Citat:
Problemet med att välja land, är att det ofta blir mer ekonomi, än önskan att tillhöra Norge. Skulle Norge drabbas av en stor kris och bli fattiga, vill man förmodligen bli svenskar igen.Mycket intressanta och fundersamma skrivelser, verkligen tankeväckande!
De tre första styckena håller jag med om. Jag begriper att nationer med helt och hållet homogena befolkningar, som bryr sig om sig själva har fungerat bättre och har lyckats bättre i historien. Även inbyggd främlingsfientlighet till hög grad. Men funderar bara på om vi verkligen tycker att det är rätt enligt våra egna värderingar. Äh. Lämnar den punkten så länge, behöver fundera ett tag.
Låt oss tala om gränser istället. Precis som du säger har de flesta gränsförändringar skett genom krig. Vad jag skulle vilja ifrågasätta är den allmänt accepterade uppfattningen att gränser bör vara eviga på något vis. Du säger det själv, hade det inte varit för krig hade gränserna kanske aldrig någonsin förändrats. Du säger kanske att det fungerar hur bra som helst, men hur bra tyckte samhället att det var på den tiden? Hur många män som helst som dog som loppor för att gränsen skulle dras åt ena eller andra hållet? Hur skulle du själv känna om att offra hundratusentals män för att slippa förlora Gotland mot Ryssland eller något? Till en punkt är det bara inte värt det.
Jag tycker att man definitivt i utvecklade och demokratiska länder bör sikta på att rita om gränserna inom landet – till exempel i USA, där man bara har dragit ett rakt streck. Finns flera exempel på YouTube där man har försökt rita om gränserna så att olika grupper blir enade så att säga. Mycket intressant och tankeväckande.
Sedan kanske man bör titta på gränser mellan länderna, vilket naturligtvis kommer bli mera kontroversiellt. Men låt gå för det. Vad sägs om att vissa delar av svenska gränsen egentligen vill vara en del av Norge? Det bör vara möjligt för dem att lämna Sverige och ingå i Norge. Likaså Afrika. Betrakta hur mycket krig det pågår och inbördeskrig endast på grund av att imperialister drog artificiella gränser. Egentligen kanske Afrika borde vara tusentals länder med tanke på så många olika traditioner och gemenskaper.
Satan vad jag jiddrar, men har jag inte någon poäng?
De tre första styckena håller jag med om. Jag begriper att nationer med helt och hållet homogena befolkningar, som bryr sig om sig själva har fungerat bättre och har lyckats bättre i historien. Även inbyggd främlingsfientlighet till hög grad. Men funderar bara på om vi verkligen tycker att det är rätt enligt våra egna värderingar. Äh. Lämnar den punkten så länge, behöver fundera ett tag.
Låt oss tala om gränser istället. Precis som du säger har de flesta gränsförändringar skett genom krig. Vad jag skulle vilja ifrågasätta är den allmänt accepterade uppfattningen att gränser bör vara eviga på något vis. Du säger det själv, hade det inte varit för krig hade gränserna kanske aldrig någonsin förändrats. Du säger kanske att det fungerar hur bra som helst, men hur bra tyckte samhället att det var på den tiden? Hur många män som helst som dog som loppor för att gränsen skulle dras åt ena eller andra hållet? Hur skulle du själv känna om att offra hundratusentals män för att slippa förlora Gotland mot Ryssland eller något? Till en punkt är det bara inte värt det.
Jag tycker att man definitivt i utvecklade och demokratiska länder bör sikta på att rita om gränserna inom landet – till exempel i USA, där man bara har dragit ett rakt streck. Finns flera exempel på YouTube där man har försökt rita om gränserna så att olika grupper blir enade så att säga. Mycket intressant och tankeväckande.
Sedan kanske man bör titta på gränser mellan länderna, vilket naturligtvis kommer bli mera kontroversiellt. Men låt gå för det. Vad sägs om att vissa delar av svenska gränsen egentligen vill vara en del av Norge? Det bör vara möjligt för dem att lämna Sverige och ingå i Norge. Likaså Afrika. Betrakta hur mycket krig det pågår och inbördeskrig endast på grund av att imperialister drog artificiella gränser. Egentligen kanske Afrika borde vara tusentals länder med tanke på så många olika traditioner och gemenskaper.
Satan vad jag jiddrar, men har jag inte någon poäng?
Fast stater uppstod från början av olika folk som bodde inom ett område. Man hade naturliga gränser floder, berg och annat. Men även markeringar där det var osäkert var gränsen gick. Sedan lärde man sig rita kartor och drog osynliga streck i marken. Men någonstans ska gränserna väl gå.
Det du säger om USA är då tvärt emot globalismen och öppna gränser. Det är så länder bildats. En grupp har skapat en gräns runt sitt folk, som de försvarat mot andra folk. För alla folk vill bestämma över sig själva. Ibland har man erövrat delar av, eller ett annat land och så har man antingen tvångsassimilerat dem, så de blivit en del av folket, om skillnaderna var små, eller styrt över dem annars. Sen har de som de styrt över, utan tvångsassimilering, gjort uppror för att befria sig själva från förtryckarna, för de vill styra över sig själva. Så har historien fortsatt än idag.
Men det händer att man ändrar gränser fredligt och delar på länder. I Tjeckoslovakien blev det så, medan i Jugoslavien skedde det blodigt. Men mångkulturella länder måste oftast hållas ihop med tvångsmedel och blir diktaturer. Tappar makten greppet om landet, blir det som i Jugoslavien och till viss del även vid Sovjets kollaps. De faller sönder i bitar efter folkgrupperna.
Men det finns gränser som ändrats fredligt via överenskommelser eller val, eller vissa folk fått begränsat självstyre, som samerna, även om det är mer symboliskt.
Länder och folk är även seglivade. Länder har fallit sönder eller blivit raderade från kartan. men återuppstått. Som Polen och Tyskland. Polen flera gånger.