Citat:
Ursprungligen postat av
AhmedtHvH
Jag förstår vad du menar, men ditt problem är att du försöker vara religiös utifrån samhällets uppfattning om hur en religiös människa "ska" vara. Det verkar som att du har missuppfattat vad religion egentligen handlar om.
Att vara kristen handlar inte främst om att följa ritualer eller att passa in i en viss roll. Det handlar om att ha ett förhållande med Gud och lära känna honom. Ett sådant förhållande börjar med att du själv reflekterar över världen och drar slutsatsen att en skapare existerar - en filosofisk princip som kallas deism. Därefter behöver du undersöka om det finns trovärdiga stöd för att Jesus verkligen dog på korset och återuppstod.
Jag växte själv upp som ateist och vet hur svårt det kan vara att ändra sitt sätt att tänka. Att tro på Gud är inte en plötslig insikt som uppstår över en natt; det är en resa som kräver tid och reflektion. Tänk på det som att bygga ett förhållande med någon: Skulle du gifta dig med någon du träffade för första gången igår? Självklart inte, för kärlek - precis som tro - utvecklas med tid och engagemang.
Det räcker inte att du vill vara religiös för sakens skull eller för att leva enligt de värderingar du uppskattar i Bibeln. Du måste utforska fakta, ställa frågor och med din egen vilja komma fram till om du tror att det är sant eller inte.
Du verkar vara ung, så kom ihåg att det är helt okej att inte ha alla svar just nu - detta är trots allt en av livets största frågor. Men den som söker svar kommer att finna dem. Som den kända fysikern en gång sa:
"The first gulp from the glass of natural sciences will turn you into an atheist, but at the bottom of the glass, God is waiting for you." - Werner Heisenberg
Det är just det jag har försökt och har försökt i flera, flera år. Hur ta mig tillväga? Har försökt se bevis för hans existens och hans återkomst men det finns inga. Har verkligen läst supermycket och pratat med präster och försökt sitta ensam i kyrkan och bara tänka. Har försökt be även om jag inte tror på det. Har försökt lura mig själv att han finns men det går inte.
Har försökt finna sanningen.
Johannesevangeliet 8:32 säger ”och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. ” sanningen är gud.
För i Johannesevangeliet 14:6
”Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
Har försökt verkligen förstå. Få kontakt. Lära känna honom i mitt hjärta. Verkligen tro på att han finns. Sökt fakta. Till och med försökt lura mig själv att han finns men ingenting går.
Har läst igenom bibeln helt, från början till slut och tillsammans med en präst (katolik) flera flera gånger men ströläser (läser någon sida här och där, några verser etc) varje dag.
Ingenting fungerar.
Har gått över ett decennium om man struntar i barnåren.