Du vill ha typ ha ett B650 eller X570 för att maximera prestandan med ett AM5 med R7, men helst ett X670 om du ska köra R9.
B är mid/end och duger för de flesta, X är high end och är mest om du ska overclocka eller server typ, dock behövs ett X670 om R9 9000 är ett specifikt krav. Sök efter B650, X570, X650 och välj ett som har dina krav. Jag har alltid gillat MSI när det kommer till moderkort.
Kom också ihåg att sätt ramet i slot A2 och B2 på moderkortet, kolla manuallen. Det är speciellt viktigt om du tänker köra R7, som ibland kan ha svårt att hitta ramet om det inte sittter i helt rätt socket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
AM5-sockeln kommer leva till 2027 så ett par steg ska du kunna uppgradera innan det är kört när det gäller processorn.
https://www.sweclockers.com/nyhet/39...anna-till-2027
Själv kör jag på 4x16 men det kanske är smartare att köra 2x32 egentligen. Kanske blir det billigare också. Tack för tipset.
Hur snabba minnen är planen för dig?
Låter som du har mycket mer diskar än mig, själv har jag inte behovet längre. När man la ner torrentlivet så försvann behovet av hårddiskar.
AM5 mår bäst utav 2 stickor och inte 4 st. Det är rätt stor skillnad på 2x32 och 4x16 i prestanda. Betydligt lägre latency och mycket högre bandwidth så allt kan laddas in och ut fortare.
Kikar man på den underliggande arktietkturen på nya R7 och R9 som AMD precis visat upp ser man att AMD har hittat finurliga knep att få ut ännu mer än tänkt från AM5 så det finns tecken på att AM5 är gångbart längre än 2027, det är ju det enda egentligen om du ska köra R7 eller R9 så ingen idé att tveka på AM5.