Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
Igår, 16:58
Medlem
pn222jws avatar
Ligger den i Uppland? Om ni hittar vikinga-föremål...skicka dom (anonymt) in till Historiska museet eller Riksantikvarieämbetet. Jag kan förstå att man inte vill ha arkeologer på den egna tomten. Jag vet att Täby Vallentuna Uppsala har hur mycket vikinga-artefakter som helst. Det händer att svampplockare hittar armband och liknande.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Haha nej jag känner inte Milgan.
Det ska nog vara "Molgan"
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Ser ut som en förfalskning.
I alla fall underligt.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hammare och mejsel.
Jag gjorde en "hällristning" då jag var i 12-årsåldern.

Om idiotläkarna ger mig nödvändig operation så jag kan flytta till SO-Asien, har jag tänkt resa en "vikingasten" där med text härmat riktiga, utom att ändra till mitt namn, för att chocka forskare och låta ANDRA hitta den.

MEN gällande Kensingtonstenen, USA, hävdade forskare att den måste vara falsk, fastän den INTE troligt kan vara falsk på det sätt de forskarna hävdade. Se "American runestone" undersökning med moderna metoder.
Varför måste den vara falsk?? Språkmässigt var den ju från ca 1300 vilket är mycket SENARE än vad vikingalegender beskriver de var i de trakterna (= upp längs någon flod där det fanns valnötter bortom "Vinland". Det STYRKS av arkeologi, som hittat en "koloni" eller reparationsplats för vikingaskepp på en ö som hör till Amerikanska kontinenten. (Inte Grönland alltså, längre bort. Ur minnet ser det ut på kartan som vid nuvarande Cook's Harbor på nordänden av den stora ön alldeles sydväst om Newfoundland.)
Citera
Igår, 17:07
Medlem
MaryGoores avatar
Ok, märker att det är läge att förtydliga.

Stenen är alltså INTE någon form av fornfynd, gjord av vikingar, rånad från England, bör skickas till museum eller något i den stilen.
Texten är vit för att den är relativt nyhuggen till skillnad från stenens naturliga yta.
Det är alltså inte imålat med färg som man ser på museer o dylikt.
Stenen är typ knähög och ingen bautasten.
Minns inte när jag hade vägarna förbi sist men stenen bör ha "rests" under det senaste kvartalet.
Citera
Igår, 17:41
Medlem
Detta är ett nytt påfund, en sten med försök till normalrunor. Den som ristat runorna hade definitivt fått en utskällning då de verkligen inte är professionella. Normalrunorna är 16 stycken och varje runa betecknar ett eller flera språkljud.

TIR kan beteckna TIR, TER, TÄR, TYR, TJR, DIR DER, DÄR, DYR, DJR och syftar troligen på målningen överst och då vill jag tolka det till TYR.

Nästa ord som jag skriver som MILFON måste analyseras varje runa för sig.

Den första runan är M.

Sen kommer då andra runan I som kan beteckna I,E,Ä,Y eller J

Tredje runan är L.

Fjärde runan är värre. Ett I med en punkt inuti betecknar ett E i det så kallade stungna runalfabetet. Om de svaga strecken uppåt ska tolkas som kortkvistrunan B eller som normalrunan F kan det även beteckna ljudet V.

Fjärde runan ser ut som kortkvistrunan O, men om det ska föreställa en normalruna kan det också beteckna ljudet A eller Ä.

Femte runan är en katastrof. Ska det vara kortkvistrunan N, men med en punkt efter? Ja, det är bara att fråga upphovsmannen (som troligen sitter och skrattar gott åt denna tråd).

Kryssen är dåligt gjorda "skiljetecken".

Nästa ord RISTI kan tolkas som RISTI men också som RESTE men I kan uttalas som I, E, Ä, Y, J och T kan även uttalas som D. Normalrunor. Detta ordet betyder normalt sett inte ristade utan helt enkelt reste (för er yngre så kan jag förklara att man förr reste = ställde upp monument efter folk. Än idag reser vi statyer).

Nästa ord KUML kan tolkas som KUML som helt enkelt betyder kummel och med dagens svenska översätts till monument. K kan även uttalas som G och U betecknar även V, O, Y, Ö.

Ja, vad ska vi säga? Någon har ristat in en målning som ska föreställa Tyr. Milfon reste monumentet. Bor det några rungalna milfs i närheten tro?
Citera
Igår, 18:49
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Stenen är ny och stod inte där sist jag hade vägarna förbi.
Tror inte stenen är ny. Den är nog några miljoner år i alla fall. Ristningen däremot ser ut att vara från 1920-talet.
Citera
Igår, 19:08
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Nästa ord RISTI kan tolkas som RISTI men också som RESTE men I kan uttalas som I, E, Ä, Y, J och T kan även uttalas som D. Normalrunor. Detta ordet betyder normalt sett inte ristade utan helt enkelt reste (för er yngre så kan jag förklara att man förr reste = ställde upp monument efter folk. Än idag reser vi statyer).

ᚱᛁᛋᛏᛅ = risti:

https://en.wiktionary.org/wiki/%E1%9...9B%8F%E1%9B%85

ᚱᛅᛁᛋᛅ = reisa:

https://en.wiktionary.org/wiki/%E1%9...9B%8B%E1%9B%85

ᚱᛅᛁᛋᛏᛁ = reisti
ᚱᚽᛋᚦᛁ = reisti
Citera
Igår, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
ᚱᛁᛋᛏᛅ = risti:

https://en.wiktionary.org/wiki/%E1%9...9B%8F%E1%9B%85

ᚱᛅᛁᛋᛅ = reisa:

https://en.wiktionary.org/wiki/%E1%9...9B%8B%E1%9B%85

ᚱᛅᛁᛋᛏᛁ = reisti
ᚱᚽᛋᚦᛁ = reisti

Nej det du hänvisar till är wikipedia, mina kunskaper härstammar från utbildning i runor och jag är en gammal gubbe och har mer kunskap i denna fråga än wiki har.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Tror inte stenen är ny. Den är nog några miljoner år i alla fall. Ristningen däremot ser ut att vara från 1920-talet.

Ger dej rätt om stenen, men skulle tro att du är 104 år off gällande ristningarna.
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Nej det du hänvisar till är wikipedia, mina kunskaper härstammar från utbildning i runor och jag är en gammal gubbe och har mer kunskap i denna fråga än wiki har.

Det brukar heta så på Fleshback.
Citera
Igår, 22:28
Moderator
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Rista, inte resa.

SAOB nämner också "runsv. rista (ipf. risti)" 'åstadkomma fördjupningar'.

Av att "resa detta kummel" finns ett par exempel: SM121 'resþi kuml þusi', DR 271 'risþu kuml þusi'. (så lärde jag mig något)

Svenskt Runordsregister listar 47 stenar under 'risti', stavat med tyr-runan, men listar ordformen under betydelsen "resa, uppresa". Skulle du säga att det betyder "ristade" i de flesta fall det förekommer i den formen, även när det är en sten eller ett kummel som ristas/ristes? T. ex. ÖG46?

Det finns minst en sten där det ristas runor: SÖ268

Citat:
+ hialmuiþr + raisti + stain + at · þorkut + sun sn + amuti + risti + runar +

Här reses stenen men runorna ristas. Är det troligare att de bytar objekt än att det sker stavningsvariationer?
Citera
Igår, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Här reses stenen men runorna ristas. Är det troligare att de bytar objekt än att det sker stavningsvariationer?

Ortografin var väl knappast förstklassig för tiden, men det är ändå stor skillnad på i och diftongen ei. Stenar reses, men kummel görs eller ristas.

fraustin : karþi : kubl : þausi : aftiR : þuru : kunu : sino
Frösten gjorde detta minnesmärke efter Tora, sin hustru. (VG67)

: auþkil : uk : suin : karþu : kuml
Ødkell ok Svenn gærðu kumbl (VG102)
Citera
Idag, 00:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Varför vill man veta det? Det står ju aldrig något vettigt på runstenar iallafall.
Du menar som med dina inlägg?

Det finns gott om moderna runstenar.
Det är helt ok, om de görs så att man förstår det, vilket man verkligen gör i detta fall!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in