Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Igår, 23:53
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Frank-ar-kat
Du tror att den springer iväg om man skjuter den i röven?

Ja, som om den hade fått ett skott i röven!

Citat:
Vildsvin skriker säkert ordentligt om man skjuter dem i arslet?

Skrik som en gris!

Citat:
Så vad landar vi i för slutsats? Rövskott JA, eller rövskott NEJ?

Jag tror att vi ska skjuta dig i röven!
Citera
Igår, 23:57
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rnygren45
Det har att göra med att först och främst dör inte djuret på en gång ifall du skjuter den i häcken, vilket är väldigt oetiskt. Djuret ska inte lida överhuvudtaget. För det andra så åker kulan dessutom igenom tarmar, magsäck och andra organ som förstör köttet totalt.
Det är helt enkelt bättre och mer effektivt att skjuta i hjärta eller lunga då de dör direkt eller strax efter att kulan har träffats + att köttet förblir ätbart.

De som skjuter rövskott skulle strypas med prideflaggan! Jävla bögjägare....
Citera
Idag, 00:01
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallstaket
De som skjuter rövskott skulle strypas med prideflaggan! Jävla bögjägare....

Skoja bara bögeri är modernt och bra.... har jag hört...
Citera
Idag, 00:08
Medlem
Citat:
Jag har sett en del på jaktvideos och noterat att man aldrig skjuter djuren i arslet. De kanske smyger på en älg som står med arslet vänt mot dem, men i stället för att skjuta den i arslet så väntar de tills den vänder sig så att de kan skjuta den i kroppen. Anses det vara icke gentlemannamässigt att skjuta i arslet? Ungefär som att samuraier som ertappar sovande fiende måste drar undan kudden och väntar på att han ska greppa sitt vapen. Eller är det för att inte skit ska sprida sig i allt det goda köttet?

Vad hade du själv gjort om du blev skjuten i baken?! Sprungit såklart

Resten kan även du räkna ut o du har svaret på din egen fråga
Citera
Idag, 00:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnieStalker
Hmm återstår bara att framtidssäkra The one gun när blyförbudet är här och testa fram en stålkula med. Sedan är allt klart för lång tid framöver.

Kopparkula skulle jag säga, det finns nog redan ganska bra alternativ för 30-06 även om jag inte provat. Det är kalibrarna som kräver korta kulor som får problem.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
Citat:
Jo eftersök. Såg det framför mig bara, stackars rådjur, måste ha varit en syn. Vore inte slug bättre på gris? Vet att Hornady har en som ser ut som en boattail i sabot och når bortåt 600 m/s. Har prövat den på mål och den kändes som en riktigt bra sak.

Dragon's breath?
Behöver inte ens tända kolgrillen
Citera
Idag, 01:22
Medlem
Citat:
Intressant som sagt, kanske något vi borde ta till oss i Sverige? Var det älg ni jagade?

Ta till oss i Sverige? Dem flesta som är någorlunda duktiga på att skjuta, gör halsskott till större delen, för att minska risken för köttförstörning i bogens region.

Men självklart är det inget som lärs ut på kurser vilket tycker jag är bra, 70% av jägarkåren kan inte göra bedömningen om det är bra läge eller inte för sådant skott. Många där ute är helt tokiga av den äldre generationen.
Citera
Idag, 02:28
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Kan tänka mig att den vildsvinsjägare som förra veckan sköt två
shetlandsponnyer varav en i benet mycket väl kan skjuta ett vildsvin i röven.

Han borde nog inte vara försedd med ett gevär överhuvudtaget.
Citera
Idag, 02:48
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Jag har även noterat att om ett djur står och skiter så låter man det skita klart innan man skjuter det.
Av samma skäl. Det är bara äckligt att avliva ett djur med halva skitkorven kvar i tarmen. Det innebär ju att jägaren får mecka med det vid slakten. Bättre att låta viltet göra ifrån sig ifred och sedan ha tomma tarmar när man ska slakta.

Fantastiskt användarnamn, förresten.
Citera
Idag, 03:48
Medlem
-Andreas-s avatar
Jag har varit med om det omvända dvs att kulan har haft sin utgång nära prutten på vilt.

Men det är inget att sträva efter att skadeskjuta ett djur på det grymma sättet, när vi som jagar vet att det utöver det etiska, också medför hög risk för att det måste bli eftersök med hund efter det påskjutna viltet.

Rätt i grillen/bogen, där ska man skjuta, störst träffyta i kombination med att många av de mest vitala organen är samlade som en klase där.
Citera
Idag, 03:56
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Allt handlar om dödlig träffyta, från sidan är det betydligt större chans att få till en dödlig träff.

Huvudskott är förkastligt på ett friskt djur. Inte bara är träffytan betydligt mindre, ett dåligt placerat huvudskott gör att en skadeskjutning kommer ge ett skadat djur som kan springa helt obehindrat. Dvs att sannolikheten att kunna spåra upp det och fälla det är minimal.
Exakt.
Ja dessa 'head shots' som finns på Youtube jaktfilmer från USA, det är förkastligt, för träffytan är så liten o rör sig så fort.

Finns inga anledningar till att inte skjuta rätt i bogen, förstörelsen av kött är ändå minimal såvida man inte jagar enkom för revbensspjälls skull...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in