• 3
  • 4
2025-01-04, 20:41
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det visste hon absolut! Vi hade pratat om resan tillsammans mycket innan jag åkte iväg.

Ok, det styrker min teori.
Givet det du skriver i tråden om hur hon uppför sig - labil och nu även gränslös - misstänker jag att hon har emotionellt instabilt personlighetssyndrom (=EIPS (tidigare kallat "Borderline personlighetsstörning").
Dessa personer har en djupt rotad fruktan inför att bli övergivna, och kan därför speciellt inför avsked, resor, tid ifrån varandra, behöva skapa en situation som gör det lättare för dem att ta avsked. Detta sker på ett relativt undermedvetet plan och de känner att de agerar rätt och i syfte att skydda sig själva.

Ni var goda vänner och du var viktig för henne. Men du skulle inte finnas tillgänglig för henne (du skulle resa bort). Den smärtan/rädslan som uppstår när en viktig vän eller anknytningsperson "försvinner", är ofta omöjlig att hantera för dessa personer, och hon tog därför avstånd genom att beskylla dig, ett kallt och nedlåtande bemötande, genom att inte låta dig be om ursäkt, genom att smutskasta dig (för att hon är sårad emotionellt för att hon uppfattar det som att du har svikit/lämnat henne på ett djupt och primitivt plan). Det har du dock inte gjort, men hon känner och upplever det så.

Det knepiga är också att personer med drag av EIPS eller med full EIPS-diagnos, upplever känslor starkare än gemene man och känslorna tar även mycket längre tid att bearbeta. Detta bidrar delvis till att personer med EIPS (eller drag därav), tenderar att lita väldigt starkt på att det de känner, stämmer: Hur kan något som känns så sant och starkt, vara osant...?
Senast redigerad av ArtificialElegance 2025-01-04 kl. 20:44.
Citera
2025-01-04, 23:05
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ok, det styrker min teori.
Givet det du skriver i tråden om hur hon uppför sig - labil och nu även gränslös - misstänker jag att hon har emotionellt instabilt personlighetssyndrom (=EIPS (tidigare kallat "Borderline personlighetsstörning").
Dessa personer har en djupt rotad fruktan inför att bli övergivna, och kan därför speciellt inför avsked, resor, tid ifrån varandra, behöva skapa en situation som gör det lättare för dem att ta avsked. Detta sker på ett relativt undermedvetet plan och de känner att de agerar rätt och i syfte att skydda sig själva.

Ni var goda vänner och du var viktig för henne. Men du skulle inte finnas tillgänglig för henne (du skulle resa bort). Den smärtan/rädslan som uppstår när en viktig vän eller anknytningsperson "försvinner", är ofta omöjlig att hantera för dessa personer, och hon tog därför avstånd genom att beskylla dig, ett kallt och nedlåtande bemötande, genom att inte låta dig be om ursäkt, genom att smutskasta dig (för att hon är sårad emotionellt för att hon uppfattar det som att du har svikit/lämnat henne på ett djupt och primitivt plan). Det har du dock inte gjort, men hon känner och upplever det så.

Det knepiga är också att personer med drag av EIPS eller med full EIPS-diagnos, upplever känslor starkare än gemene man och känslorna tar även mycket längre tid att bearbeta. Detta bidrar delvis till att personer med EIPS (eller drag därav), tenderar att lita väldigt starkt på att det de känner, stämmer: Hur kan något som känns så sant och starkt, vara osant...?

Tack för så himla utförligt svar.

Du har rätt i alla hennes karaktörsdrag och vad som hände så ser det som en mycket rimlig situation. Finns det knep hur man hanterar sådana?
Citera
2025-01-04, 23:21
Medlem
Citat:
Tack för så himla utförligt svar.

Du har rätt i alla hennes karaktörsdrag och vad som hände så ser det som en mycket rimlig situation. Finns det knep hur man hanterar sådana?

Okej, då är det nog inte ett vidare bra vänskapsmaterial.
Det finns sätt, men det beror på vilken relation du är ute efter att ha med personen.
Citera
2025-01-05, 08:28
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Okej, då är det nog inte ett vidare bra vänskapsmaterial.
Det finns sätt, men det beror på vilken relation du är ute efter att ha med personen.

Jag vill inte vara extrema ovänner eftersom det hade varit hemskt att jobba då. Man blir parade på mitt jobb under högsäsongen och har man otur blir jag parad med henne, vore okej att man inte kräks när man ser varandra då... Jag vill också kunna vara i samma sällskap som henne utan att vara vänner. Vill dock inte framstå som en knähund som bara böjer mig efter hennes känslor och delusions.

Har du svar på detta är du king
Citera
2025-01-07, 02:58
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag vill inte vara extrema ovänner eftersom det hade varit hemskt att jobba då. Man blir parade på mitt jobb under högsäsongen och har man otur blir jag parad med henne, vore okej att man inte kräks när man ser varandra då... Jag vill också kunna vara i samma sällskap som henne utan att vara vänner. Vill dock inte framstå som en knähund som bara böjer mig efter hennes känslor och delusions.

Har du svar på detta är du king
Man får hoppas att tärningen slår rätt.

Du kan ju träffa annat folk och få andra vänner.

Vem tror du tog bort mig på Facebook först av alla om inte en barndomsvän? Den sved. Orsak. Okänt.

Ibland kommer livet i vägen och man glömmer skicka en "like" och bang. Säger väl en del om folk. Vill man verkligen vara vän med någon som kan göra något sådant?

Det går spöken ibland oss människor som inte riktigt har en själ eller hjärta utan en fasad som glimmrar. På insidan är allt röttet. De kallas toxiska personer.
Citera
2025-01-07, 23:51
Medlem
Citat:

Fattar. Med tanke på hur hon har hanterat situationen, och då i synnerhet genom att baktala dig och skapa en situation där du blivit utfryst, är det viktigt att du skyddar dig själv och inte fastnar i att försöka förstå henne. Hennes agerande har gått långt över gränsen för vad som kan anses rimligt i en konflikt och du bör inte längre betrakta henne som en vän.

Det är ju möjligt att hon har en problematik som driver hennes beteende (exempelvis Emotionellt instabil personlighetssyndrom, EIPS), men det innebär inte att det är rättvist, acceptabelt. Du verkar ha gjort allt du kan genom att be om ursäkt och försöka föra en dialog – det är liksom mer än vad som krävs. Nu handlar det om att sätta gränser och värdera din egen värdighet.

Eftersom ni ska arbeta ihop, handlar det om att skapa en strategi som skyddar dig både emotionellt och praktiskt. Det här brukar vara bra att komma ihåg när man har att göra med någon som uppvisar instabilitet eller problematiska beteenden:

Fokusera på det som rör arbetsuppgifter och undvik personliga samtal eller känslomässiga diskussioner. Var artig men distanserad...en slags "neutral vänlighet" är nyckeln. Undvik att ge henne någon ytterligare inblick i dina tankar eller känslor, då hon tidigare visat att hon inte hanterar det. Gör hon ett nedlåtande eller passivt aggressivt uttalande, kan du ignorera det eller svara neutralt med något som: "Jag föredrar att vi håller en god ton på jobbet."

Om situationen eskalerar och hon försöker baktala eller manipulera dig igen, kan det vara bra att ha koll på specifika händelser – exempelvis sms eller andra interaktioner. Det är inte för att konfrontera henne direkt, utan för att ha stöd om du behöver involvera en chef eller HR-personal.

Överlag:
Möt henne med en neutral, artig attityd.
Visa inte osäkerhet eller behov av hennes godkännande.
Försök att minimera småprat och håll allt till arbetskontext.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in