2007-12-23, 14:38
Medlem
Ständigt får man höra negativa och falska saker om Islam, speciellt från media. Islam förknippas med terrorism, våld, män värderas högre än kvinnor osv men detta är inte sanningen. Om detta stämmer, hur kommer det sig att Islam är den snabbast växande religionen, inte bara i mellanöstern utan även i västvärlden. I USA konverterar cirka 20000 människor till Islam varje år trots amerikanernas dåliga bild av Islam, denna siffra ökas ständigt.
Enbart i Tyskland konverterar cirka 4000 människor till Islam varje år.

Varför väljer dessa människor att komma till Islam fast än de bor i västvärlden, samt all negativ information de får om Islam av media?

Det finns tusentals vetenskapliga bevis i Koranen, men inte ett enda fel har hittats i Koranen. Här finns några av bevisen:

sura(kapitel) 21, vers 30: "Inser inte de icke troende att himlen och jorden tidigare var en solid massa, som vi lät explodera in i existens? Och av vatten skapade vi alla levande ting. Ska de tro?"
Det står alltså om big bang i Koranen som skrevs för över 1400 år sedan.
Vem visste om bigbang för 1400 år sedan?

sura(kapitel) 25, vers 61: "Välsignad är den som placerade stjärnbilder i skyn, och placerade i den en lampa, och en skinande måne"
Vem visste för över 1400 år sedan att månen har ett reflekterande ljus och inte ett eget ljus. Forskare kom fram till att månen har ett reflekterande ljus för cirka 100-200 år sedan, inte 1400 år.

sura(kapitel) 79, vers 30: "Han skapade jorden äggformad".
År 1597 bevisade Francis att jorden inte var platt genom att segla runt jorden. Nu vet man att den är äggformad också.
Ingen visste det under 600-talet, när Koranen uppenbarades.

Sura 21, vers 33: "Han är den som skapade natten och dagen, och solen och månen: var och en av de löper i sin egen bana"
Man har hela tiden trott at solen är stationär, fram till 1980-talet. Forskarna fick alltså reda på att solen och månen roterar runt sin egen axel för cirka 20 år sedan.

Sura (kapitel) 51, vers 47: "Vi konstruerade skyn med våra händer, och vi kommer fortsätta att expandera det."
När fick forskarna reda på att universum ständigt expanderar? Inte i närheten av 1400 år sedan.

Det finns massor av fler bevis i Koranen som inte går att förneka, det är en av anledningarna till att jag vet att Islam är den rätta religionen.
Citera
2007-12-23, 14:52
Medlem
dekadentens avatar
Det finns väl ingen religion som är "fel"?
Citera
2007-12-23, 15:05
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barcafan
Ständigt får man höra negativa och falska saker om Islam, speciellt från media. Islam förknippas med terrorism, våld, män värderas högre än kvinnor osv men detta är inte sanningen. Om detta stämmer, hur kommer det sig att Islam är den snabbast växande religionen, inte bara i mellanöstern utan även i västvärlden. I USA konverterar cirka 20000 människor till Islam varje år trots amerikanernas dåliga bild av Islam, denna siffra ökas ständigt.

Jaha?

Citat:
Det finns tusentals vetenskapliga bevis i Koranen, men inte ett enda fel har hittats i Koranen.

Det samma säger nog de flesta religösa människor om deras heliga texter. Inga fel finns där, massor med vetenskapliga bevis som omöjligen människor kunde ha vetat etc etc. Vill man hitta det i en helig text kommer man göra det.

Citat:
sura(kapitel) 21, vers 30: "Inser inte de icke troende att himlen och jorden tidigare var en solid massa, som vi lät explodera in i existens? Och av vatten skapade vi alla levande ting. Ska de tro?"
Det står alltså om big bang i Koranen som skrevs för över 1400 år sedan.
Vem visste om bigbang för 1400 år sedan?

Det där var en alternativ översättning. I min Koran (som visserligen är på engelska) står det: "Have not those who disbelieve known that the heavens and the earth were joined toghether as one united piece, then We parted them?" Vidare är explosion egentligen inte rätt ord för Big Bang; snarare en expansion. Att Koranens författare hade några kunskaper om Big Bang tvivlar jag starkt på. Att jorden och universum hade blivit skapat någon gång däremot tror jag att han trodde på.

Citat:
sura(kapitel) 25, vers 61: "Välsignad är den som placerade stjärnbilder i skyn, och placerade i den en lampa, och en skinande måne"
Vem visste för över 1400 år sedan att månen har ett reflekterande ljus och inte ett eget ljus. Forskare kom fram till att månen har ett reflekterande ljus för cirka 100-200 år sedan, inte 1400 år.

Antar att detta kom till araberna från kineserna, som kände till det långt innan Muhammed. Silkvägen kanske? Återigen är det en översättning; i min Koran står det "A moon giving light".

Citat:
sura(kapitel) 79, vers 30: "Han skapade jorden äggformad".
År 1597 bevisade Francis att jorden inte var platt genom att segla runt jorden. Nu vet man att den är äggformad också.
Ingen visste det under 600-talet, när Koranen uppenbarades.
'

Äggformad? Nej, jorden är inte äggformad. Jorden är avplattad runt polerna, vilket knappast ett ägg är. Aristotels och Pythagoras menade båda två att jorden var rund på 500-talet respektive 300-talet f.kr.
Citat:
Sura 21, vers 33: "Han är den som skapade natten och dagen, och solen och månen: var och en av de löper i sin egen bana"
Man har hela tiden trott at solen är stationär, fram till 1980-talet. Forskarna fick alltså reda på att solen och månen roterar runt sin egen axel för cirka 20 år sedan.

Intressant; källa på att man har trott att solen varit stationär? Det fungerar nämligen inte alls med en spiralformad galax.
Citat:
Sura (kapitel) 51, vers 47: "Vi konstruerade skyn med våra händer, och vi kommer fortsätta att expandera det."
När fick forskarna reda på att universum ständigt expanderar? Inte i närheten av 1400 år sedan.

Ja, vill man tolka denna vers som om den påstår att universum konstant expanderar, så visst. Hade vetenskapen sagt något annat hade du givetivs tolkat om versen på ett annat sätt, eller hur?
Citat:
Det finns massor av fler bevis i Koranen som inte går att förneka, det är en av anledningarna till att jag vet att Islam är den rätta religionen.

Ännu en som "vet".

Bevisen du lägger fram gå verkligen att förneka. De är verser som tolkas efter vetenskapliga bevis, vilket jag finner overhört ointressant. Det skulle vara intressant dock om någon muslim hade konkret förutspått något av det där innan vetenskapen upptäckte dem.
Citera
2007-12-23, 15:21
Medlem
Bismillah

Xploit

Citat:
Jaha?
Har du nagon teori om vad det kan bero pa? En serios sadan vore intressant att ta del av.
Citera
2007-12-23, 16:09
Medlem
Hanksters avatar
Citat:

Är inte det ganska lite? Tyskland har trots allt en befolkning på 82 miljoner. Det innebär att 0.05 promille konverterar varje år. Ingen rusning direkt.

Sedan är katolicismen den överlägset snabbast växande religionen i USA. Det finns i runda tal 20 miljoner icke registrerade katoliker och nya kommer från Mexico varje dag.

Resten av ditt inlägg är givetvis rent önsketänkande vilket Xploit prydligt visar.
Citera
2007-12-23, 16:10
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Xploit

Har du nagon teori om vad det kan bero pa? En serios sadan vore intressant att ta del av.
Jag hänger verkligen inte med här. Vad är det du frågar av Xlpoit? Om han har bevis för att något av hans påståenden är sanna?
Citera
2007-12-23, 16:57
Medlem
"Det samma säger nog de flesta religösa människor om deras heliga texter. Inga fel finns där, massor med vetenskapliga bevis som omöjligen människor kunde ha vetat etc etc. Vill man hitta det i en helig text kommer man göra det."
Där har du fel, jag kan nämna många fel i alla skrifter förutom Koranen, för det finns inget fel där. Nämn en skrift och jag ska nämna flera fel.

"Det där var en alternativ översättning. I min Koran (som visserligen är på engelska) står det: "Have not those who disbelieve known that the heavens and the earth were joined toghether as one united piece, then We parted them?" Vidare är explosion egentligen inte rätt ord för Big Bang; snarare en expansion. Att Koranens författare hade några kunskaper om Big Bang tvivlar jag starkt på. Att jorden och universum hade blivit skapat någon gång däremot tror jag att han trodde på."
De 2 olika översättningarna har samma budskap.
Du nämner även att du starkt tvivlar på att Koranens författare inte har vetat om bigbang, det var ju såhär bigbang gick till

"Antar att detta kom till araberna från kineserna, som kände till det långt innan Muhammed. Silkvägen kanske? Återigen är det en översättning; i min Koran står det "A moon giving light"."
Återigen har din och min översättning samma betydelse.
Det kan stämma att kineserna hade en TEORI om detta men de hade aldrig bevisat det, hur kommer det sig att Koranen valde den teorin som senare i framtiden bevisades som rätt?

"Äggformad? Nej, jorden är inte äggformad. Jorden är avplattad runt polerna, vilket knappast ett ägg är. Aristotels och Pythagoras menade båda två att jorden var rund på 500-talet respektive 300-talet f.kr."
Jorden är visst äggformad dvs tjockare i mitten och smalare i norr och söder.
Återigen hade dessa 2 (pythagoras och aristoteles) endast teorier om detta, de hade aldrig bevisat detta. Hur kommer det sig att Koranen valde den teorin sem bevisades rätt och inte de som bevisades fel?

"Intressant; källa på att man har trott att solen varit stationär? Det fungerar nämligen inte alls med en spiralformad galax."
Här är källan: http://www.askphilosophers.org/question/1714
Man lärde t.o.m ut i skolorna att solen var stationär, fråga gärna någon 50 eller 60-talist om vad han/hon fick lära sig i skolan angående detta.

"Ja, vill man tolka denna vers som om den påstår att universum konstant expanderar, så visst. Hade vetenskapen sagt något annat hade du givetivs tolkat om versen på ett annat sätt, eller hur?"
Återigen har du fel, Koranens originalskrift är från arabiskan, om du läser den orginala dvs arabiska versionen av Koranen så kommer du se att det detaljerat menas med att universum ständigt expanderar. Vad kan man annars tolka denna vers som? Det går inte att tolka denna vers på något annat sätt.

"Bevisen du lägger fram gå verkligen att förneka. De är verser som tolkas efter vetenskapliga bevis, vilket jag finner overhört ointressant. Det skulle vara intressant dock om någon muslim hade konkret förutspått något av det där innan vetenskapen upptäckte dem."
Koranen har förutspått massor innan vetenskapen upptäckte det. Jag ska ta mig tid för att posta flera av de när jag har tid.
Citera
2007-12-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ständigt får man höra negativa och falska saker om Islam, speciellt från media.

Låt höra lille vän, vad är det som trycker dig? Vad är det som INTE stämmer?
Citat:
I USA konverterar cirka 20000 människor till Islam varje år trots amerikanernas dåliga bild av Islam
Varför väljer dessa människor att komma till Islam fast än de bor i västvärlden, samt all negativ information de får om Islam av media?
Frågan du borde ställa dig istället, är: VARFÖR hundratusentals muslimer övht söker sig till ickemuslimska länder, och trots all negativ information om väst som sprids av imamer och media?

Och vad är det för anmärkningsvärt med ynkliga ”20,000 konvertiter” (hjärnblödningar) i USA på en befolkning på över 265 miljoner, varav 146 – 150 miljoner är protestanter?
Och i relation till att en halvmiljon amerikaner årligen avlider i rökrelaterade sjukdomar är det en ren fisljummen bagatell.

Varje dag, DÖR 30 000 barn - av svält!.
Men det är väl ingenting för en muslimjävel att uppmärksamma. Huvudsaken är väl att till synes värva fler retarder och klappa sig själbelåtet på självmordbältet.
Citera
2007-12-23, 17:02
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Jag hänger verkligen inte med här. Vad är det du frågar av Xlpoit? Om han har bevis för att något av hans påståenden är sanna?
Jo h*n skrev 'jaha?' och sen en fråga efter det. Och jag undrar precis det jag frågar om h*n har någon teori vad det kan bero på att västerlänningar väljer Islam som sin livsväg. JUST pga all negativ fokusering.

För mig är det lite ologiskt att det som framställs vara Islam är det - för det skulle inte locka som honung. Något annat måste ju vara orsaken - låt oss vara lite logiska i sökandet av svaret/n.

För mig, om jag försöker vara opartisk (hehe hur lätt är det, men i alla fall) så skulle då jag fundera över vad det är som drar när det enda som uppvisas av Islam är negativa sidor. Hur kan man dras till det?

Blev jag klarare eller är jag lika oklar fortfarande?
Citera
2007-12-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
låt oss vara lite logiska i sökandet av svaret/n.

Hur kan man dras till det?

Det finns människor till precis ALLT.
Ja, Varför lockas man av olika saker, och till att göra det, och det?
En bra fråga, som har lika många svar som det finns människor skulle jag tro.
Alla har sina egna orsaker, finns nog ingen universell.
Citera
2007-12-23, 17:15
Medlem
Nemesis1s avatar
Varför skulle islam behöva vara den rätta religionen bara för att den råkar vara först med att komma på en del vetenskapliga slutsatser?? Det kan ju lika gärna vara djävulen som gett Muhammed den informationen så att han lättare skall kunna vilseleda människor bort från den kristna läran...

Hur som helst har ju forskningen ändå kommit ikapp koranen idag, så nu behöver ingen den... Och även om jag levt för 1400 år sedan skulle jag hellre ha trott på Jesu lära om frälsning och förlåtelse (även om det skulle ha inneburit att jag också trott jorden var platt) än på Islams lära om att stympa simpla tjuvar och stena otrogna hustrur (även om jag fått lite vetenskaplig kunskap på köpet som man ändå inte hade nån nytta av på den tiden)...
Citera
2007-12-23, 17:16
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Pillesnoppen
Det finns människor till precis ALLT.
Ja, Varför lockas man av olika saker, och till att göra det, och det?
En bra fråga, som har lika många svar som det finns människor skulle jag tro.
Alla har sina egna orsaker, finns nog ingen universell.
Förvisso. MEN om jag utgår från den gängse normen - muslimer är dumma, bakåtsträvande blabla du vet själv vokabulären - och om man skulle sätta ihop det med att västerlänningar blir muslimer i så stor utsträckning, så kommer det onekligen fler frågor att lösa. Är västerlänningar dumma? Ointelligenta? Utråkade? Dvs varför Islam när man kan bli buddist och fortsätta leva som man redan gör? Och varför inte kristen som också är ett betydligt enklare alternativ rent generellt än att leva som muslim? I alla fall sett ur utomståendes ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in