Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
S du kan inte hitta ngot, mrkligt..

Kollade du upp Arpi?
Freslr hans bok Genusdoktrinen

Sedan har vi t.ex. denna:
https://www.varldenidag.se/nyheter/p...llnader/391135

Jag tror det kan finnas studiecirklar i hur man sker p internet om du tycker det r svrt. Med en skterm som t.ex. Ivar Arpi som r rtt unik r det normalt inga svrigheter fr den som kan internetska.

S fr att sammanfatta: woke finns ven p svenska universitet och det finns dokumenterat och beskrivet. Men det r skert vrre i USA. n s lnge.
Citera
2024-11-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag hller med om att det finns woke-mnniskor som tycker att alla ska finnas till hands fr deras personliga problem, men den typen r mer knslig och rstar inte p Trump pga hans kategoriska stt att uttala sig. Det r ltt att vara konkret i uttalanden och jag uppskattar visserligen nr en politiker r tydlig men det mste finnas realism bakom uttalandena ocks. Man kan inte bara bygga en mur och ltsas att problemen bakom muren inte existerar lngre, det r som att skyffla smuts under en matta - den frsvinner inte utan hamnar bara ngon annanstans!

Lite som att sga man kan inte bygga tak och ltsas som att det inte regnar.

USA r vl inte hela Syd- och Mellanamerikas socialbyr heller? I vart fall inte svida de inte stiftar lagar om fri invandring. Sedan om en mur r det bsta r en annan frga.
Citera
2024-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du frsker hela tiden bli personlig fr att du inte kan backa upp/utveckla dina argument.
Jag r inte orolig, jag ber dig utveckla och det kunde du inte.
Du tror allts inte p vad du sjlv sger och vet inte varfr du pstr saker som du pstr.

Jag tycker jag gjorde en rtt omfattande utlggning om varfr det r extremt osannolikt att Putin kommer anfalla Sverige p grund av Trump. r inte hundra procent sker p att det var i ett svar till dig, men det r ungefr samtidigt som vi diskuterade detta ngra dagar tillbaks. Men hur menar du att jag skall kunna backa upp ett pstende om vad jag tror om framtiden? Det gr ju inte.

Det r vl snarare du som br backa upp varfr du tror att Putin kommer anfalla Sverige och d med anledning av Trump. Allts vad som skulle vara spass allvarligt frndrat, vad som verkligen tyder p det. Normalt anfaller ju Ryssland nmligen inte Sverige eller Natolnder verhuvud taget. Det r ju ditt scenario som r det ovanliga. Inte mitt.

Mrk vl att jag tidigare tog upp hur Olle Wstberg gjorde en liknande frutsgelse frra gngen Trump blev vald. ven d med hnvisning till att Trump inte skulle kunna skta Nato. Men inget hnde. Det br man ha med sig i sina nya frutsgelser. Sk p Olle Wstberg i trden.
Senast redigerad av Varglig 2024-11-11 kl. 17:58.
Citera
2024-11-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
????

r du efterbliven?

Starkt svar. Lite svrt att bemta d det saknar konkretion.
Citera
2024-11-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det Blir inte ltt att ha varit aktivist och gnat sig t censur -

https://x.com/BehizyTweets/status/1854606962736218232

Mnga bra och intressanta lnkar du postat. Hoppas fler fljer dem.
Citera
2024-11-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se dr, han valde tydligen Homan.
Kartlggningen r vl redan igng, nu ska polisen arrestera folk.
Frgan kvarstr dock om logistik och prislappen (som Trump enligt utsago nyss inte bryr sig om) samt vilka det gller d Trump har uppgett (minst) 11 miljoner mnniskor.
vervgande r inte kriminella utifrn begrepp dmda eller har trafikfrseelser etc utan arbetar (och betalar automatiskt socialfrskring som de ej kan nyttja).

" Trump posted on Truth Social shortly before midnight that he had named Tom Homan, the former acting director of Immigration and Customs Enforcement and an advocate of Trumps plans for mass deportations, as border czar."
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn...ption-analysis

Kan sker bli bde knepigt och dyrt, vi fr vl se hur han gr. Men en utgiftspost som man kanske inte tnker p direkt r att det kan bli upplopp och kravaller ocks, underblsta av extremister p demokraternas sida. Det ligger i deras intresse.
Citera
2024-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men ditt pucko, du pstr att det r folk som mrdades i Frontelsen som r samma person som Netanhuy eller hur fan han nu stavar det.
Du pstr att det r ett folk som genom sin jvla ras och etnicitet gr ngot kollektivt.
Och har mage att sga att du inte ska kallas antisemit.
Du r inte ett dugg mindre rasistisk n en nazist eller en person som sger kolla hur muslimer r, kolla p Talibanerna, IS, Hamas, Hezbollah, mullorna i Iran, frtryckarna i Dubai och Saudiarabien osv.

Ett folks ideologi, religion, kultur och sentida historia pverkar dess vrderingar. Jag sa att mnga judar mrdades i Frintelsen, och att medvetenheten om detta borde hindra dem frn att beg folkmord. Men inte frn krigsbrott.

Essentialister (t.ex. Sverigedemokrater som talar om folkgruppers "essens" i sitt partiprogram) tror att "folksjlen" r ganska ofrnderlig och bevarats nda sedan frhistorisk tid, oavsett om de frklarar det med ras och medfdda gener eller med kultur s ser de olika folks mentalitet som ngot som frndras vldigt lngsamt. Att tro p det r dikeskrning. De som fullstndigt frnekar att svenska eller israeliska vrderingar existerar har cyklat ned i andra diket. Kom upp mitt p vgen!

Exemplet Norden: Vikingarnas vrderingar - med slavhandel, mnniskoroffer och sjrveri - har vldigt lite med dagens nordbor att gra. Men nordbor har starka gemensamma vrderingar, som kommer av att vi har utsatts fr sndagspredikningar i 1000 r och fr ideologier som socialdemokrati och luthersk arbetsmoral, vi har inte varit livegna p >700 r och aldrig tillmpat feodalism, och vi har haft starka stater och svaga klaner i cirka 500 r.

Jag tror att ideologier har stor betydelse fr folksjlen eller ett folks vrderingar. Mnga judar berttar 3000 r gamla sedelrande historier om gamla krig fr sina barn, som lr sig gamla testamentet utantill, och rimligen pverkas de av detta. Dagens hgerkristna r ofta kristna sionister som hatar muslimer, och pverkas nd mer av gamla testamentets krigsberttelser och profetier, och tycker sig se Iran och Palestina som fienden i ett kommande harmageddon. Jesus var inspirationsklla till pacifismen och humanismen, och beskrev hur judarnas lgre sedda grannfolk (samarierna) kunde vara barmhrtiga. Och Paulus sger att "hr r ingen jude eller grek, slav eller fri, kvinna eller man" men det har hgerkristna missat. Farligt.

Detta blev lite rrigt, men min pong r ena sidan - andra sidan. Man mste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.
Senast redigerad av guru1966 2024-11-11 kl. 19:28.
Citera
2024-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kollade du upp Arpi?
Freslr hans bok Genusdoktrinen

Sedan har vi t.ex. denna:
https://www.varldenidag.se/nyheter/p...llnader/391135

Jag tror det kan finnas studiecirklar i hur man sker p internet om du tycker det r svrt. Med en skterm som t.ex. Ivar Arpi som r rtt unik r det normalt inga svrigheter fr den som kan internetska.

S fr att sammanfatta: woke finns ven p svenska universitet och det finns dokumenterat och beskrivet. Men det r skert vrre i USA. n s lnge.
Att det finns r inte samma sak som att universitetet definieras av det.

Det kanske finns genus doktrin bland vissa lrarutbildningar, men absolut inte ngot som definierar ingenjrsutbildningar.
Citera
2024-11-11, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ett folks ideologi, religion, kultur och sentida historia pverkar dess vrderingar. Jag sa att mnga judar mrdades i Frintelsen, och att medvetenheten om detta borde hindra dem frn att beg folkmord. Men inte frn krigsbrott.

Essentialister (t.ex. Sverigedemokrater som talar om folkgruppers "essens" i sitt partiprogram) tror att "folksjlen" r ganska ofrnderlig och bevarats nda sedan frhistorisk tid, oavsett om de frklarar det med ras och medfdda gener eller med kultur s ser de olika folks mentalitet som ngot som frndras vldigt lngsamt. Att tro p det r dikeskrning. De som fullstndigt frnekar att svenska eller israeliska vrderingar existerar har cyklat ned i andra diket. Kom upp mitt p vgen!

Exemplet Norden: Vikingarnas vrderingar - med slavhandel, mnniskoroffer och sjrveri - har vldigt lite med dagens nordbor att gra. Men nordbor har starka gemensamma vrderingar, som kommer av att vi har utsatts fr sndagspredikningar i 1000 r och fr ideologier som socialdemokrati och luthersk arbetsmoral, vi har inte varit livegna p >700 r och aldrig tillmpat feodalism, och vi har haft starka stater och svaga klaner i cirka 500 r.

Jag tror att ideologier har stor betydelse fr folksjlen eller ett folks vrderingar. Mnga judar berttar 3000 r gamla sedelrande historier om gamla krig fr sina barn, som lr sig gamla testamentet utantill, och rimligen pverkas de av detta. Dagens hgerkristna r ofta kristna sionister som hatar muslimer, och pverkas nd mer av gamla testamentets krigsberttelser och profetier, och tycker sig se Iran och Palestina som fienden i ett kommande harmageddon. Jesus var inspirationsklla till pacifismen och humanismen, och beskrev hur judarnas lgre sedda grannfolk (samarierna) kunde vara barmhrtiga. Och Paulus sger att "hr r ingen jude eller grek, slav eller fri, kvinna eller man" men det har hgerkristna missat. Farligt.

Detta blev lite rrigt, men min pong r ena sidan - andra sidan. Man mste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.

Varfr ska du hlla just judar vid en mttstock du inte stter nn annan?
Med din logik vore muslimer monster d du kan kolla p vad talibaner, IS mfl gr. Sexslaveri med barn, tortyr av barn, folkmord p minoriteter, tortyr, helt vidrig behandling av andra mnniskor.
S hur blandar du ihop alla dessa krigsbrott med etnicitet och ras?
Eller gr du det bara mot judar din nazistjvel?
Citera
2024-11-11, 21:56
Medlem
Citat:
Starkt svar. Lite svrt att bemta d det saknar konkretion.

En enkel frga. Jag fick mitt svar.
Citera
2024-11-11, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan sker bli bde knepigt och dyrt, vi fr vl se hur han gr.
Nsta man ombord r Stephen Miller.

Vance har nmnt runt 1 miljon per r, men det satt hrt inne d han tillfrgats. Inget om plan, logistik, antal, vilka det gller och prislapp.

Noll info frn Trump, han pratar mest om siffran totalt men sger kriminella (vilket d r en brkdel om de som sagt inte har nn trafikfrseelse eller dom).

Tittar man dremot p Miller s resonerar han i liknande termer som Vance, omkring 1 miljon pers/r med tillgget att anvnda militr; att nationalgardet ska aktiveras:

" Man tar de illegala migranterna, fr dem till ett uppsamlingsomrde dr flygplan vntar s att federal polis sedan kan flyga hem dem. Man anvnder nationalgardet fr att verkstlla det, sa han till publiken under ett politiskt event tidigare i r, enligt CBS News." (1)

Andra sger att processer r tidskrvande rent pappersmssigt och berr samtidigt mottagarland. Ergo. De krvs plats och personal i processen.
Citat:
Men en utgiftspost som man kanske inte tnker p direkt r att det kan bli upplopp och kravaller ocks, underblsta av extremister p demokraternas sida. Det ligger i deras intresse.
Ang prislappen frefaller det att vara stora summor. Lngt innan dina hypoteser ens skulle aktiveras och hur du tnkt dig att detta skulle vara en utgift i paritet med Trumps prislapp fr du vl kalkylera p sjlv.

80% har vistats i landet i 10 r eller mer, utgr 3% av usas befolkning och 5% av dess arbetskraft.

Trumps talesperson Leavitt hvdade att Harris politiska frslag hotade social trygghet eftersom om papperslsa invandrare "tillts stanna" kommer det att "f socialfrskringen att spnna ihop och kollapsa."

CFRB och andra experter sger att det r Trumps plan fr massutvisningar som skulle skada programmet.

Papperslsa invandrare som arbetar betalar till socialfrskringen trots att de inte fr ngra pengar drifrn, vilket i slutndan strker programmets kassa mer n amerikanska medborgare (som tar pengar frn socialfrskringen) gr.

Om de deporteras s innebr det att socialfrskringen skulle frlora alla pengar de nu bidrar med, vilket frvrrar dess ekonomiska problem. (2)

S det ter p socialfrskringen.
2013 uppskattades det att det berr cirka 12 miljarder dollar (fr r 2010).

Vidare:

"Att utvisa de elva miljoner mnniskor som berknas leva i USA utan uppehllstillstnd skulle enligt en studie av American Immigration Council leda till ett BNP-bortfall p 1 700 miljarder dollar och skulle samtidigt innebra stora kostnader."(1)

1. https://efn.se/trumps-migrationsradg...far-nyckelroll

2.https://www.forbes.com/sites/alisond...der-his-plans/
Senast redigerad av develi 2024-11-11 kl. 22:08.
Citera
2024-11-11, 23:21
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nsta man ombord r Stephen Miller.

Vance har nmnt runt 1 miljon per r, men det satt hrt inne d han tillfrgats. Inget om plan, logistik, antal, vilka det gller och prislapp.

Noll info frn Trump, han pratar mest om siffran totalt men sger kriminella (vilket d r en brkdel om de som sagt inte har nn trafikfrseelse eller dom).

Tittar man dremot p Miller s resonerar han i liknande termer som Vance, omkring 1 miljon pers/r med tillgget att anvnda militr; att nationalgardet ska aktiveras:

" Man tar de illegala migranterna, fr dem till ett uppsamlingsomrde dr flygplan vntar s att federal polis sedan kan flyga hem dem. Man anvnder nationalgardet fr att verkstlla det, sa han till publiken under ett politiskt event tidigare i r, enligt CBS News." (1)

Andra sger att processer r tidskrvande rent pappersmssigt och berr samtidigt mottagarland. Ergo. De krvs plats och personal i processen.

Ang prislappen frefaller det att vara stora summor. Lngt innan dina hypoteser ens skulle aktiveras och hur du tnkt dig att detta skulle vara en utgift i paritet med Trumps prislapp fr du vl kalkylera p sjlv.

80% har vistats i landet i 10 r eller mer, utgr 3% av usas befolkning och 5% av dess arbetskraft.

Trumps talesperson Leavitt hvdade att Harris politiska frslag hotade social trygghet eftersom om papperslsa invandrare "tillts stanna" kommer det att "f socialfrskringen att spnna ihop och kollapsa."

CFRB och andra experter sger att det r Trumps plan fr massutvisningar som skulle skada programmet.

Papperslsa invandrare som arbetar betalar till socialfrskringen trots att de inte fr ngra pengar drifrn, vilket i slutndan strker programmets kassa mer n amerikanska medborgare (som tar pengar frn socialfrskringen) gr.

Om de deporteras s innebr det att socialfrskringen skulle frlora alla pengar de nu bidrar med, vilket frvrrar dess ekonomiska problem. (2)

S det ter p socialfrskringen.
2013 uppskattades det att det berr cirka 12 miljarder dollar (fr r 2010).

Vidare:

"Att utvisa de elva miljoner mnniskor som berknas leva i USA utan uppehllstillstnd skulle enligt en studie av American Immigration Council leda till ett BNP-bortfall p 1 700 miljarder dollar och skulle samtidigt innebra stora kostnader."(1)

1. https://efn.se/trumps-migrationsradg...far-nyckelroll

2.https://www.forbes.com/sites/alisond...der-his-plans/
Hgsta domstolen har frtydligat att immigranterna inte behver ha gjort ett annat brott fr att utvisas n att migrera illegalt, vilket r ett brott. De fr sk asyl den lagliga vgen via port of entry.

Hela pongen r att strka den nationell skerhet vilket innebr att stoppa den illegala migrationen, humantrafficking och drog/vapen-smugglingen. Sen ska det ven hitta de upptill 300 000 barn som frsvunnit p pappret under Biden.
Nationell skerhet r dyrbart!

https://www.msn.com/en-us/news/us/ic...rt/ar-AA1ptdYQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in