• 1
  • 2
2024-12-13, 08:32
  #1
Medlem
Idag är det Lucia, det verkar gå ganska spårlöst förbi. Jag minns att för 15-20 år sen var det en stor sak, varje stad hade en egen Lucia och månader innan den 13 december hade man omröstning via ortens tidning där ett tiotal blonda tjejer ställde upp som kandidater. Idag känns det som om inget av denna kultur finns kvar, möjligen har SVT nån sändning från en kyrka i Stockholm där Lucia uppträder.

Vad hände egentligen, hur kunde en sådan del av vår kultur bara försvinna ?
Citera
2024-12-13, 08:37
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Idag är det Lucia, det verkar gå ganska spårlöst förbi. Jag minns att för 15-20 år sen var det en stor sak, varje stad hade en egen Lucia och månader innan den 13 december hade man omröstning via ortens tidning där ett tiotal blonda tjejer ställde upp som kandidater. Idag känns det som om inget av denna kultur finns kvar, möjligen har SVT nån sändning från en kyrka i Stockholm där Lucia uppträder.

Vad hände egentligen, hur kunde en sådan del av vår kultur bara försvinna ?

Det var väl alla bråken varje år, det blev för komplicerat. Lucia får inte vara vacker, Lucia får inte se svensk ut, Lucia får inte vara en tjej. Kristna sånger får inte vara med (alternativt måste texten ändras) för det kränker muslimerna, bara det faktum att Lucia ursprungligen var ett kristet helgon är farligt. Pepparkaksgubbarna som kommer från pepparkakeland kan tolkas som negrer som invaderar Sverige. Det får inte bjudas på skinksmörgås för det kan kränka muslimerna, och för övriga barn måste man tänka på att de kan vara allergiska mot gluten eller glukos eller saffran eller nejlikor, eller att deras mammor inte vill att de äter socker...

Arrangörerna orkade inte med det längre.
Citera
2024-12-13, 08:41
  #3
Medlem
Så det Lucia står för står i skarp kontrast mot mångkulturen? Alltså måste Lucia som kulturyttring förstöras?
Citera
2024-12-13, 08:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Idag är det Lucia, det verkar gå ganska spårlöst förbi. Jag minns att för 15-20 år sen var det en stor sak, varje stad hade en egen Lucia och månader innan den 13 december hade man omröstning via ortens tidning där ett tiotal blonda tjejer ställde upp som kandidater. Idag känns det som om inget av denna kultur finns kvar, möjligen har SVT nån sändning från en kyrka i Stockholm där Lucia uppträder.

Vad hände egentligen, hur kunde en sådan del av vår kultur bara försvinna ?

Det anses väl vara rasistiskt i Sverige? Som allt annat, så man försöker fasa ut det med tystnad.

Fotbollen är likadan. Var stora uppslag innan derbyn men nu är det tyst. Det är ju så farligt!
Citera
2024-12-13, 08:53
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Lucia är en fin tradition. Jag växte upp på 70 -och 80-talet. Då var Lucia något fint och något som man inte skojade bort.
Citera
2024-12-13, 08:59
  #6
Medlem
67arigGubbes avatar
Folk blir väl triggade när vita människor klär ut sig till bruna saker och andra besitter KKK hattar. Dom drar ju likheter till all galenskap
Citera
2024-12-13, 09:27
  #7
Medlem
Jag var iofs i ett litet samhälle. Men där hade barnen luciatåg.
Citera
2024-12-13, 09:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Idag är det Lucia, det verkar gå ganska spårlöst förbi. Jag minns att för 15-20 år sen var det en stor sak, varje stad hade en egen Lucia och månader innan den 13 december hade man omröstning via ortens tidning där ett tiotal blonda tjejer ställde upp som kandidater. Idag känns det som om inget av denna kultur finns kvar, möjligen har SVT nån sändning från en kyrka i Stockholm där Lucia uppträder.

Vad hände egentligen, hur kunde en sådan del av vår kultur bara försvinna ?

Lucia är något vackert och något genuint svenskt. Ljus som lyser upp i mörkret.

En uråldrig tradition:
Grekerna Pytheas och Prokopius berättar redan från antiken (över 300 år före vår tideräkning) om firandet av den långa natten i Skandinavien. I de fragment som finns kvar av dessa forntida skrifter kan vi läsa att brasor tändes på bergstoppar och åsar, precis som rösevarningar i allmänhet. Detta gjordes som ett tecken på att solen hade gått upp långt borta och för att varna stammen att "snart skulle den 40 dagar gamla natten vara över".

Kvinnorna tog fram facklor och ljusa, vita klänningar med röda bälten runt midjan. Halmbälten användes också. Detta symboliserar återfödelse och reinkarnation.


Och Lucia är inte heller sönderkommersialiserad som julen och - ännu värre - Halloween.

Just för att den är fin, vacker och genuint nordisk så väcker den väl hat och motstånd från de krafter som hyllar det fula och ytliga.

Först avskaffade de den årliga traditionen att rösta fram Lucia. Under ett par år kunde man i stället ringa ett särskilt nummer och lyssna på de olika kandidaterna när de sjöng och därefter rösta på den med finast röst.
"För det är ju det som är det viktiga, Utseendet är ju helt oviktigt" - Fia Feminist i Kommunstyrelsen.

Nästan ingen var intresserad av detta och efter ett par år skippades det helt. Luciatåg finns dock fortfarande men numera utan att uppmärksammas av kommunen.
Citera
2024-12-13, 09:34
  #9
Medlem
Tror inte det har något att göra med vad som skrivs i tråden. Det finns väl inget intresse längre för en så gammal tradition som saknar delar som gör den intressant. Det firas fortfarande på skolor och kyrkor runt om i landet för det som är intresserade.
Citera
2024-12-13, 10:15
  #10
Medlem
Intressant med kopplingen till förkristendomen. Så kristendomen smetade över de hedniska traditionerna med sin sankta lucia, och med Kristi födelse istället för midvinterblotet. Men nu när de kristna traditionerna nedmonteras kanske pendeln kan svänga tillbaka fullt ut och hedniska traditioner återvänder?
Citera
2024-12-13, 11:13
  #11
Medlem
CalzoneItalias avatar
Negrer i luciatåget känns ju helt fel . Dom firar väl inte Lucia i Afrika?

Nä detta med Lucia har ju spårat ur fullständigt.
Citera
2024-12-13, 15:54
  #12
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Lucia är något vackert och något genuint svenskt. Ljus som lyser upp i mörkret.

En uråldrig tradition:
Grekerna Pytheas och Prokopius berättar redan från antiken (över 300 år före vår tideräkning) om firandet av den långa natten i Skandinavien. I de fragment som finns kvar av dessa forntida skrifter kan vi läsa att brasor tändes på bergstoppar och åsar, precis som rösevarningar i allmänhet. Detta gjordes som ett tecken på att solen hade gått upp långt borta och för att varna stammen att "snart skulle den 40 dagar gamla natten vara över".

Kvinnorna tog fram facklor och ljusa, vita klänningar med röda bälten runt midjan. Halmbälten användes också. Detta symboliserar återfödelse och reinkarnation.


Och Lucia är inte heller sönderkommersialiserad som julen och - ännu värre - Halloween.

Just för att den är fin, vacker och genuint nordisk så väcker den väl hat och motstånd från de krafter som hyllar det fula och ytliga.

Först avskaffade de den årliga traditionen att rösta fram Lucia. Under ett par år kunde man i stället ringa ett särskilt nummer och lyssna på de olika kandidaterna när de sjöng och därefter rösta på den med finast röst.
"För det är ju det som är det viktiga, Utseendet är ju helt oviktigt" - Fia Feminist i Kommunstyrelsen.

Nästan ingen var intresserad av detta och efter ett par år skippades det helt. Luciatåg finns dock fortfarande men numera utan att uppmärksammas av kommunen.
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Intressant med kopplingen till förkristendomen. Så kristendomen smetade över de hedniska traditionerna med sin sankta lucia, och med Kristi födelse istället för midvinterblotet. Men nu när de kristna traditionerna nedmonteras kanske pendeln kan svänga tillbaka fullt ut och hedniska traditioner återvänder?
Det är lite mer komplicerat än så. Lucia eller Lusse har eventuellt hedniska anor och är isåfall troligen samma figur som vad som i Tyskland och Centraleuropa kallas Holle, Perchta och en del annat. Det är en spännande och mångsidig figur, där den aspekt som kommer till uttryck i dagens svenska luciafirande är en av flera. I äldre svenska källor om Lucia finns t.ex. både en ljus och givmild och en mörk och aggressiv sida hos henne. Den senare finns fortfarande kvar i Perchta-firanden i Österrike och södra Tyskland.

Dagens svenska luciafirande, med luciatåg i kyrkor, skapades avsiktligt på 1920-talet för att imitera kontinentaleuropeiska, eventuellt hedniska tåganden, så det kan förstås lite som ett försök till en rekonstruktion eller återuppfinnelse av en hednisk tradition. Man blandade skandinaviska och kontinentala kvarlevor av vad som eventuellt har rötter i en gemensam tradition. Dock bara halva traditionen - andra halvan är en grym Lusse som straffar dem som misskött sig på gruvliga vis och tågar med groteska figurer. Man kan säga att vi i Sverige har kvar den ena halvan medan man längre söderut har kvar den andra (möjligen kan man säga att vi har behållit lite av den andra sidan genom den roll lucianatten kan ha som suptillfälle hos ungdomar). Med den mörka sidan av Lucia/Perchta verkar det också ha skett viss kommersialisering och jippoisering; inte på långa vägar så illa som med styggelsen halloween (som bör förbjudas överallt, även i USA), men inte heller så förskonat som med vår lucia, där den enda riktiga kommersen väl är saffran, pepparkakor och möjligen ljus.

Regimens kulturkrigande kring lucia är förmodligen, som andra har varit inne på, en anledning till att högtiden kan bli lite mer nedtonad vissa år. Regimen hatar självständiga folk, så att attackera omtyckta och värdebringande högtider är viktigt för den. Samtidigt blir den själv impopulär när den gör det för mycket och för vulgärt. Jag har inte sett några attacker mot lucia i år, så regimen kanske är trött och vilsen i frågan och föredrar att inte tala om det. Det lär dock inte bestå i längden.

Bristen på kommersialiseringsmöjligheter spelar förmodligen också in. Sverige är nu formellt under amerikansk ockupation även på det militära planet, genom Nato-anslutningen. Under amerikanskt styre och amerikansk hegemoni är det kommersiella det enda värde som erkänns sådant som allmänheten sysslar med. I det läget blir en folklig högtids värde liktydigt med dess förmåga att kränga skräp, och den förmågan är låg hos lucia, som alltid har handlat om dygder, värdighet och, särskilt sedan 1900-talet, kollektiv identitet.

Karlfeldts beskrivning av ett luciafirande på 1890-talet:
I natten darra
de kalla väder.
Steg hör jag knarra
på vindens bräder:
i vita kläder
stod herrgårdsflickan,
med vaxljuskrona kring håret fäst,
nyss vid mitt läger och räckte brickan
lugnt i sin renhet åt yrväckt gäst.

Nu upp till gamman
i mörka tider!
Med tjärvedsflamman
Lucia skrider
i däld och lider.
I dörren gläntar
med morgonglöggen min muntre värd
och bringar bud, att ung dottern väntar
sin late körsven till festlig färd.

I tidig vinter
re'n snön är fallen,
och foten slinter
på frusna vallen,
och vit står tallen
som silverstaken
för månens prunkande högtidsljus,
och stjärnbloss brinna högt över taken
på djurens fållor och mänskors hus.

Och släden redes
med fäll och täcken,
och selad ledes
från klöverhäcken
den raske skäcken.
Med fröjd vi glida
igenom sovande skogars skjul.
Ur huvan tindrar det vid min sida
som morgongryning till härlig jul.

https://www.karlfeldt.org/bibliotek/...a-dikter/lucia
__________________
Senast redigerad av Nix-registret 2024-12-13 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in