Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Jag skulle gissa att de "finska" eller "judiska" äldreboenden som nämns här i tråden har som krav att deras anställda ska kunna tala finska, jiddisch eller hebreiska, samt att de förmodligen har en viss "kulturell prägel", men de kan knappast säga nej till anställda eller nya boende utifrån etnisk tillhörighet, vilket rimligtvis heller inte skulle fungera för svenskar.
Vad man skulle kunna göra är väl att ställa högre språkkrav vid anställning, men så mycket mer än så lär väl knappast vara möjligt med rådande lagstiftning.
Jag förstår inte problemet alls.
Vi behöver inte använda äldre som nått jävla integrationsprojekt och försökskaniner. Låt de ha arabiska äldreboenden, etniskt svenska, somaliska, jugoslaviska. Fattar inte problemet.
De äldre lever sina sista dagar eller år. Låt de leva på ett bra sätt som de mår bra av. Inte tvinga in de i nått de inte kan fly ifrån.
Om jag inte gillar kulturkrockar eller problem som är relaterade till massinvandringen kan jag flytta när jag vill. Byta jobb, bostad, område. De gamla kan inte det. Underlätta livet för de. Män från Afghanistan ska inte ta hand om äldre svenskar. De kan ta hand om iranier eller afghaner om de vill. Då kanske det inte blir lika kul att våldta de äldre. Nej alla afghanska män inom vården våldtar inte, men tillräckligt många för att jag aldrig skulle tillåta en sån ta hand om min mamma när hon eventuellt behöver det.