Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
MSB håller som vanligt på och fantiserar om att allt är farligt. Det är ju de som tycker att man inte skall gå med hörlurar på sig ute, för att man då kanske inte märker om det kommer en terrorist och smyger sig på.

Blir det ett tredje "världs"-krig så drabbar det gissningsvis inte mig. Vi har ju haft ett par sådana där världskrig tidigare, då det inte har bombats här. Det har inte varit krig på svensk mark sedan 1809. Bara en sån sak som att det aldrig har varit ett flyganfall i Sverige, för att när det var krig här senast så var inte flygmaskinen uppfunnen än...

Men det är klart att man inte överger sin hund. Varför skulle man göra det?

Nog har vi drabbats av bomber (även om de inte var "menade" all landa här) utan att ha varit i krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombni...alm%C3%B6_1940
Citera
2024-11-19, 14:42
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo. De flesta hade nog prioriterat sina husdjur över någon annans barn.
Ingen chans.
Citera
2024-11-19, 14:55
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
MSB verkar tycka det har prioritet.
Helt sjukt, då fattar de inte att ett riktigt krig är mkt allvarligt och då gäller det att överleva själv (måste bara jobba feminister o woke personer där).
Själv skulle jag skita fullständigt i hunden o katten när bomberna faller.

”Skulle bomber börja falla över Sverige tycker MSB att husdjuren ska sättas i säkerhet på skyddade platser ”som källare, garage och tunnelbanestationer.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kriget-kommer

Dessa personer som skrivt denna ”instruktionsbok” är ju uppenbarligen dumma i huvudet.

Folk äter sina husdjur om det behövs i krig.
Du skulle skita i hunden eller katten eftersom du sannolikt inte har varken hund eller katt.

Självklart bryr man sig om sina husdjur om kriget kommer.
Citera
2024-11-19, 14:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Det tar förhoppningsvis LÅNG tid innan man behöver äta sitt husdjur! Har man börjat med det i Ukraina? Om man kan så skyddar man väl sitt husdjur på allra bästa sätt?!
Nej, det råder inte svält i Ukraina och man förefaller vara ett djurälskande folk så att man skulle äta husdjuren sitter nog långt inne.
Citera
2024-11-19, 15:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Helt sjukt, då fattar de inte att ett riktigt krig är mkt allvarligt och då gäller det att överleva själv (måste bara jobba feminister o woke personer där).

”Skulle bomber börja falla över Sverige tycker MSB att husdjuren ska sättas i säkerhet på skyddade platser ”som källare, garage och tunnelbanestationer.”

Dessa personer som skrivt denna ”instruktionsbok” är ju uppenbarligen dumma i huvudet.

I storstäder där det är begränsningar till skyddsrum osv får man kanske förstå att man tyvärr inte kan ta med alla husdjur och att människor prioriteras. Men på andra platser är det ju inget som säger att man inte kan rädda sina djur.
Jag hade självklart räddat min hund, om det är möjligt.
Men blir det krig håller jag mig borta från storstäderna och flyttar ut i skogen. Där lär man få vara ifred och knappast bli varken bombad eller skjuten.
Det finns hur mycket skog som helst i Sverige så det räcker nog till många.
Jag vet redan platser jag skulle söka mig till. Bra platser för jakt, övergivna hus, bra möjlighet till allt jag kan komma att behöva bara dryg mil hemifrån.
Packar bilen och fyrhjulingen sen åker jag iväg med familj och hund.
Hunden är en familjemedlem som vem som helst i familjen så jag skulle aldrig lämna henne, och hon skulle aldrig överge mig heller.
Citera
2024-11-19, 15:50
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:

Du har tydligen aldrig varit med om en konflikt eller ett svårt trauma.
Djur är ett ovärdeligt tillskott för att skapa en illusion av trygghet och mening när allt annat gått åt helvete. Jag har före detta kollegor som skulle skyddat sin hund med sin egen kropp, precis som föräldrar gör med sina barn.

Har du inget annat att bli kränkt över? Jävla gnällkärring.
Citera
2024-11-19, 16:11
Medlem
Citat:

Min hund är familj och jag håller honom högre än övriga mänskligheten. Äter hellre andra människor än min hund.
Citera
2024-11-19, 16:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Nu har jag inget husdjur numera, men när jag hade det såg jag det som ett slags sekulär motsvarighet till heligt uppdrag att göra allt jag kunde för att skydda denna varelse från allt ont. Jag skulle bokstavligen ha dött för att skydda denna fåniga, underbara, ovärderliga lilla varelse. Jag tror inte att jag är ensam om att känna så för det liv universums omständigheter har gjort till mitt ansvar.
Citera
2024-11-19, 16:30
Medlem
Feministernas avatar
Citat:

Jag håller inte med dig. Man ska bara ha husdjur om man älskar dom som en familjemedlem.

Jag tycker om min katt (tycker om hund å) mera än dom flesta människor.
Citera
2024-11-19, 16:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
"Artikel 2 och 3 är identiska i samtliga fyra konventioner, och etablerar grundläggande principer om konventionernas tillämplighet i internationella respektive interna väpnade konflikter. Bland annat säger artikel 2 att konventionen gäller i krig eller väpnad konflikt även om en av parterna anser att det inte råder krig, och den gäller också under ockupation även om den inte möter väpnat motstånd. Artikel 3 som gäller interna väpnade konflikter har övergripande regler om skydd av personer som inte direkt deltar i stridigheterna samt sårade, sjuka och skeppsbrutna."

Vad i artikel 2 och 3 samt i de andra konventionerna är så jobbiga för dig?

Livet var så mycket bättre innan du fanns.
Ja?
Olika regler för civilister och kombattanter, precis som jag skrev, vad är det du inte fattar?
Eller är du bara ute efter bråk? Spendera din PMS någon annanstans tills du lär dig umgås med vuxna.
Citera
2024-11-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Jag älskar er, husdjursägare , speciellt alla i den hör tråden ni skriver så varma roliga humoristiska svar [kraam]

Jag drar utifrån det slutsatsen att 99 procent av de som gör inlägg på flashback inte är husdjursägare

Fb-are borde kanske därför överväga att skaffa hund

Det är utifrån de allra flestas svar i tråden solklart att ni djurägare bryr er om allt levande mkt mer än genomsnittsmänniskan
Tack för det och - jag tror det bevisar att ni kommer att ta hand om era husdjur även när det smäller
Case closed!

Dessutom är det ju så att principen är att det man ansvarar för i normala fall är ens ansvar även i en krissituation. Kan man inte ansvara för sina husdjurs väl och ve så kanske man inte skall ha husdjur?
Citera
2024-11-19, 17:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ingen chans.

Jo. Bara för att du är ett empatilöst kräk när det gäller djur innebär det inte att andra är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in