Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-06, 14:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Grattis USA. Ni slipper vnsterpolitik. Frhoppningsvis blir det en ekonomisk uppsving.
Citera
2024-11-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
Men vad bra att vi har ett expertutltande nu. D kan vi g ur NATO, lgga ner frsvaret helt och hllet, slja bort allt.
Ryssland och Putin skulle vl aldrig ge sig p ett annat land. Putin r ju en sdan hedersman s vi mste vl tro p hans frskringar om fred. Typ som nr Ryssland lovade att beskydda Ukraina p 90-talet i utbyte mot deras krnvapenarsenal. Det fick ju inte Ukrainarna ngra.

Nej, vi borde givetvis ha ett starkt frsvar. Grna som p 80-talet. Helst hade jag sluppit NATO, men det r vad det r. Men jag tycker inte man ska fastna i skrmselpropaganda. Ryssland har fullt upp i Ukraina och fr att komma till Sverige behver man antingen g en lng jvla vg norrut eller kra snabbt ver stersjn. Eller, invadera Finland samtidigt. Det r en helt omjlig ekvation fr Rysslands militr att genomfra med lyckade resultat. Samtidigt som jag r tmligen sker p att lnder som Norge, Tyskland, Frankrike och mnga fler snabbt skulle hjlpa till.

Ryssland stannar vid fronten i Ukraina.
Citera
2024-11-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Hur? Det kan vl inte jag veta men jag hoppas verkligen att det blir s d ver 600 000 mnniskor (frmodligen fler) har dtt i detta ondiga krig.

Gllande Elon s har det ju sagts att han ska f en roll som GD (generaldirektr, minister eller vad de kallar det) i en ny myndighet som ska stda upp i det enorma pengaslseriet som pgr. Det kanske bara r visioner och inte blir av men det lter ju positivt tycker jag.

Tycker inte ven du att amerikanarna mste brja ta bttre? Mnga r ju fruktansvrt verviktiga och ohlsosamma.

Allt lter vldigt bra, dr r jag med dig. Anledningen till att jag frgar r just HUR:et.

Jag kan ocks sga att jag kommer att avsluta Ukraina konflikten. Ge mig makt och pengar s lser jag det. Men hur? Det enda realistiska de kan gra nu r att dra in std t Ukraina, och det r vl f som vill? Eller r har Trump tillrcklig makt ver Putin att han kan dra han i rat?
Citera
2024-11-06, 14:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Sannolikt s kommer vi se mycket mer av upplopp och vldsamma protester frn den rasistiska vnsterblivna demokratiska gruppen i USA.

Nr Trump kommer genomdriva sina massutvisningar av latinos s har vi potentiellt extremt vldsamma protester och upplopp. Mnga tror ocks att stora centrala delar av strre stder mer eller mindre kommer stnga igen.

Allt detta medan hans politik utrikes frmodligen kommer leda Europa in i tredje vrldskriget.

Det blir spnnande tider framver. Om ngra r s kommer vi ha en helt ny vrld.
USA har ju problem med illegala invandrare frn Mexiko tex.
Det r ju inte ngot Trump har hittat p.

Ja lika bra att vrlden vnds upp och ned.
Politiker r fan inte riktigt kloka.
Gr om , gr rtt..
Citera
2024-11-06, 14:10
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Sverige vid sitt starkaste var nnu en fis i rymden i jmfrelse mot Ryssland. Vi r i hgsta grad beroende av ett internationellt koordinerat frsvar. I synnerhet nr krnvapen kommer in i bilden.

Absolut var det s, i alla fall om man hade tnkt sig ett isolerat sovjetiskt anfall mot Sverige. Vi hade kunnat bita ifrn riktigt bra men hade till slut ftt ge upp. Vi gjorde i alla fall allt vi kunde och var ett extremt militariserat land p den tiden, men det var d det..
Citera
2024-11-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Nej, vi borde givetvis ha ett starkt frsvar. Grna som p 80-talet. Helst hade jag sluppit NATO, men det r vad det r. Men jag tycker inte man ska fastna i skrmselpropaganda. Ryssland har fullt upp i Ukraina och fr att komma till Sverige behver man antingen g en lng jvla vg norrut eller kra snabbt ver stersjn. Eller, invadera Finland samtidigt. Det r en helt omjlig ekvation fr Rysslands militr att genomfra med lyckade resultat. Samtidigt som jag r tmligen sker p att lnder som Norge, Tyskland, Frankrike och mnga fler snabbt skulle hjlpa till.

Ryssland stannar vid fronten i Ukraina.
Men du sger ju att Ryssland aldrig skulle anfalla Sverige, s vad ska vi med ett frsvar till?
Citera
2024-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Fre 2022 sa lgintelligenta idioter som du att Ryssland aldrig skulle attackera Ukraina. Vad exakt gr att vi ska lita p dig nu?

Frutom att jag aldrig sagt ngot sdant, d jag var tmligen ointresserad av steuropeisk skerhetspolitik frut, s r det en ekvation som inte gr ihop. Ryssland har ingen kapacitet till att invadera Sverige. Diskuterar vi ett anfall bara p Sverige? D mste man g lngt upp i norr och hoppa ver Finland/Norge, eller ka snabbt som fan ver stersjn.

Diskuterar vi ett anfall p Finland samtidigt fr att p s stt komma till Sverige? Glm och drm.

Ryssland r fast i Ukraina och kommer stanna dr. Man tjnar ingenting p att utvidga kriget till Sverige.

Med det sagt br vi rusta fr krig, eftersom det r en hemfrskring som alltid behvs. Oavsett vem som styr USA eller Ryssland.
Citera
2024-11-06, 14:12
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Allt lter vldigt bra, dr r jag med dig. Anledningen till att jag frgar r just HUR:et.

Jag kan ocks sga att jag kommer att avsluta Ukraina konflikten. Ge mig makt och pengar s lser jag det. Men hur? Det enda realistiska de kan gra nu r att dra in std t Ukraina, och det r vl f som vill? Eller r har Trump tillrcklig makt ver Putin att han kan dra han i rat?

Nej, men Trump kanske kan inleda fredsfrhandlingar och dialog mellan tv stridande parter och se vad det leder till? Det r ju alltid en start om ngot.
Citera
2024-11-06, 14:13
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Frgan r om han kommer sitta alla ren? Han r snart ttio och lever inte hlsosammaste livet direkt.

Donald Trump r nykterist och rker inte. Helt klart en vldigt excentrisk person men absolut inte dement och upptrder nu 2024 ganska likt vad han gjorde 2016. Tillkommer att han har tillgng till lkare som vanliga gamla bonnsvenskar typ griniga gubbar lika som jag bara kan drmma om.

Konrad Adenauer var Vsttysklands frbundskansler 1949 fram till -63 d han avgick pga lder. D var han 87 r gammal. Han hade varit i opposition mot Hitler under hela nazitiden och blev avsatt som borgmstare i Kln nr han vgrade dekorera staden med hakkors d Hitler skulle beska. Han fngslades 1944 men blev befriad nr Tyskland kapitulerade.

ven Winston Churchill satt som premirminister ungefr till samma lder som vad Joe Biden r nu. S lder drabbar oss olika. Demensen kan komma fort. Lngt fre normal pensionslder fr en del. Ronald Reagan lr ha haft utvecklad demens under nstan hela sin andra period.

https://european-union.europa.eu/pri...ad-adenauer_sv
Citera
2024-11-06, 14:13
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollarprins
Hyfsat njda med att Ryssland och Ukraina snart kan sluta fred och Sverige kanske f tillbaka sammanlagt tolv miljarder dollar, samt att Kim kan ta nordkoreanska enklaver av Ukraina s att det blir rttvisa i vrlden.
Frst till kvarn angende Ukraina om vem som vill ha mer mark... Men vi saknar Kamalas utlovade woke. Senaten blir vl 55 GOP. Huset invntas.

r du en sn dr som bara rakt av tror p allt Trump sger?
Citera
2024-11-06, 14:15
Medlem
Mnsans avatar
Fullt logiskt att folket i vrldens rikaste, mktigaste, mest innovativa och framgngsrika land med verlgset flest uppfinningar, patent och nobelpristagare frkastade en obegriplig, imbecillt pladdrande vnsterkrring utan svar p en enda frga.

Amerikas frenta stater hade inte existerat idag om mnniskor som Kamala Harris suttit vid makten. Att jordklotets mest lttlurade folk, det svenska, med godhetshybris och noll konsekvensanalys lskar och beundrar Kamala Harris grnslst bevisar vilket uruselt val hon hade varit till att bli president.

Vnstermnniskor delgger alltid det mesta, var dom n dyker upp.
Citera
2024-11-06, 14:16
Medlem
Citat:
Men du sger ju att Ryssland aldrig skulle anfalla Sverige, s vad ska vi med ett frsvar till?

Det finns mnga anledningar till det. Ett frsvar r en hemfrskring och en grundpelare i alla lnder. Det fostrar unga mn och kvinnor till att bli en produktiv del av samhllet. Vi har ocks en frsvarsteknik som vi br bevara och som blir svr att terf inom rimlig tid om vi slnger bort allt.

P 80-talet var grundtanken i frsvaret att det ska vara s jobbigt att invadera Sverige att kostnaderna blir fr stora fr att det ska vara vrt saken. Det r en bra tanke att utg ifrn.

Dessutom, vi vet vl inte vilka som kommer anses vara "Ryssen" i framtiden? Ingen vet vad som hnder om 50 r. Men jag str hellre starkt rustad n att utg ifrn hur omvrldslget ser ut idag och dr bedmer jag Rysslands intention till en invasion av Sverige som ytterst sm. Men vi rustar fr framtiden, inte fr imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in