Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-12, 00:53
Medlem
Ramsviks avatar
Miljömupparna och (S) kommer att införa förbud mot trafik med icke eldrivna fordon i centrala Stockholm. Vet någon hur det systemet ska övervakas? Via nya kameror som läser av reg-plåten och sen kan se vilken typ av fordon som passerar gränserna?
Citera
2024-11-12, 00:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Miljömupparna och (S) kommer att införa förbud mot trafik med icke eldrivna fordon i centrala Stockholm. Vet någon hur det systemet ska övervakas? Via nya kameror som läser av reg-plåten och sen kan se vilken typ av fordon som passerar gränserna?

Källa på det påståendet skulle uppskattas...
Citera
2024-11-12, 00:59
Medlem
Ramsviks avatar
Svar

https://trafik.stockholm/trafiksaker...jozon-klass-3/
Senast redigerad av Ramsvik 2024-11-12 kl. 01:03. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-11-12, 01:29
Medlem
Citat:
https://trafik.stockholm/trafiksaker...jozon-klass-3/

Ja, så man skall bara få köra elbil på "gågatorna" i centrum? Jäääsp. Det är ju knappast så att någon med normal rörlighet kommer att drabbas nämvärt av att man inte får köra och parkera bilen mitt framför kassan på NK...
Citera
2024-11-12, 01:42
Medlem
Ramsviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, så man skall bara få köra elbil på "gågatorna" i centrum? Jäääsp. Det är ju knappast så att någon med normal rörlighet kommer att drabbas nämvärt av att man inte får köra och parkera bilen mitt framför kassan på NK...

Du får nog studera stadsbilden lite bättre för att förstå problemet. Det handlar inte om några gågator.
Citera
2024-11-12, 02:24
Medlem
kalkryggars avatar
Fantastiskt bra. Man borde förbjuda nyförsäljning av soppa-bilar i hela landet från 2028. Från 2032 så gör man det förbjudet att köra bilar på soppa i hela landet.

Vem röstar jag på för att få detta?
Citera
2024-11-12, 05:49
Medlem
Trams!
Vad händer med bostadspriserna inom det området? Flyttar man dit långt bort ifrån så måste man troligtvis hyra två lastbilar om man flyttar själv. En som kör längre sträckan och sen omlastning för att komma fram till fastigheten.
Miljöproblemet hindras ju inte genom att stänga av dessa gator. Området är omgärdat av Sveavägen, Hamngatan, Kungsgatan och Birrger Jarlsgatan som är hårt trafikerade och kommer bli ännu mer trafikerade pga detta. Hur det än blåser så kommer miljözonen fyllas med avgaser. De tror väl inte att redan i april är fasaderna klädda i rosor med ett myller av fjärilar och rådjur?
Det går dock att komma runt problemet. Som alla miljömuppar har även beslutsfattarna i denna fråga punghjärnor och det går att söka dispens för ovanliga fordon. Så om alla köper amerikanska veteranbilar som inte har elektriska alternativ så är det ok. Miljözonen kan alltså teoretiskt sett bli den smutsigaste delen i hela Stockholm.
Citera
2024-11-12, 12:36
Medlem
Det är väl redan igång i någon zon i stan? Jobbigt att få transporter dit
Citera
2024-11-12, 16:58
Medlem
Byt till elbil nu för fan
Citera
2024-11-12, 17:25
Medlem
Citat:
Du får nog studera stadsbilden lite bättre för att förstå problemet. Det handlar inte om några gågator.

Det rör sig alltså om ett par kvarter, det är ju knappt så man hinner märka att man börjat gå förrän man är förbi området. Men jag antar att det är väldigt viktigt att snurra runt i det där området och leta föbrilt efter parkering för att slippa ta dyrbara steg med sina förtvinade fötter...
Citera
2024-11-12, 22:12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Trams!
Vad händer med bostadspriserna inom det området? Flyttar man dit långt bort ifrån så måste man troligtvis hyra två lastbilar om man flyttar själv. En som kör längre sträckan och sen omlastning för att komma fram till fastigheten.

Om man har råd att köpa en bostad i detta område så har man nog råd att ta en eventuell bot på någon tusenlapp så ett icke problem. Men om man vill burna runt med sin Volvo 240 var som helst så förstår jag att man ser det som ett problem.
Citera
2024-11-13, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om man har råd att köpa en bostad i detta område så har man nog råd att ta en eventuell bot på någon tusenlapp så ett icke problem. Men om man vill burna runt med sin Volvo 240 var som helst så förstår jag att man ser det som ett problem.

Jo, så är det ju men det är snarare det ogenomtänkta beslutet jag ifrågasätter än rika människors förmåga att betala böter samt alla dispenser som alltid kan sökas. Det ogiltigförklarar liksom deras egna argument och beslut. Glider du in med en Bugatti där så motsvarar bilens värde troligtvis många års dagliga böter i området men är det relevant för miljözonens relevans?
Står fast vid att jag tycker detta är trams och som vanligt miljöpartistisk symbolpolitik som kostar oss andra mycket pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in