Citat:
Ursprungligen postat av
Nle201
Betydligt, jag anser att den traditionella gamla konservatismen var väldigt grundad i intellektuella kretsar som Scruton, Buckley, mfl.
Där dagens "konservatism" är mer reaktionär och populistisk, med vissa mer radikala gränsfall.
Då har du en snäv syn på vad gammal konservatism är, både vad gäller tid och rum. Rimligen innefattar den t.ex. ingen svensk konservatism alls.
Scruton skulle jag inte heller placera i samma tradition som Buckley. Scrutons tankevärld var grundad i tysk 1800-talsfilosofi, framförallt kantianism, som gjorde honom mer nyfiken och nyanserad än det man vanligen hittar i den engelskspråkiga världen. Man måste tänja på definitionerna för att få det till konservatism, men det finns substantiellt material att hämta där, som även äldre konservativa tog på fullt allvar.
Buckley hade direkta band till den amerikanska rörelse som kallades just nykonservatism ("new conservatism"), som var en väldigt förvirrad rörelse decennierna efter andra världskriget (ej att förväxla med neokonservatism, som kom senare och hade annat ursprung). Anledningen till att den kallade sig konservativ var mest att ordet var känt i USA men ledigt: amerikanerna hade hört att konservatism var någonting seriöst, men det fanns inga amerikanska konservativa. Utifrån det uppfann man en ny antikommunistisk rörelse med en vrickad historieskrivning, där inte minst de amerikanska revolutionärerna plötsligt skulle kallas konservativa, något som hade varit fullständigt främmande för äldre konservativa.
Om det finns något som kan kallas för en radikal nykonservatism är det den rörelsen. I jämförelse med äldre konservatism, och den konservatism som fortsatte att finnas i Europa efter 2VK, är den väldigt gapig, aggressivt expansionistisk (som en del av kalla kriget) och i konflikt med sådant som hade kallats konservatism före den.
Brytningen med Buckley-aktig konservatism kan snarare vara att Internet har gjort det lättare att få tag i just gammalt konservativt material. Fler har gått till källorna börjat att tillämpa äldre attityder och infallsvinklar på dagens politiska landskap.