Citat:
Ursprungligen postat av
aktamig
Samma religion samma väckelserörelse efter tre hundra år, vad anser du är skillnaden?
Antar att jag bör förtydliga i relation till trådstarten.
"The great awakening" är del av en kristen teologi, det är riktigt. Skillnaden är att moderniten fortfarande hade framtiden för sig på 1700-talet. Men sedan åtminstone 1960-talet har vi talat om en post-modernitet, alltså att moderniteten är slut.
I det sena Rom användes kristendomen som en desperat åtgärd för helt desperata människor på botten av samhället. Under medeltiden utgjorde kristendomen en maktfaktor. Katolska kyrkan och Vatikanen härskade över kontinenten. Under 1600- och 1700-talet började kyrkan förlora sin makt till det moderna borgerliga samhället. Nietzsche utlyste den kristna gudens död under 1800-talets andra hälft.
----
Jag är inte någon motståndare till religion eller religiöst tänkande. Det jag vänder mig emot är att man med "Det stor uppvaknandet" verkar mena att förkasta all logik, hela det idéhistoriska arv som byggt Europa osv. (varav många var kristna tänkare). Inte ens matematiken eller de gamla grekerna bryr man sig om.
Skulle väldigt många välja att gå den vägen, ja då blir katastrofen mycket större än den blir av giftiga vacciner eller att äta för mycket skräpmat. Men kanske skulle djuren få det bättre, och många värnar ju djur och natur idag.