Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...
Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågan sig hur någon ens kan göra det...
Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...
Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?
Äter ibland någon findus fryst paj på jobbet då det finns att köpa för en billig peng.
Tycker nog alla andra typer av färdigmat är vidriga och inte ens gjorda som mat till människor.
Vad är problemet att laga mat från grunden hemma även om du är ensam och saknar diskmaskin?
Se till att laga storkok på säg fem olika rätter några helgdagar så kommer du plötsligt ha mängder med olika matlådor i frysen. Tiden det tar får du igen med att ha lite trevligt då det är kul att laga mat.
Vill du så gör det tillsammans med en vän så kan ni båda få matlådor och en trevlig middag ihop samtidigt. Pasta, ris, potatis och liknande kokar man när man ska äta, tar mellan 10-30 min och det bör du orka.