Citat:
Ursprungligen postat av
lundaelev
Jag vill inte vara extrema ovänner eftersom det hade varit hemskt att jobba då. Man blir parade på mitt jobb under högsäsongen och har man otur blir jag parad med henne, vore okej att man inte kräks när man ser varandra då... Jag vill också kunna vara i samma sällskap som henne utan att vara vänner. Vill dock inte framstå som en knähund som bara böjer mig efter hennes känslor och delusions.
Fattar. Med tanke på hur hon har hanterat situationen, och då i synnerhet genom att baktala dig och skapa en situation där du blivit utfryst, är det viktigt att du skyddar dig själv och inte fastnar i att försöka
förstå henne. Hennes agerande har gått långt över gränsen för vad som kan anses rimligt i en konflikt och du bör inte längre betrakta henne som en vän.
Det är ju möjligt att hon har en problematik som driver hennes beteende (exempelvis Emotionellt instabil personlighetssyndrom, EIPS), men det innebär inte att det är rättvist, acceptabelt. Du verkar ha gjort allt du kan genom att be om ursäkt och försöka föra en dialog – det är liksom
mer än vad som krävs. Nu handlar det om att sätta gränser och
värdera din egen värdighet.
Eftersom ni ska arbeta ihop, handlar det om att skapa en strategi som skyddar dig både emotionellt och praktiskt. Det här brukar vara bra att komma ihåg när man har att göra med någon som uppvisar instabilitet eller problematiska beteenden:
Fokusera på det som rör arbetsuppgifter och undvik personliga samtal eller känslomässiga diskussioner. Var artig men distanserad...en slags "neutral vänlighet" är nyckeln. Undvik att ge henne någon ytterligare inblick i dina tankar eller känslor, då hon tidigare visat att hon inte hanterar det. Gör hon ett nedlåtande eller passivt aggressivt uttalande, kan du ignorera det eller svara neutralt med något som:
"Jag föredrar att vi håller en god ton på jobbet."
Om situationen eskalerar och hon försöker baktala eller manipulera dig igen, kan det vara bra att ha koll på specifika händelser – exempelvis sms eller andra interaktioner. Det är inte för att konfrontera henne direkt, utan för att ha stöd om du behöver involvera en chef eller HR-personal.
Överlag:
Möt henne med en neutral, artig attityd.
Visa inte osäkerhet eller behov av hennes godkännande.
Försök att minimera småprat och håll allt till arbetskontext.