera
2024-11-03, 14:47
  #15
Medlem
Det flesta förstördes troligen av kristna. Finns knappt några runstenar från förkristen tid kvar heller, utan nästan alla är från efterkristen tid. Vi har alltid varit dåliga på att värna om vårt arv här i Sverige.
__________________
Senast redigerad av ensven 2024-11-03 kl. 14:53.
Citera
2024-11-03, 15:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Ibn Fadlan är också mig veterligen den enda som bevittnat och skrivit om en vikingahövdings begravning.
Ahmad ibn Fadlan ibn al-Abbas tjänade Abbasidkalifen i Bagdad. Han sändes 921 på en ambassad till Volgabulgarerna inne i Ryssland. Vid Volga stötte han på Skandinaviska handelsmän och beskriver deras seder och en hövdingabegravning. Det går inte att säkert uttala sig om hans etnicitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det var också en arab som besökte vikingastaden Birka men jag har för mig att det inte var Ibn Fadlan. vad han hette minns jag tyvärr inte.
Babben hette egentligen Abraham ben Jacob men hans arabiska namn var Al-Tartusi. Han var en judisk köpman som tjänade kalifen i Cordoba. Han reste å kalifens vägnar 961–966 och besökte många platser i Europa, bland annat Prag. Han har en beskrivning av Hedeby från den resan 961-966. Hedeby heter idag Haddeby och är beläget i Schleswig-Holstein.

Birka däremot besöktes 830 av Ansgar, en missionär utsänd av den Romerske kejsaren Ludvig den fromme. Ansgar blev senare ärkebiskop av Bremen. Men Ansgar var Frank, inte babbe.

Jag är inte säker på att vare sig Schleswig-Holstein eller Kazan bäst beskrivs som "våra trakter".
Citera
2024-11-03, 15:26
  #17
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar


Birka däremot besöktes 830 av Ansgar, en missionär utsänd av den Romerske kejsaren Ludvig den fromme. Ansgar blev senare ärkebiskop av Bremen. Men Ansgar var Frank, inte babbe.

Jag är inte säker på att vare sig Schleswig-Holstein eller Kazan bäst beskrivs som "våra trakter".
Har nog blandat ihop fynden av arabiska mynt och annat med att en arab besökte själva Birka.
Citera
2024-11-03, 15:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Har nog blandat ihop fynden av arabiska mynt och annat med att en arab besökte själva Birka.
Det finns en runsten med namnet "Mustafa" eller dylikt.

Volga-rutten hade kontakt med Särkland, Abbasidkalifatet, med flera. Det är alltså troligt att en del vikingar anammade islam och eller tog sig lokala kvinnor som kan ha hamnat i Sverige.

Däremot är det otänkbart att en "babbe" skulle kunna slå sig fram i Skandinavien. Allt ägande upprätthölls genom släktnätverk. Om du ej hade släkt i bygden kunde du ej upprätthålla ägande. Och runstenar restes av och för den ägande klassen.
Citera
2024-11-03, 23:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Det finns en runsten med namnet "Mustafa" eller dylikt.

Volga-rutten hade kontakt med Särkland, Abbasidkalifatet, med flera. Det är alltså troligt att en del vikingar anammade islam och eller tog sig lokala kvinnor som kan ha hamnat i Sverige.

Däremot är det otänkbart att en "babbe" skulle kunna slå sig fram i Skandinavien. Allt ägande upprätthölls genom släktnätverk. Om du ej hade släkt i bygden kunde du ej upprätthålla ägande. Och runstenar restes av och för den ägande klassen.

Isländska vikingar skall ju ha tagit med sig indianska kvinnor från Nordamerika till Island. (Bekräftat av DNA-studier.) Så det är väl mycket möjligt att vikingar som rörde sig i muslimska områden kan ha tagit med sig kvinnor därifrån till Norden även de.

Och några enstaka vikingar kan säkert ha konverterat till Islam. Jag vill minnas att Mohamed Omar/Eddie Råbock skrev några intressanta texter om detta en gång i tiden.
Citera
Idag, 02:11
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag känner inte till några originaltexter som beskriver vardagslivet eller ens viktiga händelser från vikingatiden.
Vikingarna hade ju ett runalfabet och kunskapen om hur man framställde papper och pergament fanns ju i den kristna världen som vikingarna hade täta kontakter med.

Dom enda texter jag känner till är runstenar och dom texter som skrevs av kristna och muslimer.
Snorre Sturlassons texter är nog dom mest kända men dom skrevs ju ett par hundra år efter vikingatidens slut.

Så varför finns det inga originaltexter skrivna av vikingar?

Det er vel kanskje noen utdrag fra sagaene (skrevet ned senere, mne ført videre muntlig) som omhandler dagligdagse ting, de har jo ikke akkurat fått mye oppmerksomhet. Men om han klippet ut det som var og satte opp, så er det nok noe. Så er det det som står på ulike stener elle hogget i tre.
Så finnes de det andre kulturene vikingene, som reisende kom i kontakt med. Araberne skrev og det gjorde jo de som som The Anglo Saxon Chronicles også. Men de reiste jo svært mye, og jeg sikker på at det er tekster i andre kontaktpunkter som ikke har fått liek mye oppmerksomhet.

Men det enkleste er nok arkeologi, da ser du jo hva de spiste, hvilke redskaper de hadde. hva slags hus de bodde i etc etc.

Det er først i kristen tid, dvs etter slutten av vikingetiden, at tekstene ble skrevet ned. Hvordan fordelingen var mellom skriftlige og muntlige kilder for det vi har i dag, det er ikke godt å si.
Dersom du leser Halvdan den svartes saga, den første i Snorres norske kongesagaer, så ser du at Halvdan er et voldsteksbarn, og at historien er kontrsuert rundt prøvelser etc, og da skjønner man at det er et betydelig litterært element der. Den viser tegn til å ha blitt konstruert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in