• 1
  • 2
2025-01-05, 07:30
Medlem
Jag antar att ingen har skrivit om den hr p FB tidigare, varfr det r helt legitimt att starta en trd om den... Varfr skulle ngon ha postat hr tidigare om ett s pass oknt verk?

Men jag skmtar sklart, vilket inte r helt olmpligt, hennes tragiska de till trots, d Anne Frank sjlv var lite av en spjuver...

Jag syftar p den grafiska novellen eller serietidningen som i svensk versttning heter kort och gott "Anne Franks dagbok" och p engelska "Anne Frank's Diary - the Graphic Adaption"...

Jag kom i kontakt med den d jag lste den blivit bannlyst p vissa skolor i USA och att en lrare som talat om den, t.o.m. blivit avskedad.

Vad r d anledningen den blev bannlyst p sina hll? Frmst lite av Annes sexuella funderingar, ven som det verkar, bisexuella sdana som ocks delvis illustreras i boken...

Men var hon "sedesls och kthetem sjlv" som en viss f.d. SD-medarbetare uttryckte det? Nja, hon var en tonrstjej med stor fantasi... Hon reminiscerar om en tidigare ltt bisexuell incident och om att ha en flickvn. Hon verkar trots detta varit mestadels hetero, d hon verlag nstan enbart visat intresse fr killar...

Dessutom skrev Anne tydligen sdana saker separat, och hade inte fr avsikt de skulle publiceras med hennes dagbok, nr ngot sdant blev mjligt. Tyvrr blev det inte mjligt under hennes livstid, och de frsta versionerna av hennes dagbok utelmnande dessa element. Drfr kan man faktiskt ifrgastta varfr de har med dem i den grafiska novellen? Sklart inget jag tog anstt av men det gav ju problem som p sina hll i USA...

Sen har kritik ocks riktats mot att scener med t.ex. ddslger som skildras fr positivt eller lttvindigt genom illustrationer. Men folk som bemtt det, menar de inte skildrar hur sna lger verkligen var, utan hur de tedde sig baserat p en ung flickas fantasi... Jag reagerade inte p det alls...

Sen ytterligare en sak, att hela stycken frn hennes dagbok citeras i den grafiska novellen. Egentligen inte fel, men kanske lite att de kunde hllit det helt som grafisk novell... Dessa passager r kanske p stt och vis bra, men str lite flow i den grafiska novellen/serien.

S var den bra nd verlag? Ja, jag tycker det och jag hade ju faktiskt inte lst originalet. Illustrationerna r bra, ven om kanske lite vl mycket baseras p hennes fantasier med fantastiska element och scener. Jag vet inte hur mycket det verkligen r p liknande stt i den litterra frlagan.

r detta en bra och lmplig introduktion till Anne Franks berttelse och kanske ett alternativ till filmer? Ja, jag skulle absolut hvda det. Jag lser ju inte serier s ofta nufrtiden, och inte direkt denna typ av litteratur heller, hur n man nu ska klassificera den. Trots det en gripande historia, men de fantastiska elementen och ven de sexuella, kunde kanske dragits ner p en aning...

Man fr dock en bra verblick av denna flickas, hennes familjs och andra karaktrers den. Den kan ocks som den gjorde i mitt fall, inspirera eller motivera till vidare lsning om mnet.

S har ni lst denna bok, funderar p att gra det eller kommer gra det?
Citera
2025-01-05, 08:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Anledningen r nog att hon var bi. Ja kanske gillade kvinnor mest hela tiden. Det var inte ok p 50-tal USA och ja sg 20 t framt.
Citera
2025-01-05, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Anledningen r nog att hon var bi. Ja kanske gillade kvinnor mest hela tiden. Det var inte ok p 50-tal USA och ja sg 20 t framt.

Nja, tv passager eller en indikerar hon kanske var bi. Hon var dock en tonrstjej med rusande hormoner som kanske delvis kan frklara hennes funderingar?

Att hon var mest intresserad av och blir kr i pojkar, framgr om du lst boken eller den grafiska adaptionen. Hon spenderar mycket med att skriva om pojkar i det frflutna, tidigare frhllanden och... ven ngot mer som blir en spoiler om man inte lst boken eller liknande...
Citera
2025-01-05, 08:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nja, tv passager eller en indikerar hon kanske var bi. Hon var dock en tonrstjej med rusande hormoner som kanske delvis kan frklara hennes funderingar?

Att hon var mest intresserad av och blir kr i pojkar, framgr om du lst boken eller den grafiska adaptionen. Hon spenderar mycket med att skriva om pojkar i det frflutna, tidigare frhllanden och... ven ngot mer som blir en spoiler om man inte lst boken eller liknande...

+1. Jo man har lst den. Just detta med hennes sexualitet har ju varit en frga ja sedan hon dog. Inget fel med vardera. men mjligen 40-tal det var ett mste av henne att gilla pojkar s hon skrev om det, sedan lite dolt d skrev att hon faktiskt gillade kvinnor mer.
Citera
2025-01-05, 08:46
Medlem
Citat:
+1. Jo man har lst den. Just detta med hennes sexualitet har ju varit en frga ja sedan hon dog. Inget fel med vardera. men mjligen 40-tal det var ett mste av henne att gilla pojkar s hon skrev om det, sedan lite dolt d skrev att hon faktiskt gillade kvinnor mer.

Du kan ha rtt men... Som jag lste var de delar som berrde ngot sexuellt alls, skrivna separat frn de vriga. Det r faktiskt inte skert Anne sjlv skulle velat de publicerats...

Men att hon lgger s stort tid i en trots allt privat dagbok p att skriva om killar, knslor infr dem, har en sorts frhllande med en kille hon r kr i inne i annexet... Allt detta indikerar att pojkar var viktiga fr henne och som det verkar viktigare n flickor...
Senast redigerad av Snobird 2025-01-05 kl. 08:59.
Citera
2025-01-05, 09:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Du kan ha rtt men... Som jag lste var de delar som berrde ngot sexuellt alls, skrivna separat frn de vriga. Det r faktiskt inte skert Anne sjlv skulle velat de publicerats...

Men att hon lgger s stort tid i en trots allt privat dagbok p att skriva om killar, knslor infr dem, har en sorts frhllande med en kille hon r kr i inne i annexet (minns inte om det endast hll sig platoniskt)... Allt detta indikerar att pojkar var viktiga fr henne och som det verkar viktigare n flickor...

Det kan nog vi alla hlla med om. Hon ville absolut inte detta att ngot frn henne skulle bli publicerat. nd idag skriver vi om detta. Diskuterar om hennes sexualitet med mera. Hon skulle vnda sig i hennes grav.
Citera
2025-01-05, 09:11
Medlem
Citat:
Det kan nog vi alla hlla med om. Hon ville absolut inte detta att ngot frn henne skulle bli publicerat. nd idag skriver vi om detta. Diskuterar om hennes sexualitet med mera. Hon skulle vnda sig i hennes grav.

Ah, nej det r inte skert den stackars flickan, eller kvinnan som hon kunde ha blivit, skulle haft s mycket emot det senare. Hade hon levt nr och om boken kommit ut, r det inte omjligt hon skulle haft ett tankestt mer anpassat efter tiden d.

Fast man vet aldrig... tminstone d tyckte hon vl det mesta med ngot sexuellt alls var helt tabu. Bara det r kanske en anledning det inte borde varit med eller tagit s stor plats i den grafiska novellen?

Anne Frank var ju ganska modern nr hon uttrycker ngot i stil med att det r rubbat kvinnor inte ska kunna ha vissa yrken och att det borde ndras. Eller om det var om studier. Jag minns inte...

Men jag gillar hon lser eller "studerar" klassiska verk och bcker om historiska epoker nr hon gmmer sig i ett annex. Tyder p hon mste ha varit en vldigt smart tjej... andra sidan fanns inte s mycket annat att gra dr...
Senast redigerad av Snobird 2025-01-05 kl. 09:13.
Citera
2025-01-05, 09:32
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Litteratur --> Serier och serietidningar
/Moderator
Citera
2025-01-05, 09:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ah, nej det r inte skert den stackars flickan, eller kvinnan som hon kunde ha blivit, skulle haft s mycket emot det senare. Hade hon levt nr och om boken kommit ut, r det inte omjligt hon skulle haft ett tankestt mer anpassat efter tiden d.

Fast man vet aldrig... tminstone d tyckte hon vl det mesta med ngot sexuellt alls var helt tabu. Bara det r kanske en anledning det inte borde varit med eller tagit s stor plats i den grafiska novellen?

Anne Frank var ju ganska modern nr hon uttrycker ngot i stil med att det r rubbat kvinnor inte ska kunna ha vissa yrken och att det borde ndras. Eller om det var om studier. Jag minns inte...

Men jag gillar hon lser eller "studerar" klassiska verk och bcker om historiska epoker nr hon gmmer sig i ett annex. Tyder p hon mste ha varit en vldigt smart tjej... andra sidan fanns inte s mycket annat att gra dr...

Mjligt. Ja instmmer Hon skrev av sin tid extrema saker. Detta med att ens nmna gilla samma kn extremt revoltaionerande. Men i stort hon skriver nog sina tankar hur ja vem som skrev en dagbok. Inte meningen att ngon annan ska lsa dessa.
Citera
2025-01-05, 10:17
Medlem
Vad f vgar sga, AFs bok sgs vara ett hopkok av en gubbe och r rent phitt. Emotionellt och sensationellt "smut" fr att understdja en industri. Huruvida AF funnits eller ej r en annan sak.
Citera
2025-01-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Vad f vgar sga, AFs bok sgs vara ett hopkok av en gubbe och r rent phitt. Emotionellt och sensationellt "smut" fr att understdja en industri. Huruvida AF funnits eller ej r en annan sak.

Jag kom in p detta fr lnge sen faktiskt innan jag lste hennes bok i ngon form. Det togs faktiskt till rtten i Tyskland ven om det var s knsligt efter kriget. Sen rn att delar av originalet skrivits med kulspetspenna som inte ens var uppfunnen nr dagboken lr ha skrivits. Detta ska dock ha debunkats...

Sen detta att hennes frmga att uttrycka sig ligger ver vad det borde gra fr en 13-rig tjej. Ok, har hon verkligen skrivit vissa fraser och formulering vid s ung lder, mste hon ha varit mycket begvad, snudd p genialisk...

Men hennes stt att uttrycka sig blir bttre senare, desto ldre hon blir. Det indikerar det r kta... Sen ven berttelsen frn en av de hollndska "hjlpare" som har berttat hur hon hittade dagboken efter att Annes och hennes familjs gmstlle hittats. Hon gick allts tillbaka dit eftert... Hon medgav dock att hon nog skulle kastat manuskriptet om hon vetat vad det innehll. Kanske fr det mjligen frsatte henne och andra i fara, trots Anne anvnde synonymer.

S r det en bluff r det en mycket avancerad sdan. Huset finns nnu kvar och r idag ett museum. Dessutom dog en flicka med namnet Anne Frank och hennes syster i ddslger. Hon dog dock av sjukdom men troligen orsakat av de dliga frhllandena i lgret.

Konsensus bland de flesta som studerat det r att det inte r en bluff och det var vl ocks vad den tyska rttegngen kom fram till...
Citera
2025-01-05, 10:39
Medlem
Citat:
Mjligt. Ja instmmer Hon skrev av sin tid extrema saker. Detta med att ens nmna gilla samma kn extremt revoltaionerande. Men i stort hon skriver nog sina tankar hur ja vem som skrev en dagbok. Inte meningen att ngon annan ska lsa dessa.

Nej, plus detta att hon hll detta med sexuella funderingar separat frn vriga dagboken. Men mjligen mnade hon att den mjligen i framtiden skulle publiceras. Hon hade ambitioner att bli journalist eller knd frfattare. Och det sistnmnda blev hon ju faktiskt. Fast efter sin dd...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in