Citat:
1. Jag brukar klaga p dem som blandar ihop Hamas och Palestinier, och brukar ocks sga att man mste kunna vara israelkritisk utan att anklagas fr att vara antisemit. Judar ver hela vrlden kan inte f skulden fr vad Israel gr idag. Du tycker att man dessutom br vara tydlig med om man menar Israels regering eller hela Israels nuvarande befolkning, men dr hller jag inte riktigt med, Israels regering r ju folkvald. Jag drog lite paralleller till Israels historiska tradition, inte fr att jag r essentialist, utan fr att mnga kristna sionister (en viktig vljargrupp fr Trump) och judiska sionister lser gamla testamentet och tar sin inspiration dr, de drmmer om ett storisrael och vntar p harmageddon (ett sista storkrig i Israel). Kristna sionister ser Iran som en fiende. Men andra sidan r de mest ortodoxa judarna i Israel ofta vapenvgrare.
2. Du har rtt, och egentligen var det den tanken jag avsg att f fram men inte skrev. Krigsbrott r ett mer korrekt ord n folkmord p vad IDF frsker gra nr man slr ut sjukhus och stoppar humanitr hjlp, och nr man utfr icke-proportionerlig vedergllning med stor andel civila offer. Folkmord definieras visserligen som att helt eller delvis frska utrota en etnicitet, vilket var frslaget jag svarade p, men det IDF gr r nog snarare nn form av vedergllning. Man frsker inte bara utrota Hamas utan ven att gra palestinierna krigstrtta och drmed fredsvilliga, vilket jag inte tror gr p detta vis eftersom de r s trngbodda och desperata. Istllet skapar Israel en ny generation terrorister som vill hmnas igen om ngra r.
2. Du har rtt, och egentligen var det den tanken jag avsg att f fram men inte skrev. Krigsbrott r ett mer korrekt ord n folkmord p vad IDF frsker gra nr man slr ut sjukhus och stoppar humanitr hjlp, och nr man utfr icke-proportionerlig vedergllning med stor andel civila offer. Folkmord definieras visserligen som att helt eller delvis frska utrota en etnicitet, vilket var frslaget jag svarade p, men det IDF gr r nog snarare nn form av vedergllning. Man frsker inte bara utrota Hamas utan ven att gra palestinierna krigstrtta och drmed fredsvilliga, vilket jag inte tror gr p detta vis eftersom de r s trngbodda och desperata. Istllet skapar Israel en ny generation terrorister som vill hmnas igen om ngra r.
Men ditt pucko, du pstr att det r folk som mrdades i Frontelsen som r samma person som Netanhuy eller hur fan han nu stavar det.
Du pstr att det r ett folk som genom sin jvla ras och etnicitet gr ngot kollektivt.
Och har mage att sga att du inte ska kallas antisemit.
Du r inte ett dugg mindre rasistisk n en nazist eller en person som sger kolla hur muslimer r, kolla p Talibanerna, IS, Hamas, Hezbollah, mullorna i Iran, frtryckarna i Dubai och Saudiarabien osv.