• 1
  • 2
2024-11-23, 11:53
Medlem
Jag så precis ett inslag på TV4 där dom berättar om Fred Jarbro som den ende svensken någonsin som lyckats ta 7 dan i karate. Jag reagerade först lite mot det då jag vet att han är långt ifrån vår första svensk med 7 dan. Men i slutet av inslaget hör man Fred själv förklara att det är i den stil han tränar, Wado Ryu. Så grattis till Fred och all heder till honom även om TV4 kan förtjäna kritik.

Men det leder in mina tankar på vilka högt rankade budo-utövare har vi i Sverige?

Man kan förstås diskutera värdet av dan-grader i olika stilar men om man bortser från det och bara tittar på siffrorna, vilka budo-utövare med över 6 dan har vi i Sverige? Vilken grad och i vilken stil har de sina grader?
Om någon har 73 dan i Bullshido så får dom också vara med på listan, alla seriösa utövare förstår ändå vad det handlar om.
Och ifall det handlar om en stil där ingen i världen har mer än exempelvis 5 dan så är den högst graderade svensken i den stilen kvalificerad.

Har ni tränat med någon av dessa eller har nåt att diskutera kring ämnet så shoot.

Det nämnda inslaget
https://www.tv4.se/artikel/4hSw4uqtd...4-ars-traening

Jag börjar listan med
Fred Jarbro Sollefteå 7 dan Wado Ryu/Wado kai
Senast redigerad av L.D. 2024-11-23 kl. 12:09.
Citera
2024-11-23, 12:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Jättebra inslag i nyhetsmorgon, 8 min. Man blir lite nyfiken på själva kriterierna (framkommer att raka motsatsen till hur diverse karriärer går till i Sverige, inkl att mentalt, och inte "lång och trogen tjänst" tex, etc). Festligt att han började i ett bibliotek. Jag har trott att det är exponentiellt svårt på de där nivåerna?
Citera
2024-11-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jättebra inslag i nyhetsmorgon, 8 min. Man blir lite nyfiken på själva kriterierna (framkommer att raka motsatsen till hur diverse karriärer går till i Sverige, inkl att mentalt, och inte "lång och trogen tjänst" tex, etc). Festligt att han började i ett bibliotek. Jag har trott att det är exponentiellt svårt på de där nivåerna?

Det brukar ju sägas att de högsta graderna handlar mer om "politik" än kompetens. dvs det handlar väl delvis om lång och trogen tjänst men lång och trogen tjänst leder ju vanligtvis också till ökad kunskap.

Men ja att bildligt talat sitta vid "skolbänken" med en sensei som instruerar och leder dig framåt kan ju inte jämföras med att på egen hand tvingas söka sig framåt kunskapsmässigt. Nu får vi väl anta att Fred har kontakt och hjälp av stilens tränare i Japan och internet har väl gjort världen mindre och möjligheterna att sprida kunskap globalt har förbättrats.

Vi kan ju även ägna en tanke åt alla klubbar i landet som drivs av någon ledare som i sin tur har sin sensei någon annanstans i landet. Ibland kanske de är en grupp som hjälps åt framåt men min erfarenhet är att allt som oftast är det en ensam person som tränar upp elever som oftast ger upp innan dom kan bli dessa "partners" på vägen.

Sen hamnar väl de främsta idrottsutövarna oavsett kategori så småningom i en situation där de själva blir ett slags forskare som söker kunskap framåt för att kunna utvecklas och bli bättre. Den som går i någon annans fotspår blir ju liksom automatiskt bara tvåa.
Citera
2024-11-23, 13:00
Medlem
Här har du en:

KARIN SÖKARE
Graderad till 7 dan, började träna karate 1979, och är en av världens högst graderade kvinnor. Karin är även en av Sveriges mest meriterade tävlingsutövare genom tiderna och representerade i Svenska landslaget under 15 års tid. Hon har flest senior SM individuella guld, 21 stycken, av alla. Hon är även ensam svensk att ha vunnit World Games (motsvarighet till OS) och World cup samt vunnit EM. Därutöver har hon även flertalet världs och Europatitlar i kumite och kata inom shotokan karate och är regerande veteran världsmästarinna i båda grenarna. Karin är även vice chefsinstruktör för JKS Sweden samt har dömt kata och kumite, sedan 1990, nationellt och internationellt.
Citera
2024-11-23, 13:30
Medlem
Högst i Sverige?

Master Ali Chehade, 9 Dan Taekwondo & 9 Dan Kyokushin Karate

#Klubben
https://chaemalmo.com/

# Klipp från 100 höjdare "Kampsportsmannen"
https://www.youtube.com/watch?v=ofwU...1hbm5lbg%3D%3D
Citera
2024-11-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Här har du en:

KARIN SÖKARE
Graderad till 7 dan, började träna karate 1979, och är en av världens högst graderade kvinnor. Karin är även en av Sveriges mest meriterade tävlingsutövare genom tiderna och representerade i Svenska landslaget under 15 års tid. Hon har flest senior SM individuella guld, 21 stycken, av alla. Hon är även ensam svensk att ha vunnit World Games (motsvarighet till OS) och World cup samt vunnit EM. Därutöver har hon även flertalet världs och Europatitlar i kumite och kata inom shotokan karate och är regerande veteran världsmästarinna i båda grenarna. Karin är även vice chefsinstruktör för JKS Sweden samt har dömt kata och kumite, sedan 1990, nationellt och internationellt.

Roligt att det finns kvinnor i den skaran också.

Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Högst i Sverige?

Master Ali Chehade, 9 Dan Taekwondo & 9 Dan Kyokushin Karate

#Klubben
https://chaemalmo.com/

# Klipp från 100 höjdare "Kampsportsmannen"
https://www.youtube.com/watch?v=ofwU...1hbm5lbg%3D%3D

Jag sökte inte efter den enskilda personen med allra högst gradering utan var väl mer nyfiken på hur många väldigt högt rankade vi har i Sverige. Förvisso antar jag att vi aldrig kommer få med alla här men det är väl kul ändå.

9 dan är extraordinärt och dessutom i två olika stilar måste vara världsunikt.
Jag googlade snabbt och Masutatsu Oyama verkar vara den enda som haft högre grad än 9 i Kyokushin!!!?

Ali Chehade Malmö 9 Dan Taekwondo
Ali Chehade Malmö 9 Dan Kyokushin
Karin Sökare Upplands Wäsby 7 dan Shotokan
Senast redigerad av L.D. 2024-11-23 kl. 15:28.
Citera
2024-11-23, 15:47
Medlem
Per-Ola Olsson 7e dan Shito-ryu
Citera
2024-11-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Per-Ola Olsson 7e dan Shito-ryu

Per-Ola Olsson Lidingö 7e dan Shito-ryu

Jag har sorterat listan på först dangraden sedan stilnamnet och till sist efternamnet, ni får gärna kopiera och fylla på listan successivt.
Senast redigerad av L.D. 2024-11-23 kl. 16:09.
Citera
2024-11-23, 16:37
Medlem
Chago Rodriguez Segura - 9 Dan i Taekwondo och han har även varit förbundskapten i massa år.
Han har även 8 Dan i Hapkido. Finns några duktiga stockholmare till, men hoppar nog över det här.
En som jag därmed tycker är värt att nämna och som vi har här nere i Skåne är Stefan Stenudd 7 Dan i Aikido och som även gjort ett flertal böcker inom ämnet. Han har tränat sedan 1972 och är även väldigt duktig inom Iaido.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-11-23 kl. 17:07.
Citera
2024-11-23, 17:23
Medlem
proconsuls avatar
Antagligen nån Bujinkantyp. Det kanske har ändrats, men ett tag delades det ut dangrader till höger och vänster och de var tvugna att hitta på grader över 10 dan för att stävja inflationen.
Jag tog 4 dan i Bujinkan men jag räknar det som kanske 1 eller 2 i andra stilar.

Under tiden jag skrev det här blev jag nyfiken och googlade lite. Det var många år sedan jag övergav Ninjitsu för Krav Maga så jag har dålig koll. Men en snabb googling hittade den här snubben med 15 dan, säkert inte den enda i Sverige.

https://www.bujinkanmalmo.se/instruktorer/
Citera
2024-11-23, 18:39
Medlem
Listan uppdaterad

Peter Karlsson Malmö 15 dan Bujinkan
Chago Rodriguez Segura Stockholm 9 Dan Taekwondo
Chago Rodriguez Segura Stockholm 8 Dan Hapkido
Stefan Stenudd Skåne 7 Dan i Aikido
Per-Ola Olsson Lidingö 7e dan Shito-ryu
Citera
2024-11-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Chago Rodriguez Segura - 9 Dan i Taekwondo och han har även varit förbundskapten i massa år.
Han har även 8 Dan i Hapkido. Finns några duktiga stockholmare till, men hoppar nog över det här.
En som jag därmed tycker är värt att nämna och som vi har här nere i Skåne är Stefan Stenudd 7 Dan i Aikido och som även gjort ett flertal böcker inom ämnet. Han har tränat sedan 1972 och är även väldigt duktig inom Iaido.

Det är väl samma Chago som tränade Paolo Roberto och resten av hans kickerskompisar?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Antagligen nån Bujinkantyp. Det kanske har ändrats, men ett tag delades det ut dangrader till höger och vänster och de var tvugna att hitta på grader över 10 dan för att stävja inflationen.
Jag tog 4 dan i Bujinkan men jag räknar det som kanske 1 eller 2 i andra stilar.

Under tiden jag skrev det här blev jag nyfiken och googlade lite. Det var många år sedan jag övergav Ninjitsu för Krav Maga så jag har dålig koll. Men en snabb googling hittade den här snubben med 15 dan, säkert inte den enda i Sverige.

https://www.bujinkanmalmo.se/instruktorer/

En stil där man kan få 15 dan känns intuitivt som Bullshido men han är inlagd på listan så får var och en själv avgöra vad dom tror att han egentligen kan leverera.
Senast redigerad av L.D. 2024-11-23 kl. 18:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in