2024-12-30, 08:22
Medlem
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 08:58.
Citera
2024-12-30, 08:28
Medlem
Jag äter frysta pajer ibland när jag inte orkar laga mat, tycker dom är helt ok. Nästan oavsett märke faktiskt. Har absolut fått mina foodora-utgifter att minska vilket var målet. Blir ju inte så mycket färdigrätter i form av Lövtunn bit eller Italienska kalvfärsbiffar dock.
Citera
2024-12-30, 08:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågan sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?

Äter ibland någon findus fryst paj på jobbet då det finns att köpa för en billig peng.
Tycker nog alla andra typer av färdigmat är vidriga och inte ens gjorda som mat till människor.

Vad är problemet att laga mat från grunden hemma även om du är ensam och saknar diskmaskin?
Se till att laga storkok på säg fem olika rätter några helgdagar så kommer du plötsligt ha mängder med olika matlådor i frysen. Tiden det tar får du igen med att ha lite trevligt då det är kul att laga mat.
Vill du så gör det tillsammans med en vän så kan ni båda få matlådor och en trevlig middag ihop samtidigt. Pasta, ris, potatis och liknande kokar man när man ska äta, tar mellan 10-30 min och det bör du orka.
Citera
2024-12-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Jag äter frysta pajer ibland när jag inte orkar laga mat, tycker dom är helt ok. Nästan oavsett märke faktiskt. Har absolut fått mina foodora-utgifter att minska vilket var målet.

Oki, men du kan beställa frysta pajer via foodora och då samtidigt höja och sänka dina utgifter?

Håller med frysta pajer kan vara goda... Vilka är bäst, Felix, Dafgårds eller andra enligt dig? Jag tycker faktiskt Felix är lite sämre åtminstone med vissa... Deras taco-paj smakar blandfärs eller åtminstone inte jättebra kött-kvalité...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 08:43.
Citera
2024-12-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Äter ibland någon findus fryst paj på jobbet då det finns att köpa för en billig peng.
Tycker nog alla andra typer av färdigmat är vidriga och inte ens gjorda som mat till människor.

Findus brukar jag också föredra men Dafgårds har några dyrare varianter som faktiskt är bra... Sen har Felix några med pasta och så som också håller hyfsad eller bra kvalité. ICAs är ofta billiga och ibland inte så illa som variation..

Citat:
Vad är problemet att laga mat från grunden hemma även om du är ensam och saknar diskmaskin?
Se till att laga storkok på säg fem olika rätter några helgdagar så kommer du plötsligt ha mängder med olika matlådor i frysen. Tiden det tar får du igen med att ha lite trevligt då det är kul att laga mat.

Så kan man göra men var en punkt jag t.o m. i stort sett "gav upp" med att diska och övergick till papp-tallrikar och plast-bestick... Men jag kanske får ett ryck en dag. Har åtminstone värmt ärtsoppa men det är kanske inte mycket till att laga. Men jag kan laga mat och t o.m. ganska bra...

Citat:
Vill du så gör det tillsammans med en vän så kan ni båda få matlådor och en trevlig middag ihop samtidigt. Pasta, ris, potatis och liknande kokar man när man ska äta, tar mellan 10-30 min och det bör du orka.

Har inte så mycket vänner som bor i stan jag umgås så mycket med längre. De jag tidigare träffade brukade jag ofta äta ute ihopa med...
Citera
2024-12-30, 08:49
Medlem
Tidigare fanns en färdigrätt som var enkel, klassisk och mer än hyfsat god. Det var Dafgårds Farmarbiff... Den bestod typ av biff, sås med lök, klyftpotatis och kanske något grönt typ sparris.

Sen länge har de dock ändrat den till att ha tärnade potatisar-bitar med morot inblandat. Fortfarande ätbar men inte alls lika god...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 08:55.
Citera
2024-12-30, 08:51
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det händer att jag äter färdigrätter typ när jag är sjuk eller verkligen inte orkar laga mat, det finns några stycken som är helt okej men oftast försöker jag undvika det då det känns bättre och blir billigare att laga egen mat.
Citera
2024-12-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det händer att jag äter färdigrätter typ när jag är sjuk eller verkligen inte orkar laga mat, det finns några stycken som är helt okej men oftast försöker jag undvika det då det känns bättre och blir billigare att laga egen mat.

Om man kan, orkar och känner för det är det kanske bäst... Annars är vissa färdigrätter faktiskt ganska goda.

En annan klassisk rätt i genren är fiskgratäng. Det är en svår rätt att misslyckas med att få god, och även som fryst brukar de oftast vara goda...
Senast redigerad av Snobird 2024-12-30 kl. 09:01.
Citera
2024-12-30, 09:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Findus brukar jag också föredra men Dafgårds har några dyrare varianter som faktiskt är bra... Sen har Felix några med pasta och så som också håller hyfsad eller bra kvalité. ICAs är ofta billiga och ibland inte så illa som variation..

Så kan man göra men var en punkt jag t.o m. i stort sett "gav upp" med att diska och övergick till papp-tallrikar och plast-bestick... Men jag kanske får ett ryck en dag. Har åtminstone värmt ärtsoppa men det är kanske inte mycket till att laga. Men jag kan laga mat och t o.m. ganska bra...

Har inte så mycket vänner som bor i stan jag umgås så mycket med längre. De jag tidigare träffade brukade jag ofta äta ute ihopa med...

Då är nästa steg att skaffa dig ett fruntimmer så får du iallafall laga mat till två.
En god köttfärssås kastar du ihop på 20 minuter, disken ej medräknad.
En kycklingrätt med ris på 20 minuter och lite lax går alltid i.
Gör du en stek så kan du sen göra pytt i panna för en vecka framåt.

Att diska är inte det roligaste men så jobbigt är det inte om man gör det varje dag. Tar max 15 minuter torkat och färdigt om du bara är en person. Papp och plast är för nötter och äkta wt-folk så fall inte så lågt.
Citera
2024-12-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då är nästa steg att skaffa dig ett fruntimmer så får du iallafall laga mat till två.
En god köttfärssås kastar du ihop på 20 minuter, disken ej medräknad.
En kycklingrätt med ris på 20 minuter och lite lax går alltid i.
Gör du en stek så kan du sen göra pytt i panna för en vecka framåt.

Kvinna, butler, thaifru etc kan kanske hjälpa...

Citat:
Att diska är inte det roligaste men så jobbigt är det inte om man gör det varje dag. Tar max 15 minuter torkat och färdigt om du bara är en person. Papp och plast är för nötter och äkta wt-folk så fall inte så lågt.

Jag kan diska såklart men började halka efter och en dag fick jag nog. Diskmaskin borde ingå i hyresrätt. Typ varför ska man diska för hand? Det är inte 1800-talet...
Citera
2024-12-30, 09:15
Medlem
Äter mestadels färdigrätter av den lyxigare varianten som görs i Icas och coops egna kök. Varvar en del med oxfile, entrecote och ryggbiff.
Citera
2024-12-30, 09:18
Medlem
EnflygandeKos avatar
Är alldeles för lat för att laga mat. Bor själv , "hatar" att laga mat. Så varje gång jag jobbar blir det färdigrätter. Lagar väll saker i min airfryer till middag. Ibland t.o.m på spisen. Skulle kunna dra ner mina kostnader avsevärt men är alldeles för bekväm av mig just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in