Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 19:10
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Tja du, psykologen trodde inte på fullaste allvar på nåt du sa, därför fick du göra lumpen ändå.
Har mönstringen bra psykologer? Kan de se massor?
Citera
Igår, 19:48
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ingen aning hur det är nu.
Det här var för nästan 30 år sedan. Men vi var nog en 10-15 st som gjorde telegrafiprovet. Det är som sagt länge sedan och jag var bakfull...
Jag var också full
Råkade dra dit räddningstjänsten oxå på ett falsklarm (fast det var innan jag blev full)
Det var bara att stå tyst och se oskyldig ut när någon stor pajjas-gubbe i grön uniform skällde ut oss alla. Jag visste ganska säkert att ingen visste att det var jag, så jag satsade på att vara tyst.
Grov dialekt "det var väl ingen här *sarkasm*
Men det var nära att jag sa åt honom när han började hota med kollektiva straff (som gymnasieskolans lärare ju hävdat var förbjudet)

På kvällen drog jag och två till iväg och söp, blev ganska dragen, kommer ihåg att jag stod å pissade ut genom sovsalsfönstret från våning 3-4 i "baracken" Det var roligt, men är glad att det inte blev någon lump.

1-9
Tror du att det var "halva-standardavvikelser" rakt igenom som det pratas om i tråden eller kan det ha varit olika avvikelser mellan siffrorna?

--->Det här var för nästan 30 år sedan<---
Det hände stora saker 2000:
"2000 blev det möjligt att variera svårighetsgraden under testets gång utifrån den mönstrandes förutsättningar"
Datorerna och digitaliseringen klampade in i försvaret
Senast redigerad av ett2ett2ett2 Igår kl. 19:55.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Minns du på vilket begåvningsnivå man fick göra Telegrafi-testet?

Jag vill minnas jag fick en sjua på begåvningstestet och jag fick testa för telegraf.

Det var väldigt få i vår grupp som gick vidare så jag har alltid antagit att 7 var över medel.
Citera
Igår, 22:43
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Alla som vill bli kanonmat är väl enfaldiga, oavsett när i tiden det utspelar sig.
Så är det. Det är bara de riktiga åsnorna som ”försvarar hem och härd” med sitt liv och sedan inte får njuta av hemmet och härden eftersom de är döda i ett meningslöst krig startat av slipsgubbar på andra sidan jorden.
Citera
Igår, 23:08
Medlem
Jag fick en 8 och utvaldes till ytterligare test. Bla morsekod man skulle fatta direkt.
Citera
Idag, 00:30
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag fick en 8 och utvaldes till ytterligare test. Bla morsekod man skulle fatta direkt.
Jaha Telegrafin å morsen är inte samma sak.
Citera
Idag, 01:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?

Amerikanska armen insåg att förlusterna ökade markant när man tog bort den undre gränsen på 80 IQ. Sverige har säkert något liknande.
Citera
Idag, 01:24
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Alla som vill bli kanonmat är väl enfaldiga, oavsett när i tiden det utspelar sig.
Det är ju inte alltid så att man har ett val. Så var det på 60 och 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in