• 1
  • 2
2025-01-06, 13:05
Administrator
admins avatar
Vi kommer inom kort lansera funktionen "Raderingsförklaring" (RF). I korthet så är det en funktion där moderatorerna kan kan skicka ett meddelande i samband med att de raderat ett inlägg. Vi har innan endast haft följande två alternativ:
Radering: Inlägget raderas, men ingen information skickas till den som postat inlägget. Ville man informera användaren så behövde man skicka ett PM.
Varning: Inlägget raderas, användaren informeras och får dessutom även en varning. Upprepade varningar kan resultera i en avstängning.
Vissa tycker att vi idag delar ut för många varningar. Andra att vi delar ut för få varningar. Båda har säkert rätt.

Målsättning 1:

Vi vill att färre inlägg raderas. Raderade inlägg skapar frustration hos medlemmarna och ett betydande merarbete för moderatorerna.

Målsättning 2:

Vi vill att färre varningar delas ut. Varningar skapar frustration, och upprepade varningar resulterar i avstängningar. Den som blir avstängd blir missnöjd. Upprepas detta ofta, så ökar frustrationen. För att antalet varningar ska minska så krävs det också ett samarbete från berörda medlemmar. Att de inte postar inlägg som resulterar i en varning. Funktionen är till för att hjälpa användaren. Informera om varför ett inlägg blivit raderat, alternativt flagga för att ifall ett befintligt beteende fortsätter att upprepas så kan detta resultera i en varning.

Vinsten med denna funktion:

Att skicka ett PM till en medlem, och informera varför inlägget blivit raderat, är för det första tidskrävande. Det är inget som förväntas av moderatorerna, och är helt frivilligt. Men kan man få en medlem att förstå varför deras inlägg raderas, så har vi möjligheten att förändra beteendet. Detta kommer givetvis inte alltid fungera. Men ibland fungerar det. Vilket är orsaken till att moderatorerna återkommande har en PM-dialog med medlemmarna.

För de som idag skickar ett PM så effektiviseras hanteringen markant. Det kan vara inlägg som raderas, där moderatorerna vill kommentera beslutet, men innan har avstått då det är tidskrävande att skicka PM. Kanske är det ett bra inlägg som moderatorerna önskar kunde vara kvar, men som av olika orsaker behöver raderas (då det bryter mot reglerna). En kommentar om detta hjälper användaren att förstå beslutet, och motiverar möjligen användaren att posta ett nytt inlägg.

Upprepade "RF" kan aldrig resultera i någon varning eller avstängning. Funktionen har samma funktion som ett PM.

I de flesta fallen så är det inte nödvändigt att skicka ut en raderingsförklaring. Men när behovet finns, så kan det ibland vara bättre att använda RF istället för varning.

admin
Citera
2025-01-06, 13:22
Medlem
explorerss avatar
Finns regelverk att följa, hur svårt kan det vara, följs den så blir det varken borttagning eller varningar.
Citera
2025-01-06, 13:56
Medlem
Finnj-vels avatar
Mycket bra att ni ger gehör för förslag.
Citera
2025-01-06, 13:56
Medlem
Ett steg i rätt riktning. Skulle ändå vilja att man får ett automatiskt meddelande (med en kopia av själva inlägget). Litar inte riktigt på att alla moderatorer kommer att orka skicka meddelanden manuellt.
Citera
2025-01-06, 14:00
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Finns regelverk att följa, hur svårt kan det vara, följs den så blir det varken borttagning eller varningar.

Fast det är stor skillnad på att få sitt inlägg raderat, och att därefter också få en varning eller avstängning. Du har själv fått flertalet inlägg raderade genom åren, och av goda skäl, men samtidigt aldrig fått någon varning. Kan vi få fler som inte åker på varningar när de får sina inlägg raderade så tror jag detta vore önskvärt. Med detta menar jag inte att det är fel att dela ut varningar eller avstängningar, utan att ifall vi kan få medlemmarna att inte agera på ett sätt som gör att de får en varning, så tror jag detta är av intresse för samtliga.

admin
Citera
2025-01-06, 14:06
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Litar inte riktigt på att alla moderatorer kommer att orka skicka meddelanden manuellt.

Vill understryka att RF enbart skickas när moderatorn anser att ett förtydligande är av betydelse.
I de flesta fallen så behövs det ingen RF. Skulle dessutom bli ohållbart för vissa medlemmar om de fick ett PM varje gång de fick ett inlägg raderat.

Jag delar själv sällan ut varningar, men gör det ibland. Vid flera av tillfällena så hade jag hellre skickat en raderingsförklaring (om funktionen funnits). Inte för att jag ansåg att varningarna var felaktiga, utan för att jag tror att flera av dem hade kunnat förhindrats ifall det funnits en dialog innan.

admin
Citera
2025-01-06, 14:13
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast det är stor skillnad på att få sitt inlägg raderat, och att därefter också få en varning eller avstängning. Du har själv fått flertalet inlägg raderade genom åren, och av goda skäl, men samtidigt aldrig fått någon varning. Kan vi få fler som inte åker på varningar när de får sina inlägg raderade så tror jag detta vore önskvärt. Med detta menar jag inte att det är fel att dela ut varningar eller avstängningar, utan att ifall vi kan få medlemmarna att inte agera på ett sätt som gör att de får en varning, så tror jag detta är av intresse för samtliga.

admin

Självklart är det så, borttagna inlägg utan att få veta varför bör meddelas, behöver inte alla gånger medföra en varning för det, förstår att taket är högt i forumet men regelverket bör följas i slutändan, men är fritt val för den som vill höja taket ytterligare med inlägg som ev. genererar varning eller avstängning får då gilla läget av vederbörande.
Citera
2025-01-06, 14:17
Medlem
BlackBookss avatar
Kanske inte hör hit men för längesen så sände mods ett "Tack för att du rapporterade inlägget" till en.

Vet inte varför det slutade med det. Känns som att det kvittar man slipper hålla koll på inkorgen nu iallafall.

Men galningar som aktivt förstör trådar i vissa aktuella forum då? Dessa förtjänar varningar och även avstängningar.
Men en månad som straff gör att det känns meningslöst att rapportera inlägg förvisso...
Citera
2025-01-06, 15:50
Medlem
67arigGubbes avatar
Bra sak, men känns som att modsen kommer skita i det och ändå ge ut sina galna varningar, varför? Jo för att den nya funktionen kräver ett eget meddelande som du ska skriva. Varningar automatgenererar ett meddelande simpelt! Då får xx en varning istället för vem orkar sitta o skriva några rader? personligen tycker jag att de bästa som kan göras är en utrensning av korrupta mods
Citera
2025-01-06, 15:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Bra sak, men känns som att modsen kommer skita i det och ändå ge ut sina galna varningar, varför? Jo för att den nya funktionen kräver ett eget meddelande som du ska skriva. Varningar automatgenererar ett meddelande simpelt! Då får xx en varning istället för vem orkar sitta o skriva några rader? personligen tycker jag att de bästa som kan göras är en utrensning av korrupta mods

Det är inte tänkt att man ska få en RF så fort man får ett inlägg raderat. Skulle inte fungera.
Däremot så kan RF motverka att vissa varningar behöver delas ut.
Du kan redan som innan radera ett inlägg utan att vare sig dela ut en varning eller skicka en RF.
RF är tänkt att komplettera raderingarna och varningarna.

admin
Citera
2025-01-06, 16:03
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är inte tänkt att man ska få en RF så fort man får ett inlägg raderat. Skulle inte fungera.
Däremot så kan RF motverka att vissa varningar behöver delas ut.
Du kan redan som innan radera ett inlägg utan att vare sig dela ut en varning eller skicka en RF.
RF är tänkt att komplettera raderingarna och varningarna.

admin

Tycker de borde vara ett krav, (såvida de inte bara är ren dynga och tydligt att de är skit postarn skriver) de förstör allt förofta diskussioner.

Nåväl hoppas de slutar upp att vara så jäkla varningsgalna när denna funktion finns
Citera
2025-01-06, 16:14
Medlem
Nicke08s avatar
Bugar och bockar Admin! Nu behöver Mods äntligen tänka två ggr innan de mörkar inlägg som är besvärande fakta för den egna ideologin.

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in