2024-11-09, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
1. Jag brukar klaga p dem som blandar ihop Hamas och Palestinier, och brukar ocks sga att man mste kunna vara israelkritisk utan att anklagas fr att vara antisemit. Judar ver hela vrlden kan inte f skulden fr vad Israel gr idag. Du tycker att man dessutom br vara tydlig med om man menar Israels regering eller hela Israels nuvarande befolkning, men dr hller jag inte riktigt med, Israels regering r ju folkvald. Jag drog lite paralleller till Israels historiska tradition, inte fr att jag r essentialist, utan fr att mnga kristna sionister (en viktig vljargrupp fr Trump) och judiska sionister lser gamla testamentet och tar sin inspiration dr, de drmmer om ett storisrael och vntar p harmageddon (ett sista storkrig i Israel). Kristna sionister ser Iran som en fiende. Men andra sidan r de mest ortodoxa judarna i Israel ofta vapenvgrare.

2. Du har rtt, och egentligen var det den tanken jag avsg att f fram men inte skrev. Krigsbrott r ett mer korrekt ord n folkmord p vad IDF frsker gra nr man slr ut sjukhus och stoppar humanitr hjlp, och nr man utfr icke-proportionerlig vedergllning med stor andel civila offer. Folkmord definieras visserligen som att helt eller delvis frska utrota en etnicitet, vilket var frslaget jag svarade p, men det IDF gr r nog snarare nn form av vedergllning. Man frsker inte bara utrota Hamas utan ven att gra palestinierna krigstrtta och drmed fredsvilliga, vilket jag inte tror gr p detta vis eftersom de r s trngbodda och desperata. Istllet skapar Israel en ny generation terrorister som vill hmnas igen om ngra r.

Men ditt pucko, du pstr att det r folk som mrdades i Frontelsen som r samma person som Netanhuy eller hur fan han nu stavar det.
Du pstr att det r ett folk som genom sin jvla ras och etnicitet gr ngot kollektivt.
Och har mage att sga att du inte ska kallas antisemit.
Du r inte ett dugg mindre rasistisk n en nazist eller en person som sger kolla hur muslimer r, kolla p Talibanerna, IS, Hamas, Hezbollah, mullorna i Iran, frtryckarna i Dubai och Saudiarabien osv.
Citera
2024-11-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men ditt pucko, du pstr att det r folk som mrdades i Frontelsen som r samma person som Netanhuy eller hur fan han nu stavar det.
Du pstr att det r ett folk som genom sin jvla ras och etnicitet gr ngot kollektivt.
Du r inte ett dugg mindre rasistisk n en nazist eller en person som sger kolla hur muslimer r, kolla p Talibanerna, IS, Hamas, Hezbollah, mullorna i Iran, frtryckarna i Dubai och Saudiarabien osv.

Symboliskt att du fortfarande tror att "rasist" och "nazist" har ngon som helst betydelse eller frankring i verkligheten lngre.

Detta valresultatet visar att det r dags med ngot nytt och det r dessutom inte rasism att uppmrksamma negativa kulturella inslag nr det kommer till religisa sagor och tolkning av dessa.
Citera
2024-11-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Vaaaaaaaad snackar du om? Du r en tntig svenne som tror du vet ngot fr att du har ett "stort hjrta". Fan betee dig! Jag tycker vi ska ha massdeportering i sverige mot illegala och ha en policy likt danmark mot gngvld.

Knns som att du r en person som it bryr sig om andra frrens det hnder dig, s hoppas skit hnder dig s att din silversked faller av din mun
Citera
2024-11-10, 01:55
Medlem
Mindbusinesss avatar
Fundering. Trump har ju lovat att han inte ska dra in USA i ngra krig. Inget nytt egentligen.
Isolationism har varit ett terkommande tema i USA:s historia. sikterna fanns i president George Washingtons avskedstal. I sitt avskedstal hade president George Washington fresprkat icke-inblandning i europeiska krig och politik. Isolationism kom till uttryck i brjan av 1800-talet i Monroedoktrinen. Termen har oftast anvnts om den politiska atmosfren i USA p 1930-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isolationism

r inte det att ge lnder som Kina, Nordkorea och Ryssland fria hnder att ockupera lnder de vill ha?
Citera
2024-11-10, 02:38
Medlem
MrsEjPKs avatar
Vart for alla som pstod att Trump skulle ALDRIG bli president igen ,att han aldrig skulle vinna igen.
Och s vinner Donald Trump en jordskreds seger !

Trump : Elected President of The United Ststes of america by a ladslide victory baaaaby ! 👊🇺🇲
Senast redigerad av MrsEjPK 2024-11-10 kl. 02:41.
Citera
2024-11-10, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lt dem protestera bst de vill, det r ett fritt land over there (iaf n.. ) och om det nu inte drabbar nn s r det ju vldigt konstigt att vara s jvla melodrama som sagt.

USA r betydligt mer fritt som land n Sverige och har framfr allt BETYDLIGT hgre tak n det vi ser i Sverige med pajaslagen hets mot folkgrupp. Nu har jag svrt att tro att just du r srskilt positivt instlld till USA:s frihet som r inskriven i konstitutionen.

I USA har man ven rtt att fritt ifrgastta frintelsen. Knappast en yttrandefrihet du gillar har jag frsttt.
Din sida r den sida som skriker om att skra ned yttrandefriheten. Vi vet ju att Kamala Harris varit en av dom som gapat om mer censur och ingripanden fr att staten ska kunna kontrollera mnniskors rtt att yttra sig.

Hillary Clinton sger ju rakt ut att hon och hennes demoner frn helvetet tappat kontrollen ver folket. Hon vet att fake news media inte lngre har makten likt Nordkorea att styra ver folket. Fristende journalister har ofta fler tittare n CNN.

Fr din sida bestmma frvandlas internet till ett gigantiskt Netflix dr i huvudsak den vnsterliberala sidan har monopol p vilka som fr existera. Se bara hur youtube totalt frstrts av detta.
Jag fljer flera personer som har ver 1 miljon fljare. Jag kan skriva deras kanals namn och dom 15-20 frsta sidorna som hoppar upp r CNN, MSNBC etc.. DET r den yttrandefrihet din sida vill se.
Citera
2024-11-10, 03:53
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Fundering. Trump har ju lovat att han inte ska dra in USA i ngra krig. Inget nytt egentligen.
Isolationism har varit ett terkommande tema i USA:s historia. sikterna fanns i president George Washingtons avskedstal. I sitt avskedstal hade president George Washington fresprkat icke-inblandning i europeiska krig och politik. Isolationism kom till uttryck i brjan av 1800-talet i Monroedoktrinen. Termen har oftast anvnts om den politiska atmosfren i USA p 1930-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isolationism

r inte det att ge lnder som Kina, Nordkorea och Ryssland fria hnder att ockupera lnder de vill ha?
Trump babblar en massa.

Men han vill inte ha krig.

Han undviker krig genom att f stater att frst att han r beredd att g hur lngt som helst om de inte agerar enligt hans agenda.
Citera
2024-11-10, 04:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
USA r betydligt mer fritt som land n Sverige och har framfr allt BETYDLIGT hgre tak n det vi ser i Sverige med pajaslagen hets mot folkgrupp. Nu har jag svrt att tro att just du r srskilt positivt instlld till USA:s frihet som r inskriven i konstitutionen.
Endast en dre, sugen p att skada och krnka andra mer utsatta grupper, skulle tolka lagen likt dig.

Jag r fullt medveten om att hatretorik har ett
konstitutionellt skydd, men det r grader i helvetet om detta vergr till hot.
Jag tror nog tex judar i USA kan bertta hur det upplevs nr grabbarna med bruna stvlar brjar cirkulera runt dem.
Ge mig terkoppling om du mter nn; dvs att du berttar att du r positivt instlld till hgt i tak, att f hetsa och krnka dem med hatretorik.
Citat:
I USA har man ven rtt att fritt ifrgastta frintelsen. Knappast en yttrandefrihet du gillar har jag frsttt.
Citat:
Din sida r den sida som skriker om att skra ned yttrandefriheten. Vi vet ju att Kamala Harris varit en av dom som gapat om mer censur och ingripanden fr att staten ska kunna kontrollera mnniskors rtt att yttra sig.
Min sida?
r du s helt insnad i in/outgroup att hela din vrldsbild r i tv lger - att du lever i nt sorts stndigt krigs- eller tvlingstillstnd?

Nr har Harris hotat med nn censur?

Det sjuka med Trumps gnll om fake news r att det snarare r han som nyss hotat med indragen sndningslicens fr media vilket r ett hot och angrepp p yttrandefriheten.
Citat:
Hon vet att fake news media inte lngre har makten likt Nordkorea att styra ver folket. Fristende journalister har ofta fler tittare n CNN.
Njut. Alternativ media och fristende journalism r tilltet.
Men ge fan i att gnll ver resten som om du vore ett stackars frfrdelat offer.

Den dagen som public service fr inskrnkningar eller tvingas stnga ner r vi ett steg nrmre en autokrati.
Om det s sker via hot eller rdsla alternativt om typ snorrika oligarker kpte upp pressen och styr nyhetsfldet.
Citat:
Fr din sida bestmma frvandlas internet till ett gigantiskt Netflix dr i huvudsak den vnsterliberala sidan har monopol p vilka som fr existera. Se bara hur youtube totalt frstrts av detta.
Min sida?
Jag fr ter pminna dig om att vi r i Sverige, p ett debattforum och vad jag tillhr har du ingen aning om.
Men det r definitivt inte Trump.

Musk har kpt upp X och har ett stort forum att vltra sig i och runka av hgerextrema s det gr nog p ett ut.
Har du tur s har Dark Maga snart monopol verallt.
Citat:
Jag fljer flera personer som har ver 1 miljon fljare. Jag kan skriva deras kanals namn och dom 15-20 frsta sidorna som hoppar upp r CNN, MSNBC etc.. DET r den yttrandefrihet din sida vill se.
Stackare.
Senast redigerad av develi 2024-11-10 kl. 05:08.
Citera
2024-11-10, 04:46
Medlem
Citat:
Endast en dre, sugen p att skada och krnka andra mer utsatta grupper, skulle tolka lagen likt dig.

Alla med den mest grundlggande analytisk frmga inser att demokrati krver att man fritt fr kritisera den sittande regimen och dess politik.Annars kan vi inte ha en debatt om vilken politik som br fra och drmed har vi heller ingen grund fr att avgra vad vi ska rsta p.

Rent konkret innebr detta att t.ex. massinvandringen mste f kritiseras och argument mot den mste f lggas fram. Det inkluderar att t.ex. redovisa vilka skador fr samhllet olika grupper som importeras orsakar.

Citat:
Musk har kpt upp X och har ett stort forum att vltra sig i och runka av hgerextrema s det gr nog p ett ut.
Har du tur s har Dark Maga snart monopol verallt.

ven vnsterextrema yttrar sina sikter dr och det r bra att det finns forum med yttrandefrihet. Dock gick demokraterna till val p att stoppa X, hon r en fascist och antidemokrat.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2024-11-10 kl. 04:50.
Citera
2024-11-10, 04:50
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Vaaaaaaaad snackar du om? Du r en tntig svenne som tror du vet ngot fr att du har ett "stort hjrta". Fan betee dig! Jag tycker vi ska ha massdeportering i sverige mot illegala och ha en policy likt danmark mot gngvld.

Knns som att du r en person som it bryr sig om andra frrens det hnder dig, s hoppas skit hnder dig s att din silversked faller av din mun

Hur i helvete svarar du p inlgg? Detta har 0% att gra med det du citerade. Men du hade vl inga argument.
Citera
2024-11-10, 04:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Alla med den mest grundlggande analytisk frmga inser att demokrati krver att man fritt fr kritisera den sittande regimen och dess politik.Annars kan vi inte ha en debatt om vilken politik som br fra och drmed har vi heller ingen grund fr att avgra vad vi ska rsta p.

Rent konkret innebr detta att t.ex. massinvandringen mste f kritiseras och argument mot den mste f lggas fram. Det inkluderar att t.ex. redovisa vilka skador fr samhllet olika grupper som importeras orsakar.
😂
Ja, det r till att frska lta redig men med tanke p hur du lter annars var det vldigt... ehum... hgtravande.

Framfrallt tillfrde du noll, helt utanfr ramen.
Vilken smrja...
Citera
2024-11-10, 04:54
Citat:
Ursprungligen postat av throwawayaccount1
Symboliskt att du fortfarande tror att "rasist" och "nazist" har ngon som helst betydelse eller frankring i verkligheten lngre.

Detta valresultatet visar att det r dags med ngot nytt och det r dessutom inte rasism att uppmrksamma negativa kulturella inslag nr det kommer till religisa sagor och tolkning av dessa.

Enligt vem har det inte betydelse? Rasister som insett att de r rasister?
Keep telling yourself that.

Du fick svrt att svara p det jag faktiskt skrev, eller hur?
Att det r rasism att snacka om att ett folk r Israels regering, och dessutom alla av samma ras som ngonsin levt, specifikt offer fr folkmord fr 80 r sen.
Ja, det r precis som att sga att svarta r si och s fr kolla p folkmordet i Rwanda, kolla p gngkriminella svarta i USA, sdana r dem, rasen.

Nej. Rasism r inte irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in