• 1
  • 2
2025-01-25, 20:02
Medlem
Hejsan!

Jag och några vänner har diskuterat febrilt och jag blev nyfiken på vad ni tänker. I början av en relation brukar ju två personer vara noga med allt från rakning till smink, kroppen ska vara o hyfsat skick och skägget ska gärna vara hanterbart.

Men….

Några månader/år in i relation tappar många det här, alltså blir inte utseendet viktigt.

Min kille har själv lite mage, men han är fortsatt noga med sitt utseende, jag lika så. Han kramar ofta på min rumpa och berättar hur mycket han älskar mina bröst och hur jag ser ut.

Men.. för många avtar detta? Hur viktigt är egentligen utseendet? Ni som har partner som faktiskt har kanske gått upp en del i vikt och glömt bort sig själva, ser ni på samma sätt på partnern eller går detta ut över sexliv m.m?

Inget svar är dumt! (Jag är inte utseendefixerad)
Citera
2025-01-25, 20:04
Medlem
OneTaps avatar
om man blir tillsammans pga attraktion så e de nog ganska viktigt i längden. men om man blir tillsammans av praktiska själ eller penga själ så e de nog mindre viktigt :P
Citera
2025-01-25, 20:14
Medlem
Kan bara svara för mig själv såklart:

Det är inte det första man tänker på när man väl skaffat barn och lever ett liv tillsammans. Däremot har jag insett att det inte är helt oviktigt. De perioder i livet jag varit slapp med hygien och utseende har min fru till slut fått sätta ner foten. Likaledes tappade hon lite av sin attraktionskraft i perioder när utseendet inte var hennes högsta prio. Till slut går bristen på närhet ut över förhållandet och man börjar bråka och gnabbas mer. Men, så kommer man in i en bättre period igen, sexlivet får en nytändning och så är allt glömt Livet är fyllt av toppar och dalar, så även förhållanden.

Nu har jag och frugan hållt ihop i över 20 år (bortsett från lite velande första åren) och vi har nog hunnit gå igenom det mesta man kan som partners. Jag känner mig fortfarande attraherad av henne och jag tror att hon känner lika dant för mig. Vi båda har nog landat i att man försöker hålla en "hyfsat hög lägstanivå" om man så säger, och när man får lite 'feeling' kan man göra sig till lite extra.

Kanske borde tillägga att ytliga förhållanden är aldrig något jag trott på eller intresserat mig för. Jag letade redan tidigt efter min livspartner och inte efter tillfälliga sexpartners. Någon jag vill bli gammal tillsammans med.
Senast redigerad av ladicius 2025-01-25 kl. 20:16.
Citera
2025-01-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan bara svara för mig själv såklart:

Det är inte det första man tänker på när man väl skaffat barn och lever ett liv tillsammans. Däremot har jag insett att det inte är helt oviktigt. De perioder i livet jag varit slapp med hygien och utseende har min fru till slut fått sätta ner foten. Likaledes tappade hon lite av sin attraktionskraft i perioder när utseendet inte var hennes högsta prio. Till slut går bristen på närhet ut över förhållandet och man börjar bråka och gnabbas mer. Men, så kommer man in i en bättre period igen, sexlivet får en nytändning och så är allt glömt Livet är fyllt av toppar och dalar, så även förhållanden.

Nu har jag och frugan hållt ihop i över 20 år (bortsett från lite velande första åren) och vi har nog hunnit gå igenom det mesta man kan som partners. Jag känner mig fortfarande attraherad av henne och jag tror att hon känner lika dant för mig. Vi båda har nog landat i att man försöker hålla en "hyfsat hög lägstanivå" om man så säger, och när man får lite 'feeling' kan man göra sig till lite extra.

Kanske borde tillägga att ytliga förhållanden är aldrig något jag trott på eller intresserat mig för. Jag letade redan tidigt efter min livspartner och inte efter tillfälliga sexpartners. Någon jag vill bli gammal tillsammans med.

Jag blir glad av att läsa detta! Kärlek är mer än bara ett utseende!
Citera
2025-01-25, 20:25
Medlem
CC75s avatar
Jag skulle säga att det är viktigare än vad man tror. De flesta i långa förhållanden blir "fat cats" och mindre attraktiva än vad de behöver vara men vi människor är bekväma - varför engagera mig när jag ändå har mitt på det torra? Vi vill gärna också få saker så billigt som möjlig. Kan jag komma undan med att ha en partner men så lite ansträngning som möjligt så...

Många har ursäkten att "familjelivet" kommer emellan men det är bara en dålig ursäkt för att vara strunta i sig själv och kunna vara bekväm. Jag tror förhållanden skulle hålla längre om folk även efter 3, 5, 10, 15+ år fortfarande försökte vara attraktiv för sin partner.

// CC
Citera
2025-01-25, 20:26
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs93

Ja, kärlek är mer än bara utseende men kärlek är även att hålla sig fräsch och hälsosam för sin parter samt uppmuntra sin partner till samma.

// CC
Citera
2025-01-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ja, kärlek är mer än bara utseende men kärlek är även att hålla sig fräsch och hälsosam för sin parter samt uppmuntra sin partner till samma.

// CC

Jag är helt enig här! Jag tränar flera gånger i veckan, inte bara för utseende men också för att känna mig stark och få energi! Min pojkvän gör inte det, men har har ett oerhört fysiskt ansträngande jobb så han lyfter nog mer än vad jag gör..
Citera
2025-01-25, 20:38
Medlem
tilsammansnus avatar
Attraktion är det inledande i ett förhållande, man fastnar för nåt. Kanske hennes ögon, kanske håret (frisyr eller sättet hårsvansen viftar), kanske konturerna. Sen tittar man mer på det djupa , finner man bara fler och fler plus så tänds känslorna.

Därefter rullar relationen av sig självt, utan inverkan av attraktionen (såvida inte extremförändringar). Hennes beteende, gentemot dig, gentemot omgivningen, hennes ansträngning att träffas , göra för en osv. påverkar hur det går därefter. Både pluspoäng såväl som minuspoäng kan uppkomma, fullt möjligt för en attraktiv tjej att sumpa allt med beteende och vice versa.
Citera
2025-01-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs93
Absolut!

Önskar dock att fler människor var mer 'albatross' och mindre vindflöjel för man känner sig nästan som ett UFO när man haft samma tjej sedan man var 18 (som man sedan gift sig och skaffat barn med). Nästan alla runtomkring verkar fast i en hetsjakt att hitta den perfekta partnern, med den perfekta 'ytan'.
Citera
2025-01-25, 20:42
Medlem
För mig har det alltid varit snudd på betydelselöst på riktigt. Jag blir förälskad i en.känsla av en person rakt av, och blickar man bakåt har dom sett totalt olika ut på typ alla sätt. Visst kan känslan avta om en partner ger upp på livet och inte tar hand om sig, men.då är det inte kilona som är problemet för mig utan skillnaden i inställning så att säga.

Så för mig rätt oviktigt om vi inte drar det till det extrema så att säga.
Citera
2025-01-25, 20:47
Medlem
Fast ändras en partner så är man ju där och ser det sakta? Det går inte från ett utseende till ett annat i en blinkning

Jag tycker att man ska skärpa till sig när man har en partner, inte tvärtom.

Förändrar man sitt utseende på ett vis som någon inte gillar så är det också ett minus. Däremot kan folk inte kräva att partnern ska ändra utseende, kropp och annat. De får gå om de inte är nöjda.
Citera
2025-01-25, 20:50
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det är viktigt.
Lika viktigt som lukten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto