Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-14, 12:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Henrik har skrivit en kommentar till en kommentar i början av kommentarsfältet av dagens video:

” Holmberg var skicklig och knölade till mig, jag var helt oförberedd på hur aggressivt SVT faktiskt är, men är glad ändå. Nu kommer jag att förbättra mina rutiner och intensifiera kritiken mot dem.”

https://youtu.be/bjnSo9_6Cnc?si=BqDDllUqwOd6upm6

Se där! Jens Ganman har varnat för att SVT:s journalister är precis så där aggressiva som nu Jönsson erfarit. Åkesson svarar numer på varje fråga som de var ett försök till attack.
Citera
2024-12-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
HJ blev påkommen med fulklipp och borde ha backat direkt.

Även om jag inte har samma åsikter som HJ i vissa frågor( finns inte en chans att jag skulle röstat på Trump tex) så tycker jag han ibland har poänger så litet synd att programmet helt handlade om just fulklipp och i princip inget annat.

SVT då? Ja med den massiva personalstyrkan så kunde de ju ha tagit fram litet statistik på hur balanserad media rapporteringen varit tex om USA valet.

Det blir ju smått pinsamt när man enligt den mainstream media jag ser i Sverige får väldigt liten förståelse för varför Trump vinner valet.

Jag tycker ofta annorlunda än just Jönsson, men jag tycker att han är väldigt intressant att lyssna på. Man behöver ju inte hålla med om allt. Det vore trist att bara ta del av sådant man håller med om. Det är ju en slags audiovisuella ledartexter han gör. Han är inte en ”vanlig” journalist.
Citera
2024-12-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Se där! Jens Ganman har varnat för att SVT:s journalister är precis så där aggressiva som nu Jönsson erfarit. Åkesson svarar numer på varje fråga som de var ett försök till attack.

Ja, Jens Ganman var med i två delar i världen idag och pratade om den svenska journalistkåren:

https://youtu.be/oLhMT4jfX_4?si=xxsj4o_FnBZ_yQLI

https://youtu.be/tsLdksVGUMg?si=OIQ3Nynvrn7QXNwq

Mycket sevärt!

Jönsson har varit med i några inslag i public service tidigare. Men då har det inte varit med den här aggressiva förhörsstilen. Jönsson har nog felaktigt trott att hans artiga sätt skulle smitta av sig på Anders Holmberg.
Citera
2024-12-14, 13:11
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jag tycker det finns väldigt mycket han blundar för. SD:s nationalism och konservatism borde vara intressant för honom att granska. Men det sker ju inte: undra varför? Om man har en publik som betalar för ett visst sorts content kanske man blundar för vissa saker? Det saknas intellektuell hederlighet. Snake oil-begreppet är bättre måhända, det kan jag hålla med om, men swishhora används för att ringa in en ohederlighet i opinionsbildandet i det kontemporära Sverige och inte specifikt som kritik mot Jönsson
Kan ju hända att han har ogillat den misslyckade invandringspolitiken och libertarianism och konservatism behöver väl inte vara uteslutande? Gillar inte SD:s retorik som jag tycker är onödigt splittrande plus att jag vet tror de har en radikalare agenda om de får chansen, man kan alltså inte riktigt lita på dem. Dock har de fått rätt om mycket i invandringspolitiken. Debatten var länge undertryckt av alla de etablerade politikerna och medierna. Tycker också att mp är ett större hot än sd på kort sikt iallafall. Men visst det är problematiskt att sd troligen inte är ett parti som skulle respektera spelreglerna om de fick chansen. Tänker iallafall att Jönsson kan tänka i liknande banor som mig att mp är ett betydligt större problem än sd.
Citera
2024-12-14, 13:53
Medlem
En sajt som tydligen gör en slags sammanfattningar av längre texter. Här är utdrag ur en sammanfattad text från ETC:

” Högerns favorit fick det riktigt jobbigt i 30 minuter”

” . Varför ger ni dem utrymme? brukar det låta. De har ju redan sina plattformar, turnerar mellan poddar, sprider sig på Youtube, dominerar sociala medier.

Jag kan förstå resonemanget, eller snarare frustrationen, men deras genomslag är redan en realitet och kan – ska – inte vägas in när Dagens ETC vill pröva hur deras argument står sig när de möter journalistik med kritisk blick snarare än permanenta applåder från sina devota fans.”

https://headtopics.com/se/hogerns-fa...nuter-63433673

Den längre texten har i skrivande stund inte betalvägg. Ett utdrag:

” …det bränner till.

Och det gjorde det onekligen hos SVT också, speciellt när Jönsson avtvingas seriösa svar om sin kritik mot traditionella medier som han upplever vara vänsterlutande.

Han behandlas som den maktfaktor han är.

Han möter riktig journalistik. Inte illvillig, men envis och krävande.

Han får det genast jobbigt. Riktigt jobbigt.”

https://www.etc.se/ledare/hoegerns-f...t-i-30-minuter

Inte illvillig?!?
Senast redigerad av Bulllen 2024-12-14 kl. 13:57.
Citera
2024-12-14, 15:31
Medlem
Citat:
Du verkar ha rätt i att filmen har redigerats om. jag trodde inte att man kunde redigera en redan publicerad video utan att då tvingas återpublicera den med ett nytt publiceringsdatum. Samt att då alla tidigare kommentarer i kommentarsfältet skulle försvinna. Men så är det alltså inte?!

I dagens video på Henrik Jönssons kanal så finns det bland de tidigaste kommentarerna en kommentar till en tittar-kommentar skriven av Henrik Jönsson:

” Jag hade med ett dåligt klipp i en enskild video, jag står för det och har faktiskt klippt bort det nu. Det var onödigt och försvagade en i övrigt solid argumentation.

Att SVT:s :s största prestigeprogram hänger upp ett helt program på detta säger mer om dem än om mig. Eventuellt kommer jag att göra en video om det hela.”

https://youtu.be/bjnSo9_6Cnc?si=ZjUc4haEWKDrTpit
Haha! Det blir ju mer pinsamt när han nu efter utfrågningen även går in och klipper bort sina lögner i gamla videos.
Citera
2024-12-14, 15:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Om Jönsson försökte vara opartisk och neutral i sitt försvar av sitt fulklippande så har han misslyckats med det.

Kanske försökte han visa hur man är när man är opartisk, men det verkar inte som att han är det heller.
Citera
2024-12-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om Jönsson försökte vara opartisk och neutral i sitt försvar av sitt fulklippande så har han misslyckats med det.

Kanske försökte han visa hur man är när man är opartisk, men det verkar inte som att han är det heller.

Du tänker att SVT, som får miljardbelopp för att verka opartiskt, ska ha samma fallhöjd som någon privatperson som driver eget, utan skattemedel som bidrag?

Dessutom så är inte Jönsson opartisk, varför skulle han vara det?
Citera
2024-12-14, 18:07
Medlem
Perfabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet är att det är David mot Goliat och att SVT plus övrig mainstreammedia är oerhört drivna på att manipulera. I grunden har Jönsson helt rätt, men han var för dåligt förberedd och har för lite resurser för att lyckas i den här kampen mot dessa skattefinansierade miljarddrakar.

Det är nog helt j-a rätt. Svt har en jätteredaktion som kan hitta hur många svagheter som helst.
Citera
2024-12-14, 18:41
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag hörde i varje fall Jönsson vid ett tillfälle svara Holmberg "Hur ska jag svara för att du ska förstå!", efter svarat på samma fråga några gånger.
Henrik Jönsson är som person alldeles för artig och tillmötesgående för att ställa upp i denna typ av intervjuer.
Jag hoppas att han har vett att tacka nej till liknande intervjuer i framtiden.
Eller bli hårdare! Ärligt talat så har han sina brister i offentlig kommunikation och verkar inte stå upp för sig själv som om han har integritet. Svenska kulturen är ju generellt väldigt naiv och konfliktfeg/-undvikande.
Citera
2024-12-14, 18:44
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Du verkar ha rätt i att filmen har redigerats om. jag trodde inte att man kunde redigera en redan publicerad video utan att då tvingas återpublicera den med ett nytt publiceringsdatum. Samt att då alla tidigare kommentarer i kommentarsfältet skulle försvinna. Men så är det alltså inte?!

I dagens video på Henrik Jönssons kanal så finns det bland de tidigaste kommentarerna en kommentar till en tittar-kommentar skriven av Henrik Jönsson:

” Jag hade med ett dåligt klipp i en enskild video, jag står för det och har faktiskt klippt bort det nu. Det var onödigt och försvagade en i övrigt solid argumentation.

Att SVT:s :s största prestigeprogram hänger upp ett helt program på detta säger mer om dem än om mig. Eventuellt kommer jag att göra en video om det hela.”

https://youtu.be/bjnSo9_6Cnc?si=ZjUc4haEWKDrTpit
Japp uppenbarligen kan man kanske klippa bort ett litet/fåtal segment... Vet ej hur det funkar men det kan ju absolut inte vara för mycket då videon, precis som du säger, då måste återuppladdas
Citera
2024-12-14, 18:51
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jag tycker det finns väldigt mycket han blundar för. SD:s nationalism och konservatism borde vara intressant för honom att granska. Men det sker ju inte: undra varför? Om man har en publik som betalar för ett visst sorts content kanske man blundar för vissa saker? Det saknas intellektuell hederlighet. Snake oil-begreppet är bättre måhända, det kan jag hålla med om, men swishhora används för att ringa in en ohederlighet i opinionsbildandet i det kontemporära Sverige och inte specifikt som kritik mot Jönsson
Med tanke på hur Sverige ser ut och den väldigt naiva progressiva vänsterliberala kulturen där alla tycker lika så är det mycket fokus på viktigare saker. Kommer ihåg att HJ har kritiserat den ekonomiska politiken som SD står för och även i en livestream där han sa att han inte var jätteimponerad vad gäller regeringens insatser såhär långt. Men det finns faktiskt inte så mycket att kritisera vad gäller SD just nu relativt just det vänsterliberala klägget där man även förstör livet för alla dissidenter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in