Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Men något jag tänker bör göras är att införa en lag där man behöver ha varit svensk medborgare ett visst antal år för att få jobba hos en myndighet. Nu kanske detta redan finns , men om inte tycker jag det är något som bör införas. Eller om det mot förmodan finns så bör den förlängas.
Det hade kanske fungerat för 20 år sedan. Många av de som idag hamnat där de inte ska vara har antagligen medborgarskap sedan bra tid tillbaka. Skulle inte förvåna mig om vissa t.o.m. är födda eller åtminstone uppvuxna här. Självklart är det något som enligt mig bör införas. I Danmark har man, vad jag hört, även en rigorös kontroll av de personer som t.ex. får riksdagsplatser. Vet inte hur det är på kommunal nivå där. Jag tror att vi behöver införa betydligt mer kontroll än vad vi har för de som ska anställas till vissa typer av jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Hur som haver tror jag att problemet är mycket större än man anar. Det finns lite av ett narrativ i det svenska samhället som säger att Sverige omöjligt kan vara korrupt , men detta är inte annat än lågintelligent skitsnack. Sent ska syndaren vakna.
Ja, men det beror på att Sverige i alla fall inte har haft någon systemhotande korruption att tala om. Den har inte direkt hotat förtroendet mellan stat och medborgare så att säga. Jag tvivlar inte på att Sverige alltid har haft lite nepotism inom affärslivet eller politiken, men i kontakt med samhället har folk generellt knappast behövt fundera på ifall de har rätt släktband, kontakter, etnisk grupp eller kapital. Tyvärr får vi in personer på ställen där de absolut inte ska som kan resultera i att sådant plötsligt börjar spela roll. Konsekvensen av det skulle vara otroligt förödande och Sverige hade fort kunnat bli ett U-land.