Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 09:22
Moderator
Hobbybondes avatar
Jag har haft värk i senfäste/muskelfästen i ett par år nu, det kommer och går lite. Kan vara borta flera månader för att sedan återkomma.
Det kommer på samma ställen hela tiden, under skulderbladen, armbågar, nacken, fingrarna, ena armbågen.

Läkarna har uteslutit artros och reumatism och senast jag var där ställde läkaren "diagnosen" fibromyalgi. I min värld är det en diagnos man sätter på någon man vill bli av med som patient, en hypokondriker-diagnos när de inte orkar leta mer orsaker.

Nu har jag även fått ont i vänster biceps sedan ett halvår, men det känns tröstlöst att gå till vården med det då jag vet att de bara kommer avfärda det med "fibromyalgi" igen.

Någon som har några tips på vad fasen man ska göra?

Jag är ",bara" drygt 50 och ganska aktiv så det är sjukt störigt att känna sig som 100 i kroppen redan
Citera
Idag, 09:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Upplever du svaghet, domningar och har du problem med synen, gången eller talet?
Citera
Idag, 09:34
Medlem
Prova att sluta helt med kolhydrater.
Ät kött ägg fisk bacon smör och grädde istället för bröd potatis sallad pasta pannkaka sötsaker och öl. Finns många exempel på Youtube där människor blivit friska av "lejonkost".
Citera
Idag, 09:38
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har haft värk i senfäste/muskelfästen i ett par år nu, det kommer och går lite. Kan vara borta flera månader för att sedan återkomma.
Det kommer på samma ställen hela tiden, under skulderbladen, armbågar, nacken, fingrarna, ena armbågen.

Läkarna har uteslutit artros och reumatism och senast jag var där ställde läkaren "diagnosen" fibromyalgi. I min värld är det en diagnos man sätter på någon man vill bli av med som patient, en hypokondriker-diagnos när de inte orkar leta mer orsaker.

Nu har jag även fått ont i vänster biceps sedan ett halvår, men det känns tröstlöst att gå till vården med det då jag vet att de bara kommer avfärda det med "fibromyalgi" igen.

Någon som har några tips på vad fasen man ska göra?

Jag är ",bara" drygt 50 och ganska aktiv så det är sjukt störigt att känna sig som 100 i kroppen redan
Låter som nån inflammation. Hade liknade problem i 50 års åldern i bla biceps, hälar, fingrar mm.
Det bara försvann då jag slutade ta Vitapro och började simträna.
Citera
Idag, 09:56
Medlem
Troligen en inflammation. Man skall utesluta myositer och andra reumatiska sjukdomar såsom du skriver, är din sänka och så vidare normalt och du enbart har värk och inte några systemiska symptom finns det inget mer att leta efter. Du kommer inte bli gladare av att få en diagnos. Du får leta lösningar istället och släppa spåret på vad det beror på. Det finns många studier som visar att patienter som har kronisk smärta blir sensibiliserade och kroppen svarar med svårare smärta än vad man egentligen skall ha vid något stimuli. Finns mediciner som kan höja dessa smärttrösklar, är du inte intresserad av medicinsk behandling är det fysioterapeut du ska vända dig till och inte läkare.
Citera
Idag, 10:23
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Troligen en inflammation. Man skall utesluta myositer och andra reumatiska sjukdomar såsom du skriver, är din sänka och så vidare normalt och du enbart har värk och inte några systemiska symptom finns det inget mer att leta efter. Du kommer inte bli gladare av att få en diagnos. Du får leta lösningar istället och släppa spåret på vad det beror på. Det finns många studier som visar att patienter som har kronisk smärta blir sensibiliserade och kroppen svarar med svårare smärta än vad man egentligen skall ha vid något stimuli. Finns mediciner som kan höja dessa smärttrösklar, är du inte intresserad av medicinsk behandling är det fysioterapeut du ska vända dig till och inte läkare.
Hur fasen ska man leta efter lösningar om man inte vet vad som orsakar det?
Jag ÄR intreserad av medicinska lösningar om sådant finns, men det kräver ju att man inte bara sätter en fibromyalgi-diagnos eftersom det i min värld är en slask-sjukdom som de sätter för att få patienten att sluta söka hjälp
Citera
Idag, 10:24
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Låter som nån inflammation. Hade liknade problem i 50 års åldern i bla biceps, hälar, fingrar mm.
Det bara försvann då jag slutade ta Vitapro och började simträna.
Ok. Tack. Det kan ju vara värt att prova
Citera
Idag, 10:25
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Upplever du svaghet, domningar och har du problem med synen, gången eller talet?
Nej, det kan jag inte påstå. Synen är ju inte vad den var en gång men det hör nog mer till åldern
Citera
Idag, 10:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej, det kan jag inte påstå.
Bra, tänkte på ALS eller MS. Jag själv hade skumma symptom halva sommaren, det visade sig vara Borrelia.
Citera
Idag, 10:30
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Bra, tänkte på ALS eller MS. Jag själv hade skumma symptom halva sommaren, det visade sig vara Borrelia.
Ja jag har bett dem testa det och det visade inget. Jag är ju ute i skogen större delen av min fritid så det låg nära till hands att tro.

Men jag vet de som kämpat länge för att få ett ordentligt test på borrelia. En granne kämpade ett år för att få ett ryggmärgsprov för borrelia, hon var säker på att det var borrelia även fast hon testat negativt flera ggr. Till slut fick hon ett ryggmärgsprov och det visade sig att hon hade borrelia ändå.

Men jag har aldrig i hela mitt liv haft en fästing som bitit sig fast, trots att jag tillbringar så vansinnigt mkt tid i skogen.
Citera
Idag, 10:37
Medlem
Växtätarsjukan.

Vill du slippa dina besvär så ät enbart animalier.
Citera
Idag, 10:45
Medlem
Gothenburgers avatar
Du har diabetes
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto