Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-23, 11:56
Medlem
-Fake-News-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
2025 kommer äntligen de europeiska sk. "25.000 euros" elbilarna på bred front.
Något vi väntat på länge.
Någon modell kan dröja till 2026 innan den når kund, men alla elbilarna i trådstarten kommer lanseras 2025, eller är redan lanserad.
I trådstarten ligger fokus på de verkliga 25.000 euros elbilarna , dvs basmodellerna i modellprogrammen som kommer kosta runt 25.000 euro/ 300.000 kronor.
Basmodellerna som är så viktiga för att rulla ut elekromobiliteten till den breda massan, elbilar som vanligt folk har råd med.
(alla bilmodellerna kommer med även större batterier, motorer och utrustning, men då också betydligt högre pris)

Fiat Panda:
Batteri: 44 kWh
Räckvidd wltp: 32 mil
CCS snabbladdning: 100 kW
Motor: 113 hk
Toppfart: 135 km/h
0-100 km/h: 11,5 sekunder
Pris: från 24.900 euro

Renault 5 Urban Range:
Batteri: 40 kWh
Räckvidd wltp: 30 mil
CCS snabbladdning: 80 kW
Motor: 90 hk
Toppfart: 140 km/h
0-100 km/h: 10,0 sekunder
Pris: från 24.900 euro

Citroen e-C3 you
Batteri: 44 kWh
Räckvidd wltp: 32 mil
CCS snabbladdning 100 kW
Motor: 113 hk
Toppfart: 135 km/h
0-100 km/h 11,5 sekunder
Pris från 23.300 euro / 299.900 kronor.

Renault 4:
Batteri: 40 kWh
Räckvidd wltp: 30 mil
CCS snabbladdning: 80 kW
Motor: 120 hk
Toppfart: 150 km/h
0-100 km/h: 11,0 sekunder
Pris från: ej fastställt / preliminärt från 27.500 euro.

VW ID2:
Batteri: uppgift saknas
Räckvidd wltp: uppgift saknas
CCS snabbladdning: uppgift saknas
Motor: uppgift saknas
Toppfart: uppgift saknas
0-100 km/h: uppgift saknas
Pris från: 24.900 euro

Observera att dyrare versionerna med större batteri/ längre räckvidd kommer lanseras först, basmodellerna därefter.
Undantaget är Citron e-c3 som redan finns i basversionen.

Diskutera ämnet.
Hur tänker ni kring ert nästa bilköp?
2025/2026 kan bli elbilens år.

Skräpmodeller och skräpmärken som redan har ett långt och djupt dåligt rykte där ingen vettig människa någonsin köpt dessa. Och sen har vi mellansegmentet av människor som står mellan vettig och osmart, som gjort misstaget att köpa de här men snabbt ångrat sig och gör inte om misstaget.

Det är skräpbilar som historiskt har köpts av människor som röstar vänster, de osmarta människorna.
Citera
2024-11-23, 12:36
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Fast man kanske inte heller kan jämföra nybilspris med begagnatpris.
För mig är det relevant vad jag får för pengarna och trådstarten avslutas med "Diskutera ämnet.
Hur tänker ni kring ert nästa bilköp?"

Det är vad jag svarar på, nu kommer jag inte heller att köpa en begagnad bil för 300 000kr. Men om det var en aktuell summa att köpa bil för så hade inte valet varit en av dom små elbilarna, för min del.
Citera
2024-11-23, 12:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Vem har råd att lägga 300.000kr på ett transportmedel?

Uppenbarligen större delen av svenska befolkningen. Familjebilar låg däromkring för 10–15 år sedan. Det är således inte mycket för en bil i dag.

/AI
Citera
2024-11-23, 12:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För mig är det relevant vad jag får för pengarna och trådstarten avslutas med "Diskutera ämnet.

Det är vad jag svarar på, nu kommer jag inte heller att köpa en begagnad bil för 300 000kr. Men om det var en aktuell summa att köpa bil för så hade inte valet varit en av dom små elbilarna, för min del.
Man kan ju rekommendera att köpa begagnat om man vill det, lite fel ställe i en tråd om nya billiga bilar kan jag tycka men framförallt så vill det ju till att nån faktiskt lägger pengar på en ny bil för att de som du som inte har råd ska ha råd att köpa en begagnad bil om några år.
Eller förespråkar du att Sverige ska vara som Kuba?

Så om folk börjar handla de här relativt sett billiga småbilarna så är det mest positivt, att du inte kommer köpa nån begagnad i framtiden ... Nähä, men nån annan kommer göra det, nån annan som inte heller har råd med ny bil, nån som kanske vill ha en liten och smidig bil att ta sig till och från jobb med, som inte har önskemål om att pendla 80 mil om dagen utan att det räcker med 10-15 mil, då är de här alldeles utmärkta till det.
Citera
2024-11-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Ja, kanske frågeställningen i trådstarten är lite vag.
Citera
2024-11-23, 13:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Ja, kanske frågeställningen i trådstarten är lite vag.
Trådstarten och TS övriga inlägg, framstår för mig mest som marknadsföring eller lobbying för små elbilar...
Citera
2024-11-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Funkar hur bra som helst för oss på landsbygden också som ena bilen i hushållet. Det stora problemet för folk i stan är möjligheten till hemmaladdning om man inte har eget hus.

Det har du helt rätt i. Infrastrukturen för att ladda elbilar är fortfarande kraftigt underutvecklat och är nog en av de stora bromsarna nu i takten att gå över till elbilar. Många som väljer bort elbilen för att de inte kan ladda den på ett smidigt sätt.
Citera
2024-11-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det har du helt rätt i. Infrastrukturen för att ladda elbilar är fortfarande kraftigt underutvecklat och är nog en av de stora bromsarna nu i takten att gå över till elbilar. Många som väljer bort elbilen för att de inte kan ladda den på ett smidigt sätt.

Ja, de borde satsat på det istället för bonus för inköp av bilen. Vet mer än en som valt bort elbil pga begränsade laddmöjligheter
Citera
2024-11-23, 13:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man kan ju rekommendera att köpa begagnat om man vill det, lite fel ställe i en tråd om nya billiga bilar kan jag tycka men framförallt så vill det ju till att nån faktiskt lägger pengar på en ny bil för att de som du som inte har råd ska ha råd att köpa en begagnad bil om några år.
Eller förespråkar du att Sverige ska vara som Kuba?

Så om folk börjar handla de här relativt sett billiga småbilarna så är det mest positivt, att du inte kommer köpa nån begagnad i framtiden ... Nähä, men nån annan kommer göra det, nån annan som inte heller har råd med ny bil, nån som kanske vill ha en liten och smidig bil att ta sig till och från jobb med, som inte har önskemål om att pendla 80 mil om dagen utan att det räcker med 10-15 mil, då är de här alldeles utmärkta till det.

Nu har jag ju inte rekommenderat någon annan att köpa begagnat, utan framför varför JAG inte skulle lägga 300 000 på en liten ny elbil.
Jag skulle definitivt ha råd, men prioriterar annat.

Naturligtvis har du rätt i att någon måste köpa nya bilar, för att det senare ska finnas begagnade på marknaden, det gäller alla typer av bilar och även andra varor så klart.

Frågeställningen i trådstarten är "Diskutera ämnet. Hur tänker ni kring ert nästa bilköp?".
Det exkluderar varken begagnade bilar eller att dra släpvagn som jag ser det.
Mitt nästa bilköp blir troligen en begagnad Mercedes med bensinmotor, få tidigare ägare och som inte är äldre än 10 år.

Men jag kan släppa det här nu, jag har svarat tillräckligt många gånger för att min åsikt ska var möjlig att förstå.
Citera
2024-11-23, 13:37
Medlem
Tyvärr tror jag att vi inter kommer få dessa bilar i våra svenska hallar för 290 000 sek.

Marknaden är ju full med elbilar just köpte själv en 3 år gammal ID4 för 310k där batteriet var helt OK.

Hade kostat 600k ny kommer aldrig köpa en ny bil själv.
Citera
2024-11-23, 13:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går inte så bra för elbilar just nu så låter som att det kan floppar rejält.
Anledningen till att det går trögt för elbilar just nu, är för att marknaden för dyra elbilar börjar bli mättad.
Därför är dessa små, attraktiva och prisvärda elbilar en mycket viktig byggsten i utvecklingen av elekromobiliteten.
Citera
2024-11-23, 13:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vi har sett det där förut med dessa "billiga" elbilar. Teslas Cybertruck skulle ju kosta 40K$ men hamnade i verkligheten på 100K. Basmodellen justerades till 61K men den har ingen sett nått av och kommer inte att göra det heller.

Det tycks alltid vara nästa år med dessa "billiga" elbilar.
Nej, basmodellerna lanseras ca ett halvår senare.
Och Citroen e-C3 kan du beställa idag! För 299.900 kronor!
En supertrevlig elbil som fått högsta betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in