Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-01-02, 20:10
Medlem
McCarthy01s avatar
Har ofta sett i olika politiska och samhälleliga diskussioner att yngre nykonservativa ofta har en hårdare och mer auktoritär inställning till saker, och ofta slänger sig med gammaldags ord och uttryck som ofta inte ens äldre konservativa använder. Är det ett sätt att hävda sig som yngre konservativ så att folk ska tro att det sitter en trångsynt gubbe och skriver bakom anonymiteten? Eller har en del nykonservativa helt enkelt än strängare syn på saker.
Citera
2025-01-02, 20:18
Avstängd
KebabMedWhiskys avatar
100%. Vi som röstade SD sedan start varnade vänstern, hela tiden. Vi sa att om ni diskriminerar och förtrycker något, som till exempel nationalister, då kommer dom komma tillbaka mångfaldet gånger starkare. Detta är något som varken högern eller vänstern ville, men vänstern brydde sig inte. Resultatet är Gen Z och efterkommande generationer, som är mer konservativa än någonsin. Vem vet vilket samhälle vi kommer få nu?

Fråga valfri ungdom under 20 år om denne är feminist, och du kommer bli utskrattad. Fråga om denne är antirasist, och du kommer bli utskrattad. Fråga om denne är för strikta gränser, lättare vapenlagar, anti abort som preventivmedel, anti Islam, och dessa personer kommer se det som självklarheter.
Citera
2025-01-02, 20:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabMedWhisky
100%. Vi som röstade SD sedan start varnade vänstern, hela tiden. Vi sa att om ni diskriminerar och förtrycker något, som till exempel nationalister, då kommer dom komma tillbaka mångfaldet gånger starkare. Detta är något som varken högern eller vänstern ville, men vänstern brydde sig inte. Resultatet är Gen Z och efterkommande generationer, som är mer konservativa än någonsin. Vem vet vilket samhälle vi kommer få nu?

Fråga valfri ungdom under 20 år om denne är feminist, och du kommer bli utskrattad. Fråga om denne är antirasist, och du kommer bli utskrattad. Fråga om denne är för strikta gränser, lättare vapenlagar, anti abort som preventivmedel, anti Islam, och dessa personer kommer se det som självklarheter.

När jag pratar med tonåringar idag så tycker jag inte att jag träffar på annat än gråtande ungar som ägnar dagarna åt att tycka synd om Muhammed. De har också svårt att sova eftersom de räknar dagarna som är kvar innan klimatet går under fullständigt.

Sen finns det en å annan unge som har autism och kallar sig Sverjäven. Men de är trots allt ganska få fortfarande. Den allt större växande gruppen självdiagnostiserade "autisterna" med "grav "ADHD" brukar vara de värsta gråtande feministerna.
Citera
2025-01-02, 20:30
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När jag pratar med tonåringar idag så tycker jag inte att jag träffar på annat än gråtande ungar som ägnar dagarna åt att tycka synd om Muhammed. De har också svårt att sova eftersom de räknar dagarna som är kvar innan klimatet går under fullständigt.

Sen finns det en å annan unge som har autism och kallar sig Sverjäven. Men de är trots allt ganska få fortfarande. Den allt större växande gruppen självdiagnostiserade "autisterna" med "grav "ADHD" brukar vara de värsta gråtande feministerna.

Visste att en boomer skulle komma och förklara hur han tror saker ligger till.
Citera
2025-01-02, 20:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Visste att en boomer skulle komma och förklara hur han tror saker ligger till.

Vad pratar du om? Är du förvirrad eller har du allmänt svårt att uttrycka dig? Du kan få bomma vad du vill, vem bryr sig. Är det du skriver något på topic eller är det bara trams?
Citera
2025-01-02, 20:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vad pratar du om? Är du förvirrad eller har du allmänt svårt att uttrycka dig? Du kan få bomma vad du vill, vem bryr sig. Är det du skriver något på topic eller är det bara trams?

Jag vet inte hur gammal du är, men SD blev störst i senaste skolvalet. Sug på den.
Citera
2025-01-02, 20:37
Medlem
Betydligt, jag anser att den traditionella gamla konservatismen var väldigt grundad i intellektuella kretsar som Scruton, Buckley, mfl.
Där dagens "konservatism" är mer reaktionär och populistisk, med vissa mer radikala gränsfall.
Citera
2025-01-02, 21:15
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Betydligt, jag anser att den traditionella gamla konservatismen var väldigt grundad i intellektuella kretsar som Scruton, Buckley, mfl.
Där dagens "konservatism" är mer reaktionär och populistisk, med vissa mer radikala gränsfall.
Då har du en snäv syn på vad gammal konservatism är, både vad gäller tid och rum. Rimligen innefattar den t.ex. ingen svensk konservatism alls.

Scruton skulle jag inte heller placera i samma tradition som Buckley. Scrutons tankevärld var grundad i tysk 1800-talsfilosofi, framförallt kantianism, som gjorde honom mer nyfiken och nyanserad än det man vanligen hittar i den engelskspråkiga världen. Man måste tänja på definitionerna för att få det till konservatism, men det finns substantiellt material att hämta där, som även äldre konservativa tog på fullt allvar.

Buckley hade direkta band till den amerikanska rörelse som kallades just nykonservatism ("new conservatism"), som var en väldigt förvirrad rörelse decennierna efter andra världskriget (ej att förväxla med neokonservatism, som kom senare och hade annat ursprung). Anledningen till att den kallade sig konservativ var mest att ordet var känt i USA men ledigt: amerikanerna hade hört att konservatism var någonting seriöst, men det fanns inga amerikanska konservativa. Utifrån det uppfann man en ny antikommunistisk rörelse med en vrickad historieskrivning, där inte minst de amerikanska revolutionärerna plötsligt skulle kallas konservativa, något som hade varit fullständigt främmande för äldre konservativa.

Om det finns något som kan kallas för en radikal nykonservatism är det den rörelsen. I jämförelse med äldre konservatism, och den konservatism som fortsatte att finnas i Europa efter 2VK, är den väldigt gapig, aggressivt expansionistisk (som en del av kalla kriget) och i konflikt med sådant som hade kallats konservatism före den.

Brytningen med Buckley-aktig konservatism kan snarare vara att Internet har gjort det lättare att få tag i just gammalt konservativt material. Fler har gått till källorna börjat att tillämpa äldre attityder och infallsvinklar på dagens politiska landskap.
Senast redigerad av Nix-registret 2025-01-02 kl. 21:27.
Citera
2025-01-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Då har du en snäv syn på vad gammal konservatism är, både vad gäller tid och rum. Rimligen innefattar den t.ex. ingen svensk konservatism alls.

Scruton skulle jag inte heller placera i samma tradition som Buckley. Scrutons tankevärld var grundad i tysk 1800-talsfilosofi, framförallt kantianism, som gjorde honom mer nyfiken och nyanserad än det man vanligen hittar i den engelskspråkiga världen. Man måste tänja på definitionerna för att få det till konservatism, men det finns substantiellt material att hämta där, som även äldre konservativa tog på fullt allvar.

Buckley hade direkta band till den amerikanska rörelse som kallades just nykonservatism ("new conservatism"), som var en väldigt förvirrad rörelse decennierna efter andra världskriget (ej att förväxla med neokonservatism, som kom senare och hade annat ursprung). Anledningen till att den kallade sig konservativ var mest att ordet var känt i USA men ledigt: amerikanerna hade hört att konservatism var någonting seriöst, men det fanns inga amerikanska konservativa. Utifrån det uppfann man en ny antikommunistisk rörelse med en vrickad historieskrivning, där inte minst de amerikanska revolutionärerna plötsligt skulle kallas konservativa, något som hade varit fullständigt främmande för äldre konservativa.

Om det finns något som kan kallas för en radikal nykonservatism är det den rörelsen. I jämförelse med äldre konservatism, och den konservatism som fortsatte att finnas i Europa efter 2VK, är den väldigt gapig, aggressivt expansionistisk (som en del av kalla kriget) och i konflikt med sådant som hade kallats konservatism före den.

Det du uppfattar som ett avbräck från Buckley-aktig konservatism kan snarare vara att Internet har gjort det lättare att få tag i just gammalt konservativt material. Fler har gått till källorna börjat att tillämpa äldre attityder och infallsvinklar på dagens politiska landskap.

Rimligt svar, jag menade mest bara allmänna konservativa ideologer inom samma underliggande ström till idag, där båda delar som jag nämnde är mer intellektuell.
Du ser inte Jimmie citera Spengler t.ex.

vad är enligt dig den rimliga och legitima fortsättningen? namn? författare?
Citera
2025-01-02, 21:37
Medlem
Hardstekts avatar
Finns det ens några äldre konservativa i sverige eller någon konservativ tradition. Mitt intryck är att konservatismen i sverige har växt iom internets utbredning.

Dels via sd framväxt, motpol, flashback, och nu på senare tid typ ivar arpi och dyl.

De närmaste man kan komma är väl de runt magasinet salt, utöver det är det väl johan hakelius.

Kanske johan lundberg på axess... jag vet inte.

Så länge jag kan minnas så har det varit vänstern mot olika typer av liberaler i sverige. Aldrig någon med konservativ inriktning.

Jag skulle inte bli förvånad om det vore så att Strix m/94 är en av sveriges mest inflytelserika konservativa.
Senast redigerad av Hardstekt 2025-01-02 kl. 21:46.
Citera
2025-01-02, 21:38
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:

Opinionsmätningar visar på kraftig polarisering bland unga, med många på både ytterkanterna. Det är sannolikt en konsekvens av att regimen har radikaliserats och gjort det svårare att placera sig i mitten.

Regimen brister i folklig legitimitet och tvingas därför att alliera sig med alltmer absurda minoriteter. Det tvingar den i sin tur att beskriva verkligheten på allmer absurda sätt, för att centrera minoriteterna och deras intressen. Den som inte vill stöta sig med makten förväntas att upprepa detta.

Vad är liksom en mittenposition mellan någon som anser att kön handlar om kroppslig fortplantning, och någon som säger att man är en farlig brottsling om man tror att könstillhörighet har något alls med kroppen att göra? Det är svårt att medla i dagens situation. Man hamnar på ett lag eller lyckas att hålla sig osynlig.
Citera
2025-01-02, 22:12
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Rimligt svar, jag menade mest bara allmänna konservativa ideologer inom samma underliggande ström till idag, där båda delar som jag nämnde är mer intellektuell.
Du ser inte Jimmie citera Spengler t.ex.

vad är enligt dig den rimliga och legitima fortsättningen? namn? författare?
Till exempel den tyska rörelse som numera kallas nya högern, som redan från början anammade den konservativa etiketten. Kretsade tidigare kring tidskriften Criticón och Carl Friedrich von Siemens-stiftelsen. Idag företräds den bl.a. av Junge Freihet och kretsen kring Götz Kubitschek, och inne i etablissemanget av diverse anhängare av Martin Heidegger, Arnold Gehlen, Jan Assmann och andra som på olika sätt har ifrågasatt liberalismen från höger.

Även franska nya högern har på sistone släppt på sitt behov av att vara märkvärdig, och kan nu på ett mer avslappnat sätt beskrivas som konservativ. Christopher Gérard har kallat Alain de Benoists samlade gärning för "en återuppbyggnad av det konservativa tänkandet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in