Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-14, 18:52
Medlem
Många som missar målet här...

Det som hände i intervjun var ungefär följande:
"Du har sagt att SVT inte är neutrala. Men i det klipp du ar upp är ju SVT neutrala?"
"Ja, i DET DÄR klippet kanske.. men inte i allmänhet! Jag pratar om helheten!"

Och:
"Du har sagt att DN inte skriver neutralt, men i den artikel du själv tar upp gör de ju det?"
"Ja, i DEN DÄR artikeln kanske... men inte i allmänhet! Du måste se till den större bilden!"

I korthet framgår det alltså att Henrik Jönssons främsta källa till sin samhällskritik är hans egen magkänsla. Det funkar säkert bra för circle jerks med Navid Modiri, men i andra sammanhang är det faktiskt oseriöst. Det finns inget illvilligt eller oseriöst med SVT-s frågor, reportern frågade helt enkelt efter källor och fick istället luftpastejer.

Jag kommer att tänka på Ted Borg i Varan-TV: "Ja men, den KUNDE varit gjord på aztekernas tid. Den KUNDE varit det!"

Det finns otroligt mycket positivt man kan säga om Henrik Jönsson. Jag tror dessutom att han har rätt i mycket av sin kritik. Men i den här intervjun visade han tyvärr att han helt enkelt inte gjort läxan. Åter till skrivbordet, Henke!
Citera
2024-12-14, 18:56
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Kan ju hända att han har ogillat den misslyckade invandringspolitiken och libertarianism och konservatism behöver väl inte vara uteslutande? Gillar inte SD:s retorik som jag tycker är onödigt splittrande plus att jag vet tror de har en radikalare agenda om de får chansen, man kan alltså inte riktigt lita på dem. Dock har de fått rätt om mycket i invandringspolitiken. Debatten var länge undertryckt av alla de etablerade politikerna och medierna. Tycker också att mp är ett större hot än sd på kort sikt iallafall. Men visst det är problematiskt att sd troligen inte är ett parti som skulle respektera spelreglerna om de fick chansen. Tänker iallafall att Jönsson kan tänka i liknande banor som mig att mp är ett betydligt större problem än sd.
Hur menar du med att SD's retorik är onödigt splittrande när till och med Jimmie Åkesson har varit för mesig? Självklart har SD dragit till sig en del idioter pga partiets egenskaper och särart. Men Jomshof har t ex helt rätt vad gäller islam. Det är en religion, ideologi och tom doktrin som faktiskt är ett konkret hot mot västvärlden. Även om många sekulära vänsterliberaler har låg medvetenhet och ibland empati för att inse detta. Mein Kampf mot den onda kapitalistiska högern prioriteras tom så att man stiftar allians med islamiska terrororganisationer
Citera
2024-12-14, 19:28
Medlem
Jannebigplays avatar
HJ har en del poänger ibland men jag stör mig på att hans försöker ge sken av att han är intellektuell genom att använda sig av massa högtravande ord.
Citera
2024-12-14, 20:15
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Med tanke på hur Sverige ser ut och den väldigt naiva progressiva vänsterliberala kulturen där alla tycker lika så är det mycket fokus på viktigare saker. Kommer ihåg att HJ har kritiserat den ekonomiska politiken som SD står för och även i en livestream där han sa att han inte var jätteimponerad vad gäller regeringens insatser såhär långt. Men det finns faktiskt inte så mycket att kritisera vad gäller SD just nu relativt just det vänsterliberala klägget där man även förstör livet för alla dissidenter
Kul att du lärt dig ett nytt ord av Jimmie: klägget. Han är en del av klägget själv.
Berätta om tre dissidenter vars liv blivit förstörda! Tre exempel.
Citera
2024-12-14, 21:35
Medlem
Det var ett lite pinsamt inslag att se. Egentligen från båda parter. Holmberg är lite tjatig om det där klippet. SVT har själva gjort liknande grejer.

Gillar ofta HJ, men här måste man ändå konstatera att han gjort bort sig. Fulklipper och påstår att SVT säger raka motsatsen till det de egentligen gör. Vill sedan inte backa från det. 1 - 0 till SVT.
Citera
Igår, 01:00
Medlem
Genelkurmays avatar
Så trött jag blir på den här fjollan och bögen Henrik Jönsson med sina "fina" kläder och ordbajsande-språkbruk. En bonde-skåning som leker stockholms-överklass. Som är för fin för SD men ändå försöker framstå som en sverigedemokrat.

Om han vill se "partisk statsmedia" så kan han åka till Eritrea, Nordkorea, Ryssland, Azerbajdzjan, Turkiet.

Så trött på idioter som klagar på "diktaturen Sverige" och "SVT är vänster" blablabla när det snarare är så att alla får säga sina åsikter i Sverige. Även i SVT.

Har ni inget liv än att tycka synd om hur förtryckta ni är i Sverige?
Senast redigerad av Genelkurmay Igår kl. 01:07.
Citera
Igår, 01:11
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Kul att du lärt dig ett nytt ord av Jimmie: klägget. Han är en del av klägget själv.
Berätta om tre dissidenter vars liv blivit förstörda! Tre exempel.
Ja till att börja med är det ju viktigt att föra fram alla vanliga svenskars liv som kanske inte nödvändigtvis har förstörts helt (även om en prick i registret kan åstadkomma detta och dåligt mående), men som åtminstone förvanskats av den godtyckliga och hycklande användningen av ärekränkningslagarna. Kan absolut förstöra liv.

Bara att gå igenom fall där hets mot folkgrupp och förolämpning har utdömts. Senaste gången jag kikade på fall så rörde det sig om fullt legitima om än satiriska uttryck till angrepp mot islam och bl a en 15 årig kille som (råkade) häva ur sig något i stil med att “negrerna och judarna står för den stora lögnen” (i klassrummet utan att det ens var ett grafiskt uttryck som spreds så snacka om godtycklighet).

Vi har inte yttrandefrihet i Sverige och hyckleriet är starkt evident då man har totalt överseende med grova bl a anti-semitiska uttryck och förolämpningar så länge det kommer från vänstern och/eller muslimer/islamister.

Sist för att svara på frågan så kan du ju bara kika på hur man just har behandlat Jimmie Åkesson, som absolut är en politiker som alla andra särskilt nuförtiden men ändå lite annorlunda. I början fick han ju utstå absurda saker särskilt från psykopaten Annie Lööf. Sen har du personer som Jomshof och flera sverigedemokrater, Katarina Janouch, Lennart Matikainen och till och med en folkkär person som Bert Karlsson som tjänat miljoner på flyktingindustrin...

Nackdelen med Sverige är att de saknar integritet alltså en kontinuerlig personlighet. Jag hade varit vansinnig men många personer går bara vidare och dricker sprit bakom kulisserna (även om några av de nämnda inte gör det).
Citera
Igår, 01:12
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
HJ har en del poänger ibland men jag stör mig på att hans försöker ge sken av att han är intellektuell genom att använda sig av massa högtravande ord.
Han är anti-intellektuell och helt emot akademin/högre studier. Det enda han tänker på är stålar även om han samtidigt lite kontradiktivt är alldeles för fjantig och naiv samt svensk helt enkelt.
Citera
Igår, 01:13
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Så trött jag blir på den här fjollan och bögen Henrik Jönsson med sina "fina" kläder och ordbajsande-språkbruk. En bonde-skåning som leker stockholms-överklass. Som är för fin för SD men ändå försöker framstå som en sverigedemokrat.

Om han vill se "partisk statsmedia" så kan han åka till Eritrea, Nordkorea, Ryssland, Azerbajdzjan, Turkiet.

Så trött på idioter som klagar på "diktaturen Sverige" och "SVT är vänster" blablabla när det snarare är så att alla får säga sina åsikter i Sverige. Även i SVT.

Har ni inget liv än att tycka synd om hur förtryckta ni är i Sverige?
Där har du helt fel! Sverige har en av de mest komplicerade kulturerna där det knappt går att lära känna människor, som kanske inte ens ser dig i ögonen om du har blivit dömd på något sätt. Yttrandefrihet har vi absolut inte.
Citera
Igår, 01:15
Medlem
Kul att se "libertarianen" bli totalt slaktad av folket med vår gemensamma media SR. Moderaterna gråter säkert tårar av blod.
Citera
Igår, 01:20
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Jag tycker ofta annorlunda än just Jönsson, men jag tycker att han är väldigt intressant att lyssna på. Man behöver ju inte hålla med om allt. Det vore trist att bara ta del av sådant man håller med om.
Jag upplever ungefär det motsatta.
Jag håller ofta med Jönsson i sak men tycker att det han producerar ofta är närmast skämmigt osakligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Det var ett lite pinsamt inslag att se. Egentligen från båda parter. Holmberg är lite tjatig om det där klippet. SVT har själva gjort liknande grejer.

Gillar ofta HJ, men här måste man ändå konstatera att han gjort bort sig. Fulklipper och påstår att SVT säger raka motsatsen till det de egentligen gör. Vill sedan inte backa från det. 1 - 0 till SVT.
Håller med.
Det Jönsson producerat tål inte närmare sakligt granskning. Å andra sidan tjatigt från Holmberg. Det hade varit intressantare att se en mer övergripande granskning.
Citera
Igår, 01:44
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Där har du helt fel! Sverige har en av de mest komplicerade kulturerna där det knappt går att lära känna människor, som kanske inte ens ser dig i ögonen om du har blivit dömd på något sätt. Yttrandefrihet har vi absolut inte.
Du har yttrandefrihet. Du är inte i fängelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in