2025-01-04, 01:05
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Hej,

tillbaka med ännu ett inlägg i relations-sidan på Flashback. Detta är ett nytt ämne så moderatorerna kan vara lugna med dubbel-posting.

Så; låt mig förklara situationen. Jag hade en vän som vi kan kalla för Agneta. Jag och Agneta hade jobbat tillsammans i ett och halvt år och kommit varandra ganska nära under dessa åren eftersom vi definitivt var mest lika. Allt gick bra och vi umgicks kanske 4 gånger i månaden utöver jobbet. I maj förra året så hände dock en händelse. Vi skulle krama hejdå och på något sätt gjorde jag henne obekväm. Det var deifinitivt inte med meningen, jag är dessutom bög om det förtäljer historien.

Jag hörde inte av henne på en vecka och då fick jag ett kort sms om att jag hade "gjort mig obekväm" och att hon "behöver space". Jag respekterade förstås och blev väldigt chockad och förstod inte ens vad som hade gjort henne obekväm, jag visste inte ens vilken situation hon menade eftersom jag inte memorerade då allt gick till som vanligt. Jag stack sen iväg och var inte på jobb på två månader, hade heller inte någon relation med henne alls. Jag kom sen tillbaka till jobb och möttes av en extrem kyla, alla var i varierande grad otrevliga men det var uppenbart. Ett exempel var på en middag där alla sommararbetare åt tillsammans och avtackades efter sommaren, alla satt och åt tillsammans och snackade högljutt förutom en person som var totalt utfryst, jag...

Jag träffar henne ibland nu och det är en väldigt konstig stämning. Hon är den som pratar när vi träffas för annars hade jag bara ignorerat, hon är inte heller lite trevlig och ler stort och är väldigt social. Det är ju i mitt tycke ett ytterst konstigt beteende i alla fall.

Jag undrar hur jag borde tänka? Jag känner mig själv och jag hade aldrig gjort något olämpligt, det går emot allt jag tror på och hur jag är som person. Försöker hon bli vän igen eller är hon bara överdrivet trevlig för det blir stelt annars? Bör jag ens bli vän med henne?

Alla svar uppskattas....

Hmm. Jag har en teori men behöver först kolla detta: Visste hon att du skulle sticka iväg och inte vara på jobb på två månader när denna händelse med kramen/avskedet skedde?
Citera
2025-01-04, 01:53
Medlem
Det händer att killar försöker tafsa när de kramas. Är du säker på att du inte gled runt med dina händer och ner mot hennes höft och rumpa?
Citera
2025-01-04, 01:58
Medlem
Citat:
Jag antar att du inte är ironisk? Har lite svårt att avgöra sånt

Ja något är fel, trodde inte hon var så men har väldigt svårt för hur hon behandlade hela situationen. Man märker även att hon mår dåligt, gått ner mycket i vikt snabbt osv.

Jag tror hon fick romantiska känslor även fast hon vet om att du gillar män, vi styr inte alltid hjärtat... En kram blev väl för mycket på så vis att det blev just för mycket känslor -känslor hon vet inte kan bli besvarade. Det gör förmodligen väldigt ont och sårade människor beter sig inte alltid rationellt.

Låt nu detta bara vara. Inget gott kommer ur att du funderar på vem som gjort fel eller vad som varit fel. Håll distans och gå framåt. Om det nu är så att hon fick känslor ska du givetvis ta det som en stor komplimang. Behandla henne som du skulle göra med alla kollegor, vänligt men inte så personligt. På jobb håll det till jobbet
Citera
2025-01-04, 08:15
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Det gör det absolut. Sker det dessutom på en arbetsplats kan det även få konsekvenser i form av varningar eller liknande. Kanske t.om uppsägningar beroende på vad det gäller.

Du kommer inte få fram sanningen ur denna person. Gör i stället så att du träffar någon av dina tidigare vänner och kollegor (som nu verkar ha ändrat beteende mot dig) och fråga mellan era fyra ögon vad hon egentligen sagt? Förklara din version och att du inte fattar nånting.

Kommer det fram att hon gjort eller sagt något felaktigt om dig går du till HR-avdelningen. Det finns ju massvis av personer som kan intyga det hon sagt.

Tack för ett utförligt svar!

Ska försöka prtata med någon av våra fördetta kollegor, har svårt att tro att de kommer säga något men man vet aldrig. Skulle kunna försöka skapa en spricka mellan kollegorna och vännen så de är reda att berätta, jag har lite guld som skulle kunna användas för att skapa just den sprickan.

Vore så jäkla skönt att få bort henne från jobbet, man tjänar väldigt fina pengar på sommaren här.
Citera
2025-01-04, 08:16
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Hmm. Jag har en teori men behöver först kolla detta: Visste hon att du skulle sticka iväg och inte vara på jobb på två månader när denna händelse med kramen/avskedet skedde?

Det visste hon absolut! Vi hade pratat om resan tillsammans mycket innan jag åkte iväg.
Citera
2025-01-04, 08:17
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance

Det försvårar mycket med. Hade jag varit kvar i Sverige och på jobb hade jag kunnat följa utvecklingen på plats och bättre lyckats reda ut vad som sagts. Jag hade dock inte blivit bjuden på afterwork osv.
Citera
2025-01-04, 08:18
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Det händer att killar försöker tafsa när de kramas. Är du säker på att du inte gled runt med dina händer och ner mot hennes höft och rumpa?

Jag är helt säker att jag inte gjorde det.
Citera
2025-01-04, 08:19
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Jag tror hon fick romantiska känslor även fast hon vet om att du gillar män, vi styr inte alltid hjärtat... En kram blev väl för mycket på så vis att det blev just för mycket känslor -känslor hon vet inte kan bli besvarade. Det gör förmodligen väldigt ont och sårade människor beter sig inte alltid rationellt.

Låt nu detta bara vara. Inget gott kommer ur att du funderar på vem som gjort fel eller vad som varit fel. Håll distans och gå framåt. Om det nu är så att hon fick känslor ska du givetvis ta det som en stor komplimang. Behandla henne som du skulle göra med alla kollegor, vänligt men inte så personligt. På jobb håll det till jobbet

Tack för svaret.

Ska jag dock fortfarande vara trevlig om det visar sig om hon spridit väldigt inte korrekta rykten om mig?
Citera
2025-01-04, 13:07
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Ska jag dock fortfarande vara trevlig om det visar sig om hon spridit väldigt inte korrekta rykten om mig?

Om så skulle vara så tycker jag du borde hålla ett avstånd till henne, då är ni ju inte vänner. Du behöver inte vara trevlig men bli inte otrevlig heller det gör nog inte rykten bättre. Tänk nu på att om hon inte kan förklara vad som är fel och heller inte kan acceptera en ursäkt så får du inte gjort mer, då är det hennes inre kamp.
Citera
2025-01-04, 13:09
Medlem
Citat:
Tack för ett utförligt svar!

Ska försöka prtata med någon av våra fördetta kollegor, har svårt att tro att de kommer säga något men man vet aldrig. Skulle kunna försöka skapa en spricka mellan kollegorna och vännen så de är reda att berätta, jag har lite guld som skulle kunna användas för att skapa just den sprickan.

Vore så jäkla skönt att få bort henne från jobbet, man tjänar väldigt fina pengar på sommaren här.

Fast nu är du ju bara omogen och manipulerande. Gör du något sådant som du skriver här är du ju inte ett dugg bättre själv.
Citera
2025-01-04, 14:30
Medlem
Citat:
Jag är helt säker att jag inte gjorde det.
Nej det är ett ganska utstuderat beteende.
Fråga henne rakt ut. Eller bryt helt med henne efter vad du själv känner.
Citera
2025-01-04, 16:34
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Fast nu är du ju bara omogen och manipulerande. Gör du något sådant som du skriver här är du ju inte ett dugg bättre själv.
'
Jag vet, men de lär aldrig säga något annat. De är ganska nära varandra och hatar gemensamt mig. Dock så skulle jag inte ljuga, när vi jobbade tillsammans i början pratade dom mycket skit om varandra framför mig, kan därför bara upprepa vad de sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in