Jag så precis ett inslag på TV4 där dom berättar om Fred Jarbro som den ende svensken någonsin som lyckats ta 7 dan i karate. Jag reagerade först lite mot det då jag vet att han är långt ifrån vår första svensk med 7 dan. Men i slutet av inslaget hör man Fred själv förklara att det är i den stil han tränar, Wado Ryu. Så grattis till Fred och all heder till honom även om TV4 kan förtjäna kritik.
Men det leder in mina tankar på vilka högt rankade budo-utövare har vi i Sverige?
Man kan förstås diskutera värdet av dan-grader i olika stilar men om man bortser från det och bara tittar på siffrorna,
vilka budo-utövare med över 6 dan har vi i Sverige? Vilken grad och i vilken stil har de sina grader?
Om någon har 73 dan i Bullshido så får dom också vara med på listan, alla seriösa utövare förstår ändå vad det handlar om.
Och ifall det handlar om en stil där ingen i världen har mer än exempelvis 5 dan så är den högst graderade svensken i den stilen kvalificerad.
Har ni tränat med någon av dessa eller har nåt att diskutera kring ämnet så shoot.
Det nämnda inslaget
https://www.tv4.se/artikel/4hSw4uqtd...4-ars-traening
Jag börjar listan med
Fred Jarbro Sollefteå 7 dan Wado Ryu/Wado kai