2024-12-01, 11:47
Medlem
Arla (med några stora matkedjor) har börjat med ett nytt projekt, som handlar om att använda "Bovaer" på kor, vilket spås minska metanutsläpp med runt 30%.
"Bovaer" aka 3-NOP aka 3-Nitrooxypropanol, har i studier på råttor (bland annat) visat sig ha en negativ påverkan på manlig fertilitet.
Är det värt att riskera fortplantning för att man ska uppnå cop29 / Agenda 2030 och fan vad det är, medan de största klimatbovarna såsom Kina, helt kravlöst tar emot pengar av oss (detta är ett faktum, Kina har klassificerats som ett "utvecklingsland" och enligt överenskommelser på klimatmötet cop29 kommer "utvecklingsländer" såsom Kina att ta emot pengar av "rika länder" aka västvärlden vilket inkluderar oss)
Citera
2024-12-01, 11:52
Medlem
Källor tack.
Citera
2024-12-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Källor tack.
FDA - https://www.fda.gov/media/178913/download
Finns en varningstext i slutet på sida 4 där biverkningar nämns
Citera
2024-12-01, 11:56
Medlem
Vilka är dom "stora matkedjorna"?
Citera
2024-12-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong

ARLA verkar inte i USA
Citera
2024-12-01, 11:57
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Källor tack.

Här kan man läsa om detta "fantastiska" pilotprojekt som skall rädda mänskligheten.

Aldrig mer arla. Inte för att jag köper deras produkter idag heller, men.
Citera
2024-12-01, 11:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballongkong
Det var inte en källa på att Arla m fl har eller ska börja använda det, det var ett kort svar från FDA om produkten ifråga, som inte säger något om Arla, eller hur svenska myndigheter ser på produkten. Är den ens godkänd här?
Citera
2024-12-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilka är dom "stora matkedjorna"?
Det jag refererade till var ett inlägg från Arla på X, vad jag såg så var det Arla i sammarbete med tesco och några andra kedjor i UK, men faktum är att man kan söka sig fram till att liknande projekt finns (och antagligen pågår) åtminstånde i Sverige, Tyskland och Danmark enligt: https://www.arla.se/om-arla/nyheter-...ocent-3320624/
Citera
2024-12-01, 12:02
Medlem
Citat:
ARLA verkar inte i USA
Det var inte det jag refererade till, jag refererade till källor om att 3-NOP kan vara skadligt för fertilitet hos män. Man kan väldigt lätt bekräfta det jag skriver då Arla själva gått ut med "Bovaer" projektet flertal gånger.
Citera
2024-12-01, 12:05
Medlem
Således inga matkedjor i Sverige, och endast EN Arlagård i DK. Alltså inget som påverkas oss.
Citera
2024-12-01, 12:09
Medlem
Citat:
Således inga matkedjor i Sverige, och endast EN Arlagård i DK. Alltså inget som påverkas oss.
Från artikeln från Arla som både jag och en annan länkade (Läs den) sägs annat, vad har du dina källor egentligen?
Citat:
I linje med Arlas hållbarhetsmål kommer kooperativet att testa användningen av den nya fodertillsatsen Bovaer® för 10 000 mjölkkor på mer än 50 gårdar i Sverige, Danmark och Tyskland. Fodertillsatsen skulle kunna minska metanutsläppen med cirka 30 procent.
Citera
2024-12-01, 12:50
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Jodå om tillräckligt med Lobby miljoner triller in i EU parlamentet. Så blir det snart ett krav för alla gårdenr i alla EU länder .
Bill Gates vet hur man gör en produktplacering och får monopol .
Sen kommer utslagningen av mjölkbönder och Bill och vänner köper upp produktionen och prisnivån går brant uppåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in