Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En länk vore väl rimligt att posta? Så vi åtminstone vet vad du far efter.

Vad gäller regler om att inte åtala? Nej, varför skulle det finnas det? Vi har ju inte strafflagar för syns skull, begår man ett brott skall man ju kunna straffas för det - annars vore det ju rätt meningslöst att stifta en lag mot det och dessutom ange ett straff för gärningen.

Och av det du skriver att döma så rör det sig nog inte om någon stackars uteliggare som inte lyckats tigga ihop till sitt dagliga bröd som inte såg någon annan utväg. Enligt uppgift så är det 100 dagsböter som gäller för sånt brott och om man får det till att bli 90tkr så är alltså frågan om dagsböter a 900kr och en dagsbot skall vara en tusendel av årsinkomsten. Det låter som att det är snarare är frågan om någon som har det rätt välbeställt med andra ord.
Vad fick arga snickarn för straff ?
Citera
Igår, 21:05
Medlem
Spontant känns påföljden inte stå i proportion till gärningen, särskilt inte om man jämför hur låg ersättning brottsoffer får vid t ex misshandel. Folkets rättsmedvetande och juridiken matchar inte alltid.
Här med tanten tänker jag ifall hon är kleptoman. Kleptomani är väl en form av sjukdom och inte direkt att man har kass moral. Men vad vet jag.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
DetLillaNarrativets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biline
Spontant känns påföljden inte stå i proportion till gärningen, särskilt inte om man jämför hur låg ersättning brottsoffer får vid t ex misshandel. Folkets rättsmedvetande och juridiken matchar inte alltid.
Här med tanten tänker jag ifall hon är kleptoman. Kleptomani är väl en form av sjukdom och inte direkt att man har kass moral. Men vad vet jag.

Ja kärringhelvetet borde kanske kastas in på rättpsyk eller något låst demensboende.
Citera
Igår, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Förmodligen en etnisk svensk tant som ville ha spänning i tillvaron som pensionär.
Hade det varit en invandrare, så hade det säkert inte blivit något i vanlig ordning.
Jag tycker straffpåföljden är helt åt helvete och jag skulle kalla den för rent ocker att 850 kr ska kunna ge ett straffbelopp på 90 000 kr, men staten har ju alltid rätt.
Om man är ostraffad, aldrig gjort något sådant innan, samt i den åldern med pension, så borde väl 1000 kr max rendera ett straffbelopp på 10 000 kr.

Tror du på allvar att en invandrare bara hade fått gå? Var får du sånt ifrån?
Citera
Idag, 00:28
Medlem
En början på demens?
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Citat:
Dagsböter är inte det rätta. Det innebär att har du en jävligt bra inkomst, så får du böta som tusan och staten är den som mest kan glädja sig över det hela och samtidigt om möjligt, så kan just den som fått böta som tusan om möjligt lära sig att det svider rejält i plånboken, men rent generellt så är det verkligen inte denna kategori som sysslar med dessa småaktiga saker och behöver tuktas till bättre vetande.
Det vi allt för oftast ser är hur folk som har inget begår brott för att just för dem gör det varken från eller till och klarar de sig undan, så kommer de få långt bättre eller som man brukar säga "man kan inte lugga en flintskallig!"

Och vad är felet med dagsböter, har du bra lön så har du troligtvis en bra utbildning och har du en bra utbildning så bör du veta att man ej skall stjäla.
Alla tjuvar skall tuktas till bättre vetande, såväl låg som hög, själv tycker jag det är oerhört stötande att välbärgade människor stjäl.
Lugga en med hår och gnugga en utan hår, självklart skall alla straffas men visst har man mer förståelse för en som har dålig ekonomi, denna människa kan ej försvaras, sjukdom osv. nej, har man ekonomi skall man betala.
Citera
Idag, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 73minds
Tror du på allvar att en invandrare bara hade fått gå? Var får du sånt ifrån?

Ja det brukar läggas ner. Hänt 1000 tals gånger.
Citera
Idag, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Hon måste varit extrem rik, vem fan får böta så mycket. Det där inte rimligt nånstans.

Hon har tydligen intäkter på 1000kr om dagen.

Eller 30 papp i månaden.

Rätt många.
Citera
Idag, 05:48
Medlem
Citat:
Förmodligen en etnisk svensk tant som ville ha spänning i tillvaron som pensionär.
Hade det varit en invandrare, så hade det säkert inte blivit något i vanlig ordning.
Jag tycker straffpåföljden är helt åt helvete och jag skulle kalla den för rent ocker att 850 kr ska kunna ge ett straffbelopp på 90 000 kr, men staten har ju alltid rätt.
Om man är ostraffad, aldrig gjort något sådant innan, samt i den åldern med pension, så borde väl 1000 kr max rendera ett straffbelopp på 10 000 kr.
Hon har blivit tagen tre gånger, troligen har hon stulit betydligt fler gånger än så. Med tanke på att det är dagsböter så har hon en bra inkomst. Bättre om hon vore en vanetjuv med noll i inkomst och en rejäl skuld till fogden där hon kunnat stapla sina böter. Sorgligt men sant
Citera
Idag, 06:00
Medlem
Blaskas avatar
Dagsböter baseras på inkomst. Helt rimligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in