• 1
  • 2
2024-11-21, 14:04
Medlem
RFTs avatar
Minns ni den?
Vad har ni fr erfarenheter?
Vad kpte ni och varifrn?
Ni som r tillrckligt gamla
Detta var 70-tal och 80-tal och nnu tidigare.

Jag hade Hobbex och Clas Ohlsons kataloger som husgudar. Frun blddrade snder katalogerna frn Ellos och Josefssons.

I Sthlm fanns ett fretag som hette World Import. Massor av skojigt i deras katalog.

Visst var det veckans hjdpunkt nr man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i k i 40 min fr att hmta ut sitt paket.
Citera
2024-11-21, 14:15
Medlem
CalzoneItalias avatar
Alla runkade vl till Elloskatalogen underkldessdelen?
Citera
2024-11-21, 14:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Ja det var ju ocks en erfarenhet
Citera
2024-11-21, 14:45
Medlem
Cindells avatar
Jag bestllde en del frn Ellos. Sedan blev jag fruktansvrt frtjust i Jotex nr jag flyttade in i eget hus (med min dvarande). Gardiner, lampor o.s.v.
Citera
2024-11-21, 14:56
Medlem
stetson900s avatar
Ah, ja det var tider. Om jag inte missminner mig hade morfrldrarna Oskar Ahren eller nt snt som var som kataloger - gammalt skall tillggas
Citera
2024-11-21, 15:08
Medlem
ja p den tiden fick man verkligen lngta efter det man bestllt ca 2-3 veckors leverans tid numera fr man sina grejor p 1 dag det var bttre frr
Citera
2024-11-21, 15:09
Avstngd
Klas-Vegass avatar
Hobbex var ju drmkatalogen som barn. Snabbgashandtag, cykelbilen (jag glmt namnet p) och elgitarren plankan (yngves 1:a).

Tror aldrig jag bestllde ngot. Men kpte samma skmtartiklar p butteriks.

Morsan kpte klder till oss i framfr allt ellos vill jag minnas. Ibland tog vi bilutflykter till bors frn gteborg (det var innan ullared var en grej, men jag har tydligen varit i ullared som barn i slutet av 60-talet).

Nej, jag runkade inte till damerna i underklder. P 70-talet fanns dremot "ungdomslitteratur" om och med se. Vet att en hette "kram", en annan "fixa nt, vad".
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-11-21 kl. 15:14.
Citera
2024-11-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Ack ack, tidigt 00-tal nr det var det man hade att tillg som inte behvde gmmas fr mamma. Den dr reklambilden p en kvinna i 30-rsldern som lg p mage i en stringbikini har nog etsat sig fast fr evigt. ven delen med underklder fr ungdomar dr man fantiserade om att det var just den dr behn med snobben p sta tjejen i 6A skert anvnde. S oskyldigt jmfrt med att vara ung idag och drnkt i ondligt thirst content oavsett man vill eller inte.

Hobbex katalogen var ju stora dagdrmmeriet fr en liten killa p den tiden, allt frn luftgevr till roliga Buttericks-grejer.

Hobbex finns fr vrigt kvar men verkar idag bara slja radiostyrda flygplan och bilar.
Citera
2024-11-21, 15:13
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Ack ack, tidigt 00-tal nr det var det man hade att tillg som inte behvde gmmas fr mamma. Den dr reklambilden p en kvinna i 30-rsldern som lg p mage i en stringbikini har nog etsat sig fast fr evigt. ven delen med underklder fr ungdomar dr man fantiserade om att det var just den dr behn med snobben p sta tjejen i 6A skert anvnde. S oskyldigt jmfrt med att vara ung idag och drnkt i ondligt thirst content oavsett man vill eller inte.

Hobbex katalogen var ju stora dagdrmmeriet fr en liten killa p den tiden, allt frn luftgevr till roliga Buttericks-grejer.

Hobbex finns fr vrigt kvar men verkar idag bara slja radiostyrda flygplan och bilar.

Ja Hobbex minns jag minns att jag och polaren bestllde soft airguns drifrn och sen lg vi och skt p msar i Skrgrden.
Citera
2024-11-21, 15:31
Medlem
pn222jws avatar
Hobbex, World Import (Teknikmagasinet) ...Army Grnlund.
Citera
2024-11-21, 16:41
Medlem
HBTKuks avatar
Hobbex och Teknikmagasinet var alltid kul att blddra i. Ellos-katalogerna var runkmaterial.
Citera
2024-11-21, 16:52
Medlem
Baisianuss avatar
En torftig och fattig tid dr allting gick lngsamt och man fick nja sig med ett begrnsat urval. Jmfr Hobbexkatalogen med Amazon

Enda orsaken till varfr ni blir nostalgiska ver att st fyrtio minuter i k p postkontoret r fr att ni var barn och ungdomar d, i en vrld dr ni tillts leka och inget var p allvar. Nu r det amorteringar och krigshot och snskottning och inflation. Livet r mindre roligt fr de absolut flesta vuxna eftersom bde ni sjlva och er omgivning begrnsar er, trots att ni nu har vuxenpengar och slipper mlsmans underskrift.

Nej, det var inte bttre tider nr enda porren som fanns att tillg var en trettioplusare i grn baddrkt i Elloskatalogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in