• 1
  • 2
2025-01-03, 10:26
Medlem
lundaelevs avatar
Hej,

tillbaka med ännu ett inlägg i relations-sidan på Flashback. Detta är ett nytt ämne så moderatorerna kan vara lugna med dubbel-posting.

Så; låt mig förklara situationen. Jag hade en vän som vi kan kalla för Agneta. Jag och Agneta hade jobbat tillsammans i ett och halvt år och kommit varandra ganska nära under dessa åren eftersom vi definitivt var mest lika. Allt gick bra och vi umgicks kanske 4 gånger i månaden utöver jobbet. I maj förra året så hände dock en händelse. Vi skulle krama hejdå och på något sätt gjorde jag henne obekväm. Det var deifinitivt inte med meningen, jag är dessutom bög om det förtäljer historien.

Jag hörde inte av henne på en vecka och då fick jag ett kort sms om att jag hade "gjort mig obekväm" och att hon "behöver space". Jag respekterade förstås och blev väldigt chockad och förstod inte ens vad som hade gjort henne obekväm, jag visste inte ens vilken situation hon menade eftersom jag inte memorerade då allt gick till som vanligt. Jag stack sen iväg och var inte på jobb på två månader, hade heller inte någon relation med henne alls. Jag kom sen tillbaka till jobb och möttes av en extrem kyla, alla var i varierande grad otrevliga men det var uppenbart. Ett exempel var på en middag där alla sommararbetare åt tillsammans och avtackades efter sommaren, alla satt och åt tillsammans och snackade högljutt förutom en person som var totalt utfryst, jag...

Jag träffar henne ibland nu och det är en väldigt konstig stämning. Hon är den som pratar när vi träffas för annars hade jag bara ignorerat, hon är inte heller lite trevlig och ler stort och är väldigt social. Det är ju i mitt tycke ett ytterst konstigt beteende i alla fall.

Jag undrar hur jag borde tänka? Jag känner mig själv och jag hade aldrig gjort något olämpligt, det går emot allt jag tror på och hur jag är som person. Försöker hon bli vän igen eller är hon bara överdrivet trevlig för det blir stelt annars? Bör jag ens bli vän med henne?

Alla svar uppskattas....
Citera
2025-01-03, 10:30
Medlem
HBTKuks avatar
Fråga henne? Du sa ju att hon berättade att du hade gjort henne obekväm. Tänkte du aldrig tanken att fråga då direkt?

Antagligen blev hon obekväm, vare sig du gjorde det med flit eller inte. Kan vara ett misstag, förstås. Men red ut det som vuxna för guds skull.

Ni går väl inte i mellanstadiet?
Citera
2025-01-03, 10:34
Medlem
Att du inte gjort något "olämpligt", betyder ju inte att den andra personen upplever det på samma sätt....

Ni är väl vuxna människor, prata med varandra, i stället för att smyga runt i korridoren.
Citera
2025-01-03, 10:34
Medlem
anomaligns avatar
Ren spekulation men hon kanske var kär i dig och hoppades på nåt romantiskt och blev besviken när hon insåg att hon var permanent friendzonad?
Citera
2025-01-03, 10:35
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Fråga henne? Du sa ju att hon berättade att du hade gjort henne obekväm. Tänkte du aldrig tanken att fråga då direkt?

Antagligen blev hon obekväm, vare sig du gjorde det med flit eller inte. Kan vara ett misstag, förstås. Men red ut det som vuxna för guds skull.

Ni går väl inte i mellanstadiet?

Jag frågade förstås, hon skrev att en kram "gick för långt" och jag blev inte klokare av det. Jag avskyr fysisk kontakt och kramade henne halvt tvångsmässigt för det gör man när man säger hejdå.

Svårt att reda ut något som vuxen när man inte svarar mig på en vecka och sedan inte låtsas som någonting när man väl träffas.

Nej, verkligen inte. Man kan dock tro det när man inte säger som man känner i samband med händelsen.
Citera
2025-01-03, 10:38
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ren spekulation men hon kanske var kär i dig och hoppades på nåt romantiskt och blev besviken när hon insåg att hon var permanent friendzonad?

Jag har absolut tänkt den tanken. Hon vet dock att jag gillar män och har vetat från första dagen. Hon är dock en sån person som är väldigt flirtig som person så hon beter sig så mot alla. Tror du att det är den största sannolika anledningen, mina andra närmre vänner tror det med.

Vi ska jobba tillsammans i sommar igen och det är möjligt att vi blir parade ihop, i mitt jobb jobbar man i par väldigt intensivt mellan maj och september. Så folk som känner oss båda och känner till situationen tycker vi ska prata om det tillsammans. Jag är dock kanske lite omogen enligt somliga och vill därför inte bjuda in, jag har försökt ett par gånger innan och kommer inte bete mig som en hund för henne. Jag har någonstans inte gjort något fast hon är väldigt känslig.
Citera
2025-01-03, 11:03
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag frågade förstås, hon skrev att en kram "gick för långt" och jag blev inte klokare av det.

En "kram gick för långt" och hon gör dessutom en så pass stor grej av det att hon säger upp kontakten för att hon behöver space efter denna fruktansvärda händelse, och hon baktalar dig sen inför era gemensamma vänner.

Du fattar väl att det är ett praktpsyk du har att göra med, stolpskott deluxe.
Citera
2025-01-03, 11:05
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
En "kram gick för långt" och hon gör dessutom en så pass stor grej av det att hon säger upp kontakten för att hon behöver space efter denna fruktansvärda händelse, och hon baktalar dig sen inför era gemensamma vänner.

Du fattar väl att det är ett praktpsyk du har att göra med, stolpskott deluxe.

Jag antar att du inte är ironisk? Har lite svårt att avgöra sånt

Ja något är fel, trodde inte hon var så men har väldigt svårt för hur hon behandlade hela situationen. Man märker även att hon mår dåligt, gått ner mycket i vikt snabbt osv.
Citera
2025-01-03, 11:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag antar att du inte är ironisk? Har lite svårt att avgöra sånt

Ja något är fel, trodde inte hon var så men har väldigt svårt för hur hon behandlade hela situationen. Man märker även att hon mår dåligt, gått ner mycket i vikt snabbt osv.

Något hände ju även om du känner att du inte gjort något. Tolkningsföreträdet ligger ju hos henne för hur hon upplever det som hon menar hänt. Du kan inte göra något mer. Jag hade faktiskt backat från det där. Säg till henne "jag vet inte vad jag gjort men om jag gjort något som du uppfattat illa så har det inte varit min avsikt - förlåt". Och så får det vara så.

Det låter ju inte riktigt friskt att baktala dig och sådanna vänner behöver du ju inte.
Citera
2025-01-03, 11:35
Medlem
pn222jws avatar
Hypotetiskt - Du kramade om henne...Agneta fick en impulskänsla..."det här kan bli min nästa kille"...men sen minns hon att du inte tänder på tjejer. Hon tycker då att hon var barnslig så det känns lite pinsamt för henne. Sen associerar hon undermedvetet dig med det. (Det är förmodligen frustrerande att vara småkär i en homosexuell när man själv är hetero).
Citera
2025-01-03, 11:41
Medlem
Ibland är det svårt att själv förstå vad det är som orsakat att en relation går fel. Det kan bero på att den andra personen i själva verket är en knepig sort vilket man inte insett. Eller att man själv gör/gjort saker man själv inte är medveten om, som den andre parten tycker att "de borde han väl fatta". Om inte den andre personen vill prata om det så är det svårt att få klarhet.
Citera
2025-01-03, 11:47
Medlem
SnutteFia03s avatar
Låter konstigt att det skulle bero på en kram, förutsatt att du inte tog på henne på något sätt utöver hur man vanligtvis gör när man kramas, eller att det var något som ni inte brukade göra?

Att hon dessutom verkar sprida rykten om dig på jobbet för att få dig utfryst gör ju att det måste ha varit riktigt allvarligt i hennes ögon, och sådant borde vara svårt att missa tänker jag? Alternativt det som en annan användare skrev, att hon var intresserad av något mer och inte kunde ta ett avvisande utan försöker få dig att framstå som den som gjort fel.

Nu verkar det ju ha gått ett tag sedan det hände, men du borde ha fått en tydlig förklaring på varför eller vad det var som hände från hennes perspektiv. Vet inte om du tycker det är aktuellt att kontakta henne och fråga om det, och varför hon tycker det är okej att involvera era kollegor i någon slags mobbing mot dig på jobbet över det hela?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in