2024-11-21, 17:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus

Enda orsaken till varfr ni blir nostalgiska ver att st fyrtio minuter i k p postkontoret r fr att ni var barn och ungdomar d, i en vrld dr ni tillts leka och inget var p allvar.

Ja visst, men nostalgi tillhr ju livets ndvndigheter; utan den skulle man ju bli tokig.
Citera
2024-11-21, 17:57
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla runkade vl till Elloskatalogen underkldessdelen?

Det fr mig att tnka p en rolig historia som florerade under den hr tiden:

Tv gubbar p landsbygden dr den ene ftt fr sig att underkldesdamerna i Ellos kan bestllas hem livs levande. Den andre r litet mer skeptisk.

En mnad senare trffas dom p Konsum. Den andre gubben frgar "Hr du Arvid, har tanten du bestllt kommit nnu?" "N men hon r nog p gng. Hennes underklder kom idag."

Sjlv minns jag mest Hobbex dr det fanns luftgevr och trimmade mopedmotorer.
Citera
2024-11-21, 18:37
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Har tv minnen frn barndomen.

Josefsson, Ellos osv var alltid spnnande nr de kom. Man kastade sig ver underkldessidorna. Sedan ver till sngklder. Drmmen var att de skulle missat i ngon bild och att lite av en patte syntes p modellen som lg under tcket. Det gjorde det aldrig. Obs. Jag var ett barn d! Och fr dagens kids, som aldrig har hrdporr lngre bort n mobilen i fickan, r det sker omjligt att frst. Nr jag senare brjade hgstadiet fick man tminstone tillgng till Super8-porrfilm. Puh! Med ett soundtrack som lt r r r r r r r r r r r r r r r.

Hobbex och Claes Olsson i Insjn var naturligtvis kungarna av kataloger fr pojkar. tminstone fram till de brjade med bilder p produkterna. Fram till dess var det ju bara svartvita teckningar, s magin hll i sig fram till man ppnade paketet. Men med bilder sg man ju redan i katalogen vilken skit det var. Buu!

Edit:
Om det finns ngon som bestllde Pojkbten Jack vill jag ha rapport. Eller minst lika klassiska Irrglasgon.
Senast redigerad av Stark-Senap 2024-11-21 kl. 18:41.
Citera
2024-11-21, 18:43
Medlem
Hade fan en p grnsen till osund relation till Hobbexkatalogen...la mnga timmar med den...det som har etsat sig fast mest r mopedpimpet..."snabbgashandtag - fr snabba och riviga starter". Men ven kortlek med pinuppor. Fyrverkerier och smllare ret runt. Himmelriket!
Citera
2024-11-21, 19:53
Medlem
Hobbex gllde ju d.runt 1970.mina yngre brder jag bestllde en gummibt uppblsbar.. tre killar i den lilla i sjn hemma.. vattnet ran in hela tiden fan va blta vi var.. Vi fick cykla till sjn i en halvtimme men vilket ventyr det va...stinkbomber kpte vi med fy satan va de luktade, finns ju inte lngre.
Senast redigerad av chonard 2024-11-21 kl. 19:55.
Citera
2024-11-21, 21:07
Medlem
pantywankers avatar
r fr ung fr det dr. Minns bara frn tiden med prao att Jula och Biltema katalogerna lg p golvet som toalettlektyr. Tillsammans med diverse Aktuell Rapport som man snodde dom bsta sidorna ur och gmde noga under madrassen hemma
Citera
2024-11-21, 21:33
Medlem
Hobbex ja.
Och den dr btritningen till "flugan" eller vad den hette. Vansinnigt snabb bt skulle det tydligen bli om man fljde ritningen. Ngon som minns eller kanske till och med kan bertta om den hiskeliga farten som kunde upplevas, vinddraget som fick hret att fladdra, peruker o tuper som tappades.
Citera
2024-11-21, 21:43
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hobbex var ju drmkatalogen som barn. Snabbgashandtag, cykelbilen (jag glmt namnet p) och elgitarren plankan (yngves 1:a).

Vill minnas att cykelbilen hette Fantom, har fr mig den avbildades tecknad i katalogen.
Citera
2024-11-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Minns ni den?
Vad har ni fr erfarenheter?
Vad kpte ni och varifrn?
Ni som r tillrckligt gamla
Detta var 70-tal och 80-tal och nnu tidigare.

Jag hade Hobbex och Clas Ohlsons kataloger som husgudar. Frun blddrade snder katalogerna frn Ellos och Josefssons.

I Sthlm fanns ett fretag som hette World Import. Massor av skojigt i deras katalog.

Visst var det veckans hjdpunkt nr man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i k i 40 min fr att hmta ut sitt paket.

Ginza? Kpte album och kanske ven annat.
Citera
2024-11-21, 22:46
Medlem
Citat:

Faktiskt 😀
Citera
2024-11-21, 23:33
Medlem
Drmmen var ju en walther luftpistol eller frcka walkie Talkie.
Citera
2024-11-22, 00:15
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Visst var det veckans hjdpunkt nr man gick ner till det riktiga postkontoret och stod i k i 40 min fr att hmta ut sitt paket.

Som jag minns det s gick det mycket fortare nr den riktiga posten fanns, n vad det gr att hmta ut ett paket idag. Fr jag paket med Postnord s skall de hmtas p en Ica dr samma personal ven har hand om spel, tobak, lokaltrafikbiljetter och fan och hans moster. Det tar hundra r att komma fram, och man lovar sig sjlv nsta gng att handla hos ngon som levererar med vad som helst utom Postnord.

(Visst kunde man en gng i tiden lmna in V65 p posten, senast torsdag nr tvlingarna gick p lrdag, men det slutade de vl med 1985 eller s.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in